Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 25, 2017 9:53 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: mån sep 14, 2015 6:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
hauge skrev:
Nått konstigt är det i alla fall...detta skall inte ske....Spolat ur motorn baklänges?

De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).


Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?


Japp, har spolat ur motorn baklänges. Det rinner ur precis lika mycket som jag spolar i, vattnet bromsas inte upp i motorn. Det borde ju inte vara igensatt då kan man tycka. Hålen för vattenpumpen såg fint ut där när jag böt pump.
Om det skulle vara problem med cirkulation så borde ju inte kylaren bli så varm?

Har ej kollat om ventilerna stänger som dom ska.

Thunderbo1t skrev:
Jag har läst, tvärtemot vad som sägs generellt, att fet blandning vid tomgång/lågfart ger mer värme, tror dock inte det är felet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.


Är tveksam på ditt resonemang ang rundgång av luften i kåpan.
Då jag provat både med och utan kåpa.
Suger bättre med kåpan monterad.
Är samma avstånd mellan fläkt och kylare som orginal.
Är ingen kåpa orginal på dessa bilar utan ac. förvisso då med 283 och det fungerar ju ?
Men skulle ju kunna testa en kortare spacer, men tror inte det löser mina problem.

Då bränsle i viss mån kyler så borde det ju inte bidag till varmgång.
Men den går lite fett på tomgång.


Har kört lite i helgen, när man kör ligger tempen på ca 80 grader och när man stannar ca 10 minuter så är den uppe på ca 100 grader och då var det ca 15 grader ute.
Tempmätaren är monterad i Vä topp mellan cyl 1 - 2. Eller missvisar det om man monterar sensorn där?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 7:24 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Vid vilken temp börjar den koka? Eller har du inte låtit det gå så långt? Kanske mätaren visar fel bara?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 7:57 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
Har ej koll på vid villken temp då den kokar, har endast hänt ett par gången.
Då var ej tempmätaren monterad.
Det man ser på mätaren är att den ganska fort stiger i temp när man stannar.
Mätare + givare är spritt nya VDO grejer.

Kan kamaxeln vara för vass ihop med bockhornsgrenrör?
Så den ej blir av med värmen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 8:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1204
Ort: Varberg
Nu har du säkert redan koll på det här.. Men jag har hållit på en hel del med varmgång på min Camaro..

Du är helt hundra på att termostaten öppnar helt? Jag hade satt min åt fel håll, men det var ju så jäkla simpelt fel så jag kollade inte ens det :lol:

Ta och koka din tempgivare med den fortfarande kopplad till bilens instrument, min helt nya givare visade över 20 grader fel, den 30 år gamla visade 5 grader fel. Kan ju faktiskt va så att den inte kokar, fastän mätaren visar det?

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2015 8:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1204
Ort: Varberg
Din fläkt sitter för långt in i kåpan med, bladen ska vara halvägs in bara, kanske lite mer. På det viset drar du mest luft genom kylaren.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 17, 2015 8:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
David Herbertsson skrev:
Nu har du säkert redan koll på det här.. Men jag har hållit på en hel del med varmgång på min Camaro..

Du är helt hundra på att termostaten öppnar helt? Jag hade satt min åt fel håll, men det var ju så jäkla simpelt fel så jag kollade inte ens det :lol:

Ta och koka din tempgivare med den fortfarande kopplad till bilens instrument, min helt nya givare visade över 20 grader fel, den 30 år gamla visade 5 grader fel. Kan ju faktiskt va så att den inte kokar, fastän mätaren visar det?

/David


Har provat två termostater både 82 grader och 72 grader och provkokat, och de öppnar perfekt.
Sitter rätt monterad, med "värmekroppen" ner.

Har provkokat givarna och de stämmer bra.

Har hänt två gånger att den kokar så något galet är det :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 18, 2015 5:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 995
Ort: Eslöv
jag förutsätter att den kokat på riktigt och inte bara på mätarna....enkla mätare, 99.9%, är olinjära och visar mer fel ju längre mätvärdet är från mitten av skalan. Lite bättre mätare har en skala där man ser att avståndet mellan temperaturererna har kortare avstånd på mitten än ute vid ändlägena på skalan för att kompensera för detta. "riktiga" mätare har fler än en tåt till givaren, fast för en bil är det normalt sett overkill. (ja det går att göra en "riktig" mätare med bara en tåt, men har aldrig sett någon sådan
)

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 18, 2015 7:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
Npersson skrev:
Kylarlocket är tätt och håller tryck, inget läckage i kylsystemet.
Kylarslangarna är hårda när motorn är varm


Tillbaka till en fråga som var uppe tidigt...

Står det någon tryckangivelse på kylarlocket? Typ 15 psi ?

I så fall ska den koka vid 120 grader, inte vid 100 ...

Original på min 1984 Corvette ska kylfläkten starta vid 115 grader .....

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 22, 2015 7:58 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
hauge skrev:
jag förutsätter att den kokat på riktigt och inte bara på mätarna....enkla mätare, 99.9%, är olinjära och visar mer fel ju längre mätvärdet är från mitten av skalan. Lite bättre mätare har en skala där man ser att avståndet mellan temperaturererna har kortare avstånd på mitten än ute vid ändlägena på skalan för att kompensera för detta. "riktiga" mätare har fler än en tåt till givaren, fast för en bil är det normalt sett overkill. (ja det går att göra en "riktig" mätare med bara en tåt, men har aldrig sett någon sådan
)


Givertvis har den kokat på riktigt.
Men man får ju någorlunda koll på tempen.

JoBy skrev:
Npersson skrev:
Kylarlocket är tätt och håller tryck, inget läckage i kylsystemet.
Kylarslangarna är hårda när motorn är varm


Tillbaka till en fråga som var uppe tidigt...

Står det någon tryckangivelse på kylarlocket? Typ 15 psi ?

I så fall ska den koka vid 120 grader, inte vid 100 ...

Original på min 1984 Corvette ska kylfläkten starta vid 115 grader .....


Intressant att Corvetten slår till kylfläktarna vid 115 grader.

Har kollat mitt lock. står 0,9 (är ett Champion orginallock) då får man vell anta att det är Bar?
Det blir ju ca 13 psi
Kan ju vara en bidragande orsak kanske?
Kan man få nya problem om jag monterar ett 15 psi lock?
Vad brukar man ha för lock på en gammal 350?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 1:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
0.9 bör ju vara bar. Kontrollera packningsytorna på kylarlocket. En tätning är mot kylaren, och en är intern med backventilen.
Den ska öppna vid angivet tryck för att släppa ut vatten till expansionskärlet, och via backventil suga tillbaka lätt när motorn kallnar.

Bild

Upper seal tätar locket mot kylaren. Detta är det minst viktiga eftersom det bör vara trycklöst ovanför lower seal.

Lower seal har två tätytor. En yttre som tätar med tryck från pressure spring. Hårdheten på pressure spring avgör vid vilket tryck locket öppnar för att släppa ut vattnet 'to reservoar'.

Den inre tätytan är mot vacuum valve, och den är lätt att missa. Det är ju genom den som vattnet dras tillbaka från expansionskärlet.

Om någon tätyta på lower seal är dålig så blir det inte rätt tryck i kylsystemet.


Ca 15 psi tror jag är ett vanligt öppningstryck och ska gunka bra på en gammal cheva. Locket du har ska inte vara något problem bara det är helt.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 23, 2015 1:22 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 488
Ort: Ljusdal
Jag har sett tiotals lock under några år bara där "vacuum valven" hänger och dinglar utan att täta, både helt nya lock och gamla, mycket vanligt fel.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 13, 2015 3:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 314
Det är inte ovanligt att kylarslangarna sugs ihop,och begränsar flödet. De så hatade fjäderförsedda är kanske inte så dumma ändå... Om man inte som på min bil viker dem för mycket.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010