Problem med varmgång, tändningsproblem?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

hauge skrev:Nått konstigt är det i alla fall...detta skall inte ske....Spolat ur motorn baklänges?

De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).


Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?
Japp, har spolat ur motorn baklänges. Det rinner ur precis lika mycket som jag spolar i, vattnet bromsas inte upp i motorn. Det borde ju inte vara igensatt då kan man tycka. Hålen för vattenpumpen såg fint ut där när jag böt pump.
Om det skulle vara problem med cirkulation så borde ju inte kylaren bli så varm?

Har ej kollat om ventilerna stänger som dom ska.
Thunderbo1t skrev:Jag har läst, tvärtemot vad som sägs generellt, att fet blandning vid tomgång/lågfart ger mer värme, tror dock inte det är felet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.
Är tveksam på ditt resonemang ang rundgång av luften i kåpan.
Då jag provat både med och utan kåpa.
Suger bättre med kåpan monterad.
Är samma avstånd mellan fläkt och kylare som orginal.
Är ingen kåpa orginal på dessa bilar utan ac. förvisso då med 283 och det fungerar ju ?
Men skulle ju kunna testa en kortare spacer, men tror inte det löser mina problem.

Då bränsle i viss mån kyler så borde det ju inte bidag till varmgång.
Men den går lite fett på tomgång.


Har kört lite i helgen, när man kör ligger tempen på ca 80 grader och när man stannar ca 10 minuter så är den uppe på ca 100 grader och då var det ca 15 grader ute.
Tempmätaren är monterad i Vä topp mellan cyl 1 - 2. Eller missvisar det om man monterar sensorn där?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Thunderbo1t »

Vid vilken temp börjar den koka? Eller har du inte låtit det gå så långt? Kanske mätaren visar fel bara?
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

Har ej koll på vid villken temp då den kokar, har endast hänt ett par gången.
Då var ej tempmätaren monterad.
Det man ser på mätaren är att den ganska fort stiger i temp när man stannar.
Mätare + givare är spritt nya VDO grejer.

Kan kamaxeln vara för vass ihop med bockhornsgrenrör?
Så den ej blir av med värmen?
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av David Herbertsson »

Nu har du säkert redan koll på det här.. Men jag har hållit på en hel del med varmgång på min Camaro..

Du är helt hundra på att termostaten öppnar helt? Jag hade satt min åt fel håll, men det var ju så jäkla simpelt fel så jag kollade inte ens det :lol:

Ta och koka din tempgivare med den fortfarande kopplad till bilens instrument, min helt nya givare visade över 20 grader fel, den 30 år gamla visade 5 grader fel. Kan ju faktiskt va så att den inte kokar, fastän mätaren visar det?

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av David Herbertsson »

Din fläkt sitter för långt in i kåpan med, bladen ska vara halvägs in bara, kanske lite mer. På det viset drar du mest luft genom kylaren.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

David Herbertsson skrev:Nu har du säkert redan koll på det här.. Men jag har hållit på en hel del med varmgång på min Camaro..

Du är helt hundra på att termostaten öppnar helt? Jag hade satt min åt fel håll, men det var ju så jäkla simpelt fel så jag kollade inte ens det :lol:

Ta och koka din tempgivare med den fortfarande kopplad till bilens instrument, min helt nya givare visade över 20 grader fel, den 30 år gamla visade 5 grader fel. Kan ju faktiskt va så att den inte kokar, fastän mätaren visar det?

/David
Har provat två termostater både 82 grader och 72 grader och provkokat, och de öppnar perfekt.
Sitter rätt monterad, med "värmekroppen" ner.

Har provkokat givarna och de stämmer bra.

Har hänt två gånger att den kokar så något galet är det :)
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av hauge »

jag förutsätter att den kokat på riktigt och inte bara på mätarna....enkla mätare, 99.9%, är olinjära och visar mer fel ju längre mätvärdet är från mitten av skalan. Lite bättre mätare har en skala där man ser att avståndet mellan temperaturererna har kortare avstånd på mitten än ute vid ändlägena på skalan för att kompensera för detta. "riktiga" mätare har fler än en tåt till givaren, fast för en bil är det normalt sett overkill. (ja det går att göra en "riktig" mätare med bara en tåt, men har aldrig sett någon sådan
)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av JoBy »

Npersson skrev:Kylarlocket är tätt och håller tryck, inget läckage i kylsystemet.
Kylarslangarna är hårda när motorn är varm
Tillbaka till en fråga som var uppe tidigt...

Står det någon tryckangivelse på kylarlocket? Typ 15 psi ?

I så fall ska den koka vid 120 grader, inte vid 100 ...

Original på min 1984 Corvette ska kylfläkten starta vid 115 grader .....
Jonas Bylund
Bild
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

hauge skrev:jag förutsätter att den kokat på riktigt och inte bara på mätarna....enkla mätare, 99.9%, är olinjära och visar mer fel ju längre mätvärdet är från mitten av skalan. Lite bättre mätare har en skala där man ser att avståndet mellan temperaturererna har kortare avstånd på mitten än ute vid ändlägena på skalan för att kompensera för detta. "riktiga" mätare har fler än en tåt till givaren, fast för en bil är det normalt sett overkill. (ja det går att göra en "riktig" mätare med bara en tåt, men har aldrig sett någon sådan
)
Givertvis har den kokat på riktigt.
Men man får ju någorlunda koll på tempen.
JoBy skrev:
Npersson skrev:Kylarlocket är tätt och håller tryck, inget läckage i kylsystemet.
Kylarslangarna är hårda när motorn är varm
Tillbaka till en fråga som var uppe tidigt...

Står det någon tryckangivelse på kylarlocket? Typ 15 psi ?

I så fall ska den koka vid 120 grader, inte vid 100 ...

Original på min 1984 Corvette ska kylfläkten starta vid 115 grader .....
Intressant att Corvetten slår till kylfläktarna vid 115 grader.

Har kollat mitt lock. står 0,9 (är ett Champion orginallock) då får man vell anta att det är Bar?
Det blir ju ca 13 psi
Kan ju vara en bidragande orsak kanske?
Kan man få nya problem om jag monterar ett 15 psi lock?
Vad brukar man ha för lock på en gammal 350?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av JoBy »

0.9 bör ju vara bar. Kontrollera packningsytorna på kylarlocket. En tätning är mot kylaren, och en är intern med backventilen.
Den ska öppna vid angivet tryck för att släppa ut vatten till expansionskärlet, och via backventil suga tillbaka lätt när motorn kallnar.

Bild

Upper seal tätar locket mot kylaren. Detta är det minst viktiga eftersom det bör vara trycklöst ovanför lower seal.

Lower seal har två tätytor. En yttre som tätar med tryck från pressure spring. Hårdheten på pressure spring avgör vid vilket tryck locket öppnar för att släppa ut vattnet 'to reservoar'.

Den inre tätytan är mot vacuum valve, och den är lätt att missa. Det är ju genom den som vattnet dras tillbaka från expansionskärlet.

Om någon tätyta på lower seal är dålig så blir det inte rätt tryck i kylsystemet.


Ca 15 psi tror jag är ett vanligt öppningstryck och ska gunka bra på en gammal cheva. Locket du har ska inte vara något problem bara det är helt.
Jonas Bylund
Bild
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har sett tiotals lock under några år bara där "vacuum valven" hänger och dinglar utan att täta, både helt nya lock och gamla, mycket vanligt fel.
ROD02b
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av ROD02b »

Det är inte ovanligt att kylarslangarna sugs ihop,och begränsar flödet. De så hatade fjäderförsedda är kanske inte så dumma ändå... Om man inte som på min bil viker dem för mycket.
Skriv svar