Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 11:07 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 22, 2015 2:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 317
Hur stor kan en Cheva smallblock bli?
Krav "klass orginal" Cheva orginal block. Orginal liknande utseende.
"klass eftermarknad" nästan fritt.
klass orginal:
383 4.030 3.750 350 block 0.030-inch overbore x 400 crank Snik :-)
434 4.155 4.000 400 block (+0.030), custom crank
440 4.185 4.000 400 block (+0.060), custom crank Går det att borra .060?
Ovan kan ha fel. Finns det värre?

klass eftermarknad:
660Ci
http://www.enginelabs.com/news/cfe-deve ... ck-engine/
Knappast orginal liknande utseende eller? Finns det värre?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 5:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Har för mig att det sagts att 433cui nånting så går veden i kammen pm man inte har eftermarknadsblock.

Ska du köra dragare och varva så vill man kanske hålla nere slaget lite?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 10:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
När vi byggde en polares street race 400 + .030" borr så tog vevstakarna i kammen. Det gick dock slipa av dessa vevstakar, och det var inga aluminiumstakar, utan det var stålstakar (Ferrara har jag för mig att det var). Kommer inte ihåg om vi fick slipa lite i blocket också, men jag tror vi fick göra det.

.25" mer i slag = 6,35 mm, och dela det på hälften, så blir det 3,175 mm, och det är så mycket mer som måste ha frigång i blocket, med en 4" stroke vevaxel..
Jag tror det kan bli svettigt i ett original block, men det går säkert att göra. Skulle nog inte våga prova det själv i ett original block.

.060" överborr, skulle jag aldrig våga prova själv i ett original block. Man brukar säga att .030" överborr är gränsen på 400 block, fast jag har hört en del säga, att det skall gå att borra vissa block mer än så.
Själv tror jag att cylinderväggarna blir lite väl svajiga då, även om det skulle hålla.

Skall man köra lustgas på det, så rekommenderar jag aluminium vevstakar. Polarn rasade sitt block, då det sprack från vevaxellägena, upp till kamaxel lägena. Då det var pinnbultat i blocket för överfallen, så gick det att ta tag i pinnbultarna, och få med sig hela biten, från hela vevaxel läget, upp till kamlager läget.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 22, 2015 11:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 317
Vad jag läst så kräver redan 383 speciell kam. Med mindre bascirkel. Lätt att missa. Och frakt tider kan vara långa... Blandade meningar om 400 blocket. Finns det gott om 400 motorer? Prisvärt? Mer ci utan modd jämfört med 383.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 2:14 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Ja, det stämmer, jag missade att berätta det, vi hade en kamaxel i med mindre bascirkel.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 9:02 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1032
Ort: Umeå
Finns färdiga stora CSBmotorer att köpa 454 http://www.kijiji.ca/v-engines-and-engi ... 1042987790

434 http://www.shafiroff.com/sportsman/434_765.php

Själv så skulle jag nog bara bygga/köpa en 406a med eftermarknadsblock

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 23, 2015 9:41 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 317
Dollar plus en nolla(räcker nog inte idag) och budgeten är spräckt.
Om jag skulle tävla, så blev det en snik turbo. Som säkert hamnar i en klass där den inte blir konkurenskraftig. Att anpassa sig till reglemente är nog dyrt.
http://www.theturboforums.com/threads/3 ... -2-to-come Lockar mer än ekonomisk ruin, för mig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 24, 2015 9:57 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
storleken är inte allt det är hur den andas och hur mycket man kan varva som är viktigast. en 331-355 eller 383, 377 eller liknade med max portade standard liknade toppar kan ge 650+hk om man trimmar rätt. men mycket avancerat missförstå mig inte. Bil jenkins har en bra bok i ämnet som jag rekommenderar.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 25, 2015 3:01 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Jag har aldrig riktigt förstått, varför folk vill bygga en så stor smallblock som möjligt. Skall man dessutom tävla med den, så skulle jag hellre bygga en liten bigblock.
-Varför då?
-Jo, då får man bättre toppar (ventilernas lutning mm) med bra kanaler och större ventiler, allting är kraftigare, samt mycket borr på det.
Skall det plockas ur jätte effekter, så är aftermarket block att rekommendera, i vilket fall som helst.
Visst, aftermarket block mm, drar iväg pengarmässigt, men det är mycket dyrare att köra sönder p.g.a. för snikna grejer i motorn.

Just my 20 cents

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 25, 2015 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Sant men det finns väldigt mycket prylar till sb billigt och jag skulle tro att det är lättare att plocka ihop en med begagnade prylar.
Sen får man ju inte alltid plats med en bigblock.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 25, 2015 9:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 317
Går det att svänga med big block? Sen är det ekonomin som styr här. Hkr/kr är viktigt.
Många parametrar styr när man bygger motor. Och alla har inte samma.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 25, 2015 9:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
En BBC ska tydligen bli uppåt hundra kilo lättare med alutoppar, aluinsug, heders och aluvattenpump(nio kilo lättare) fast hur mycket det skiljer mot en csb vet jag inte.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 26, 2015 9:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1342
Ort: Vällingby
ROD02b skrev:
Går det att svänga med big block?

Gullabo(eller om det var ägaren?) körde väl SS med nån svart corvette och 454:a?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 27, 2015 3:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Klart det går att svänga med en BB, visst en SB är lättare, men visst går det.
Här är en Camaro som vunnit många Cannonball race, på gatan. Gottlieb's Big Red Camaor -69.
Nu är väl denna lite väl extrem, men svänga kan den med bravur.

https://www.youtube.com/watch?v=UEDeorDvrsE

https://www.youtube.com/watch?v=Ec273bYL4MI

Från Lagua Seca, mot bla. Ferarri 458
https://www.youtube.com/watch?v=hHnejG533eo

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 28, 2015 12:07 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 317
Som TA pilot hamnade jag på denna http://www.pollymotorsport.no/index.php?mapping=2 . Gatlegal i norge :banana: :shock: . Jag delar nog ara årsmodellen... Alu BB är fusk. En tid på Anderstorp skulle vara kul.

https://www.youtube.com/watch?v=ZJiysGnGhsg Mycket rök, men säkert ingen vidare tid.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010