Sida 1 av 2

Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: ons jul 22, 2015 2:49 pm
av ROD02b
Hur stor kan en Cheva smallblock bli?
Krav "klass orginal" Cheva orginal block. Orginal liknande utseende.
"klass eftermarknad" nästan fritt.
klass orginal:
383 4.030 3.750 350 block 0.030-inch overbore x 400 crank Snik :-)
434 4.155 4.000 400 block (+0.030), custom crank
440 4.185 4.000 400 block (+0.060), custom crank Går det att borra .060?
Ovan kan ha fel. Finns det värre?

klass eftermarknad:
660Ci
http://www.enginelabs.com/news/cfe-deve ... ck-engine/
Knappast orginal liknande utseende eller? Finns det värre?

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: ons jul 22, 2015 5:53 pm
av Dennis M
Har för mig att det sagts att 433cui nånting så går veden i kammen pm man inte har eftermarknadsblock.

Ska du köra dragare och varva så vill man kanske hålla nere slaget lite?

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: ons jul 22, 2015 10:27 pm
av Jokern / Woodridge
När vi byggde en polares street race 400 + .030" borr så tog vevstakarna i kammen. Det gick dock slipa av dessa vevstakar, och det var inga aluminiumstakar, utan det var stålstakar (Ferrara har jag för mig att det var). Kommer inte ihåg om vi fick slipa lite i blocket också, men jag tror vi fick göra det.

.25" mer i slag = 6,35 mm, och dela det på hälften, så blir det 3,175 mm, och det är så mycket mer som måste ha frigång i blocket, med en 4" stroke vevaxel..
Jag tror det kan bli svettigt i ett original block, men det går säkert att göra. Skulle nog inte våga prova det själv i ett original block.

.060" överborr, skulle jag aldrig våga prova själv i ett original block. Man brukar säga att .030" överborr är gränsen på 400 block, fast jag har hört en del säga, att det skall gå att borra vissa block mer än så.
Själv tror jag att cylinderväggarna blir lite väl svajiga då, även om det skulle hålla.

Skall man köra lustgas på det, så rekommenderar jag aluminium vevstakar. Polarn rasade sitt block, då det sprack från vevaxellägena, upp till kamaxel lägena. Då det var pinnbultat i blocket för överfallen, så gick det att ta tag i pinnbultarna, och få med sig hela biten, från hela vevaxel läget, upp till kamlager läget.

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: ons jul 22, 2015 11:35 pm
av ROD02b
Vad jag läst så kräver redan 383 speciell kam. Med mindre bascirkel. Lätt att missa. Och frakt tider kan vara långa... Blandade meningar om 400 blocket. Finns det gott om 400 motorer? Prisvärt? Mer ci utan modd jämfört med 383.

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: tor jul 23, 2015 2:14 am
av Jokern / Woodridge
Ja, det stämmer, jag missade att berätta det, vi hade en kamaxel i med mindre bascirkel.

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: tor jul 23, 2015 9:02 am
av T-27
Finns färdiga stora CSBmotorer att köpa 454 http://www.kijiji.ca/v-engines-and-engi ... 1042987790

434 http://www.shafiroff.com/sportsman/434_765.php

Själv så skulle jag nog bara bygga/köpa en 406a med eftermarknadsblock

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: tor jul 23, 2015 9:41 am
av ROD02b
Dollar plus en nolla(räcker nog inte idag) och budgeten är spräckt.
Om jag skulle tävla, så blev det en snik turbo. Som säkert hamnar i en klass där den inte blir konkurenskraftig. Att anpassa sig till reglemente är nog dyrt.
http://www.theturboforums.com/threads/3 ... -2-to-come Lockar mer än ekonomisk ruin, för mig.

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: fre jul 24, 2015 9:57 am
av Jens Gustavsson
storleken är inte allt det är hur den andas och hur mycket man kan varva som är viktigast. en 331-355 eller 383, 377 eller liknade med max portade standard liknade toppar kan ge 650+hk om man trimmar rätt. men mycket avancerat missförstå mig inte. Bil jenkins har en bra bok i ämnet som jag rekommenderar.

mvh jens

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: lör jul 25, 2015 3:01 pm
av Jokern / Woodridge
Jag har aldrig riktigt förstått, varför folk vill bygga en så stor smallblock som möjligt. Skall man dessutom tävla med den, så skulle jag hellre bygga en liten bigblock.
-Varför då?
-Jo, då får man bättre toppar (ventilernas lutning mm) med bra kanaler och större ventiler, allting är kraftigare, samt mycket borr på det.
Skall det plockas ur jätte effekter, så är aftermarket block att rekommendera, i vilket fall som helst.
Visst, aftermarket block mm, drar iväg pengarmässigt, men det är mycket dyrare att köra sönder p.g.a. för snikna grejer i motorn.

Just my 20 cents

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: lör jul 25, 2015 3:47 pm
av Dennis M
Sant men det finns väldigt mycket prylar till sb billigt och jag skulle tro att det är lättare att plocka ihop en med begagnade prylar.
Sen får man ju inte alltid plats med en bigblock.

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: lör jul 25, 2015 9:20 pm
av ROD02b
Går det att svänga med big block? Sen är det ekonomin som styr här. Hkr/kr är viktigt.
Många parametrar styr när man bygger motor. Och alla har inte samma.

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: lör jul 25, 2015 9:25 pm
av Dennis M
En BBC ska tydligen bli uppåt hundra kilo lättare med alutoppar, aluinsug, heders och aluvattenpump(nio kilo lättare) fast hur mycket det skiljer mot en csb vet jag inte.

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: sön jul 26, 2015 9:13 am
av fugazi
ROD02b skrev:Går det att svänga med big block?
Gullabo(eller om det var ägaren?) körde väl SS med nån svart corvette och 454:a?

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: mån jul 27, 2015 3:22 pm
av Jokern / Woodridge
Klart det går att svänga med en BB, visst en SB är lättare, men visst går det.
Här är en Camaro som vunnit många Cannonball race, på gatan. Gottlieb's Big Red Camaor -69.
Nu är väl denna lite väl extrem, men svänga kan den med bravur.

https://www.youtube.com/watch?v=UEDeorDvrsE

https://www.youtube.com/watch?v=Ec273bYL4MI

Från Lagua Seca, mot bla. Ferarri 458
https://www.youtube.com/watch?v=hHnejG533eo

Re: Hur stor kan en Chev sb bli?

Postat: tis jul 28, 2015 12:07 am
av ROD02b
Som TA pilot hamnade jag på denna http://www.pollymotorsport.no/index.php?mapping=2 . Gatlegal i norge :banana: :shock: . Jag delar nog ara årsmodellen... Alu BB är fusk. En tid på Anderstorp skulle vara kul.

https://www.youtube.com/watch?v=ZJiysGnGhsg Mycket rök, men säkert ingen vidare tid.