När vi byggde en polares street race 400 + .030" borr så tog vevstakarna i kammen. Det gick dock slipa av dessa vevstakar, och det var inga aluminiumstakar, utan det var stålstakar (Ferrara har jag för mig att det var). Kommer inte ihåg om vi fick slipa lite i blocket också, men jag tror vi fick göra det.
.25" mer i slag = 6,35 mm, och dela det på hälften, så blir det 3,175 mm, och det är så mycket mer som måste ha frigång i blocket, med en 4" stroke vevaxel.. Jag tror det kan bli svettigt i ett original block, men det går säkert att göra. Skulle nog inte våga prova det själv i ett original block.
.060" överborr, skulle jag aldrig våga prova själv i ett original block. Man brukar säga att .030" överborr är gränsen på 400 block, fast jag har hört en del säga, att det skall gå att borra vissa block mer än så. Själv tror jag att cylinderväggarna blir lite väl svajiga då, även om det skulle hålla.
Skall man köra lustgas på det, så rekommenderar jag aluminium vevstakar. Polarn rasade sitt block, då det sprack från vevaxellägena, upp till kamaxel lägena. Då det var pinnbultat i blocket för överfallen, så gick det att ta tag i pinnbultarna, och få med sig hela biten, från hela vevaxel läget, upp till kamlager läget.
_________________ Caprice Coupe -78:a, utan respirator. Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.! Nästan magi.
"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde
”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström
"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits
|