Problem med varmgång, tändningsproblem?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Lite på en höft tycker jag fläkten verkar vara för långt in i fläktkåpan (för nära kylaren) för att det ska fungera optimalt.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Ja, korta av spacern till fläkten, eller prova att ta bort den helt. Det gör inget om lite av fläktbladen kommer utanför fläktkåpan. (Ej över 50% bara)
MVH Basse
MVH Basse
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Bilderna ljuger lite, är cirka 35mm mellan vingblad och kylare.
Är lika mått med orginalkylare och orginalfläkt
Så i min värd borde det ju inte vara orsaken till varmgång.
Skaffa mindre remskiva på vattenpumpen eller vevaxel? ? kan det lösa mitt problem?
Då får jag ju bättre flöde på vattnet på tomgång och bättre drag i fläkten.
Eller kan jag få nya/andra problem då?
Är lika mått med orginalkylare och orginalfläkt
Så i min värd borde det ju inte vara orsaken till varmgång.
Skaffa mindre remskiva på vattenpumpen eller vevaxel? ? kan det lösa mitt problem?
Då får jag ju bättre flöde på vattnet på tomgång och bättre drag i fläkten.
Eller kan jag få nya/andra problem då?
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 361
- Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
- Ort: KarlGustav/Varberg
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse
MVH Basse
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?
en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.
en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Har testat det, suger t.o.m fast ett sämsskinn framför kylaren på tomgång.fugazi skrev:Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.
Fläkten på vattenpumpen suger luften och elfläkten framför kylarn trycker luftenPitabroed skrev:Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?
Vattenpumpen är en edelbrock 8810 för bilar mellan 55-68, för "standard rotation". Men problemet fanns redan med den gammla vattenpumpen.Bassek skrev:Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse
Nja, man lurar sig på bilderna. Den här fläkten suger bättre än orginal fläkten.hauge skrev:svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?
en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.
Värmen är jättebra, nästan lite för bra
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Är fortfarande lite osäker på tändingen.
Vad "brukar" man ställa tändningen på en 350 med något värre insug, förgasare och kam?
Ska man köra portat uttag eller vacum hela tiden? blir inte klok på detta.
Vad "brukar" man ställa tändningen på en 350 med något värre insug, förgasare och kam?
Ska man köra portat uttag eller vacum hela tiden? blir inte klok på detta.
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Prova med mera bränsle
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Körde du helt utan vacum-reglering?Steve skrev:Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.
Eller bara utan vacum på tomgång?
På tomgång antar jag att du menar?fberg skrev:Prova med mera bränsle
Har justerat förgasaren med vacumklocka på tomgång.
Justerade tomgångsskruvarna tills där jag hade högst vacum.
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Högst vakuum brukar vara lite snålt ge på 1/8-1/4 varv mer även om jag inte tror det löser dina problem.
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Nått konstigt är det i alla fall...detta skall inte ske....Spolat ur motorn baklänges?
De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).
Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?
De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).
Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?
Jag har läst, tvärtemot vad som sägs generellt, att fet blandning vid tomgång/lågfart ger mer värme, tror dock inte det är felet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.