Problem med varmgång, tändningsproblem?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Thunderbo1t »

Lite på en höft tycker jag fläkten verkar vara för långt in i fläktkåpan (för nära kylaren) för att det ska fungera optimalt.
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Bassek »

Ja, korta av spacern till fläkten, eller prova att ta bort den helt. Det gör inget om lite av fläktbladen kommer utanför fläktkåpan. (Ej över 50% bara)
MVH Basse
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

Bilderna ljuger lite, är cirka 35mm mellan vingblad och kylare.
Är lika mått med orginalkylare och orginalfläkt

Så i min värd borde det ju inte vara orsaken till varmgång.

Skaffa mindre remskiva på vattenpumpen eller vevaxel? ? kan det lösa mitt problem?
Då får jag ju bättre flöde på vattnet på tomgång och bättre drag i fläkten.
Eller kan jag få nya/andra problem då?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av fugazi »

Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Pitabroed »

Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Bassek »

Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av hauge »

svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?

en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

fugazi skrev:Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.
Har testat det, suger t.o.m fast ett sämsskinn framför kylaren på tomgång.
Pitabroed skrev:Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?
Fläkten på vattenpumpen suger luften och elfläkten framför kylarn trycker luften
Bassek skrev:Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse
Vattenpumpen är en edelbrock 8810 för bilar mellan 55-68, för "standard rotation". Men problemet fanns redan med den gammla vattenpumpen.
hauge skrev:svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?

en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.
Nja, man lurar sig på bilderna. Den här fläkten suger bättre än orginal fläkten.
Värmen är jättebra, nästan lite för bra :)
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

Är fortfarande lite osäker på tändingen.
Vad "brukar" man ställa tändningen på en 350 med något värre insug, förgasare och kam?
Ska man köra portat uttag eller vacum hela tiden? blir inte klok på detta.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Steve »

Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
fberg
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån nov 03, 2014 9:50 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av fberg »

Prova med mera bränsle
Npersson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Npersson »

Steve skrev:Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.
Körde du helt utan vacum-reglering?
Eller bara utan vacum på tomgång?
fberg skrev:Prova med mera bränsle
På tomgång antar jag att du menar?
Har justerat förgasaren med vacumklocka på tomgång.
Justerade tomgångsskruvarna tills där jag hade högst vacum.
Mark IV
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Mark IV »

Högst vakuum brukar vara lite snålt ge på 1/8-1/4 varv mer även om jag inte tror det löser dina problem.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av hauge »

Nått konstigt är det i alla fall...detta skall inte ske....Spolat ur motorn baklänges?

De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).


Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har läst, tvärtemot vad som sägs generellt, att fet blandning vid tomgång/lågfart ger mer värme, tror dock inte det är felet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.
Skriv svar