Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 6:23 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mopar 400 BB Lättare trim
InläggPostat: ons jul 22, 2015 8:27 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Inlägg: 27
Ort: Karlskoga
Har varit och hämtat en Plymouth Satellite -68 men med smog 400 bb från typ -72.

För att locka fram alla hästar eller iallafall några fler vad är det man ska börja med? toppar misstänker jag, eller bromsar kammen före dem?

Det sitter en holley 600 fyrportare på med ett öppet runt filter på och är väl enda "trimmet".

Rör ändå på sig skapligt med 400 motor, 727 växellåda och 8 3/4 tum (lamell?! en hårt ställd diff iaf) spännande när röven ville ut på e4 på våt asfalt :hey:


Inte hunnit kolla på allt än då jag fick hem den igår kväll men uppskattar all ino folk sitter med :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 10:37 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 500
Headers är väl alltid en bra början för att rätta till flåset i motorn lite. Sen gå över fördelaren och kolla på tändkurvan så man kan få lite bättre fart på den utan högre komp. Ett performer alu-insug med kanske.

Sen om man vill ta i lite mer, självklart toppar och kam. 440 source är kinatillverkade saker med (efter mycket om och men) godtagbar kvalite, komp upp, vikt ner och större ventiler för ca. 15000:- har jag för mig.

Googla runt lite, detta är grymt populära motorer och har för mig att det finns ett antal bra sidor att leta tips på.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 11:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 498
Ort: Ljusdal
Tillägger en bredbandslambda för injustering av bränslet, billigaste "trimmet". Kammen bromsar före topparna, till en början alltså, välj kam smart.....
Grymt trevliga motorer, stort (störst?) borr och kort slag, åker 400 själv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 11:55 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 777
Ort: Nordmaling
Som budgettrim tycker jag man kan hyvla av gjutjärnstopparna för att få upp kompressionen. Då kan man välja kam lite friare, om kompressionen är låg blir motorn inte rolig med vassare kam.
Dessutom finns dom gamla "porting templates" att köpa fortfarande om man vill grotta lite i kanalerna i gjutjärnstopparna. Sen förstås att tändning och förgasarbestyckning är korrekt, headers och insug. :thumbright:

Edit:
Om du skall börja riva i motorn...kör som den är nu och ha kul med bilen. Om du vill sätta igång och greja med toppar etc. så köp sådana och ställ i ordning, och så byter du bara när allt är fixat. Sen kan du alltid sälja dom som sitter på motorn nu... :)

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Senast redigerad av Performance_seeker ons jul 22, 2015 12:04 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 12:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Inlägg: 27
Ort: Karlskoga
Tack för snabbt svar :thumbright:

Va mycket stoppar orginal grenrör och bör man byta till headers innan kam tex? blir att bygga om avgas då det är singel 3" rör nu och dubbla är ju ett måste 8)
Är inte ute efter nån jätteeffekt men finns den relativt billigt och smidigt att hämta så varför inte :twisted:
skulle det göra nån skillnad att bara plana topparna tex? verkar ju vara väldigt lågt komp (cr) i dessa smog motorer.

Ja en bredbandslambda vore nog en bra investering för förgasarjustering/rengöring står på schemat.

Menade du att jag ska ställa om tändningen (tidigare?) bara eller några eftermarknas grejer?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 12:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 777
Ort: Nordmaling
Om du ändå skall bygga om avgassystemet så är det ju en bra ide att montera headers samtidigt. Det ger nog10-20 hästar utan att annat görs. Med tändningen menade jag bara att den är korrekt inställd för motorn. Om nuvarande tändsystem är i gott skick så tror jag inte ett eftermarknadsssystem ger något nämnvärt i effekt. Det är skönt att kunna slippa ifrån de gamla brytarspetsarna dock!

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 12:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Inlägg: 27
Ort: Karlskoga
Tack för råd och tips :thumbright: om och när det blir lite trimmning så är det i vinter när den ställs men kommer köra och ha kul fram till det, endast lättare underhåll och genomgång fram till det så att den förblir brukbar :mrgreen:

Offenhauser 360 insug sitter det på och de verka ju vara :thumbdown:

Något sånt här i vinter kanske:

* Se över förgasare och tändning, justera/ställa.
* Headers och dubbla avgaspipor.
* Leta på bättre toppar alternativt plana av de jag har och ta hjälp av svärfar och fila lite i de befintliga
* Nytt bättre insug.

Ingen aning vad motorn utvecklar för hk idag men kanske runt 200-230 iaf?! gör man ovan 250-300?! såklart beroende på insug, headers och toppar/toppjobb..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 7:36 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 777
Ort: Nordmaling
Jag tycker det låter som en bra plan, speciellt om du lyckas få svärfar att göra en del av jobbet :hihi:

Kompressionshöjning ser jag som en viktig del av jobbet, då ökar urvalet av kammar som fungerar i motorn på lägre varv. Med den låga standardkompressionen i din motor finns det inte många kammar att välja på om man vill ha något som är bättre än originalkammen.
Kompressionshöjning kombinerat med bättre flås i topparna gör underverk.

400-blocket som du har är mycket starkt och tål en hel del hästar om aptiten blir större framigenom. Den enda nackdelen jag känner till är att om man vill bygga med insprutning så finns det dåligt med insug som är förberedda för injectorer, inte ens gjutpaddar finns där man kunde borra hål. Jag var tvungen att själv bygga om ett enplansinsug rätt rejält...jag har själv ett 400-block p.g.a. det stora borret och kraftiga ramlagerfästen. För RB-blocken (413, 440) finns däremot insug med färdiga gjutpaddar för att borra in injectorer.

Ha så trevligt med bil & motor! :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 10:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 500
http://www.hotrod.com/how-to/engine/mop ... e-restore/

Ok, dom har högre komp att börja med, men om du kikar lite på vad headers och annat gav dem så är det ju ändå en bättre fingervisning än inget alls.

Kan ju säkert gå att modifiera tändkurvan lite för mer tändning tidigare i registret, det brukar motorn kunna gilla.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 11:27 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön mar 27, 2011 1:00 am
Inlägg: 27
Ort: Karlskoga
Verkar gå lätt att få bra snurr i bb :lol:
Btw går hur smidigt som helst att rita "elvor" på torr asfalt iaf :hey: :whistle:

Hittat ett begagnat insug för bra pengar som verkar vara tusen gånger bättre än offenhasuer 360 som sitter på nu, ett Weiand Action Plus 8008 så det får nog bli ett sånt :thumbright:

Offenhauser 360:

Manifold height: front 391/416, rear 4171/432
Peak torque: 436 lb-ft @ 3,{{{900}}}
Peak horsepower: 412 hp @ 5,900
Power at 3,000 rpm: 397 lb-ft, 227 hp
Power at 5,000 rpm: 411 lb-ft, 392 hp
Average 2,500-4,500: 411 lb-ft, 276 hp
Average 4,500-6,000: 397 lb-ft, 395 hp
Average 2,500-6,000: 404 lb-ft, 327 hp

Weiand Action Plus 8008:

Manifold height: front 331/48, rear 411/44
Peak torque: 452 lb-ft @ 3,{{{900}}}
Peak horsepower: 442 hp @ 5,900
Power at 3,000 rpm: 419 lb-ft, 239 hp
Power at 5,000 rpm: 429 lb-ft, 408 hp
Average 2,500-4,500: 425 lb-ft, 286 hp
Average 4,500-6,000: 418 lb-ft, 416 hp
Average 2,500-6,000: 421 lb-ft, 342 hp


Gällande headers tror jag det är rätt trånt så jag funderar på enklare headers enligt länken nedan, är det fortfarande positiva effektmässigt?

http://www.ebay.com/itm/RACING-HEADER-M ... 62&vxp=mtr


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 11:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 500
Tror fan det är trångt! Hade det varit enkelt att få plats med hade varenda jävla raggare åkt runt med headers.
Det ska inte vara för enkelt att trimma, något måste man offra på vägen.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 6:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 498
Ort: Ljusdal
Jag letar ett beg insug till 383-400, skicka mig ett pm om du vill sälja Offy insuget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 8:44 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Vad är det för skillnad på insugen?
Antar att du vill ha ett tvåplansinsug?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 25, 2015 10:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Inlägg: 554
Ort: Lindome
Du måste göra något åt kompressionen, den är alldeles för låg, är lägre i verkligheten än vad som anges.

_________________
Peter Olson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 22, 2015 5:35 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:57 pm
Inlägg: 33
Budgettrimmade en sådan för några år sen med mkt trevligt resultat.

Första åtgärden är kolvar som når upp till deckplan för squish/klämspalt.
400ans kolvar vänder 2-3 mm under planet, inte bra! :doh:

Tips: 440 kolvar kan du använda i 400an / 440 0,030 öd kolvar motsvarar 0,010 öd i 400an om jag minns rätt.
400ans borr är större än i 440. Jag körde beggade 440 TRW smidda kolvar 0,030 i min..

2-plans alu-insug (jag körde portat 383 4-port gjutjärnsinsug, räcker långt) 650 edelbrock alt 750 holley med vacumstyrt 2a steg, använd EJ Holley 600an..

BRA headers är aldrig fel, men jag portade upp originalgrenrören.
Dubbelt avgas 2 1/4" är lämpligt, gärna med överströmmningsrör innan 1a ljuddämparna under bil.
2 friflödande ljuddämpare på var sida ger lagom skönt ljud.

Brytarlöst tändsystem ger mer effekt, ljämnare gång + lägre bränsleåtgång.
Bygg gärna system med original brytarlös fördelare kopplat till GM Hei modul + lågohmig spole.

Moderat hydralkam med tung bil, låg utväxling, originalturbin.
Jag valde denna http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... d=706&sb=2
Välj ej vassare med ovanstående parametrar (många väljer för vassa kammar på gatan med dåligt resultat)

Topparna (original) räcker till fint efter lätt portning i grytorna / kanaler samt ett bra sätesjobb.

Körde tung C-body Dodge Monaco 2dr HT -66 2,73 utväxling med 400 original smog motor första sommaren.
Efter ovanst mod blev den riktigt pigg o kul kan jag lova(fortfarande med 2,73 utv), som natt o dag i skillnad :thumbright:

Good luck :P


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010