Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 9:01 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån aug 31, 2015 11:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 517
Ort: Ljusdal
Lite på en höft tycker jag fläkten verkar vara för långt in i fläktkåpan (för nära kylaren) för att det ska fungera optimalt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 01, 2015 4:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 294
Ort: KarlGustav/Varberg
Ja, korta av spacern till fläkten, eller prova att ta bort den helt. Det gör inget om lite av fläktbladen kommer utanför fläktkåpan. (Ej över 50% bara)
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis sep 01, 2015 9:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
Bilderna ljuger lite, är cirka 35mm mellan vingblad och kylare.
Är lika mått med orginalkylare och orginalfläkt

Så i min värd borde det ju inte vara orsaken till varmgång.

Skaffa mindre remskiva på vattenpumpen eller vevaxel? ? kan det lösa mitt problem?
Då får jag ju bättre flöde på vattnet på tomgång och bättre drag i fläkten.
Eller kan jag få nya/andra problem då?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 1:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1346
Ort: Vällingby
Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 2:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm
Inlägg: 107
Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 4:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Inlägg: 294
Ort: KarlGustav/Varberg
Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse

_________________
H-O "Basse" Karlsson
viewtopic.php?f=34&t=57716" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 7:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?

en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 8:48 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
fugazi skrev:
Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.


Har testat det, suger t.o.m fast ett sämsskinn framför kylaren på tomgång.

Pitabroed skrev:
Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?

Fläkten på vattenpumpen suger luften och elfläkten framför kylarn trycker luften

Bassek skrev:
Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse


Vattenpumpen är en edelbrock 8810 för bilar mellan 55-68, för "standard rotation". Men problemet fanns redan med den gammla vattenpumpen.

hauge skrev:
svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?

en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.

Nja, man lurar sig på bilderna. Den här fläkten suger bättre än orginal fläkten.
Värmen är jättebra, nästan lite för bra :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 8:51 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
Är fortfarande lite osäker på tändingen.
Vad "brukar" man ställa tändningen på en 350 med något värre insug, förgasare och kam?
Ska man köra portat uttag eller vacum hela tiden? blir inte klok på detta.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 02, 2015 9:32 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 9:32 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: mån nov 03, 2014 9:50 pm
Inlägg: 4
Prova med mera bränsle


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 07, 2015 7:46 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör dec 27, 2008 4:58 pm
Inlägg: 24
Steve skrev:
Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.


Körde du helt utan vacum-reglering?
Eller bara utan vacum på tomgång?

fberg skrev:
Prova med mera bränsle


På tomgång antar jag att du menar?
Har justerat förgasaren med vacumklocka på tomgång.
Justerade tomgångsskruvarna tills där jag hade högst vacum.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 10, 2015 6:53 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm
Inlägg: 47
Högst vakuum brukar vara lite snålt ge på 1/8-1/4 varv mer även om jag inte tror det löser dina problem.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 12:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
Nått konstigt är det i alla fall...detta skall inte ske....Spolat ur motorn baklänges?

De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).


Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 13, 2015 4:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 517
Ort: Ljusdal
Jag har läst, tvärtemot vad som sägs generellt, att fet blandning vid tomgång/lågfart ger mer värme, tror dock inte det är felet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010