Sida 2 av 3

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: mån aug 31, 2015 11:47 pm
av Thunderbo1t
Lite på en höft tycker jag fläkten verkar vara för långt in i fläktkåpan (för nära kylaren) för att det ska fungera optimalt.

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: tis sep 01, 2015 4:33 pm
av Bassek
Ja, korta av spacern till fläkten, eller prova att ta bort den helt. Det gör inget om lite av fläktbladen kommer utanför fläktkåpan. (Ej över 50% bara)
MVH Basse

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: tis sep 01, 2015 9:06 pm
av Npersson
Bilderna ljuger lite, är cirka 35mm mellan vingblad och kylare.
Är lika mått med orginalkylare och orginalfläkt

Så i min värd borde det ju inte vara orsaken till varmgång.

Skaffa mindre remskiva på vattenpumpen eller vevaxel? ? kan det lösa mitt problem?
Då får jag ju bättre flöde på vattnet på tomgång och bättre drag i fläkten.
Eller kan jag få nya/andra problem då?

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: ons sep 02, 2015 1:39 pm
av fugazi
Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: ons sep 02, 2015 2:27 pm
av Pitabroed
Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: ons sep 02, 2015 4:49 pm
av Bassek
Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: ons sep 02, 2015 7:40 pm
av hauge
svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?

en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: ons sep 02, 2015 8:48 pm
av Npersson
fugazi skrev:Vet du att fläkten verkligen drar igenom nån luft genom kylaren?
Det är ju lätt att kolla med ett papper typ A4/A5 på framsidan (med stängd huv o.s.v, som "normalt cruise-förhållande").
Då märker man ju om det är nåt drag igenom.
Har testat det, suger t.o.m fast ett sämsskinn framför kylaren på tomgång.
Pitabroed skrev:Dum fråga som jag själv åkte dit på häromdagen: Går fläktarna åt rätt håll?
Fläkten på vattenpumpen suger luften och elfläkten framför kylarn trycker luften
Bassek skrev:Eller går vattenpumpen på rätt håll?? de nyare med serpentinrem går ju åt andra hållet, vad är vattenpumpen till för årgång?
MVH Basse
Vattenpumpen är en edelbrock 8810 för bilar mellan 55-68, för "standard rotation". Men problemet fanns redan med den gammla vattenpumpen.
hauge skrev:svårt att se då det är mörkt i det området....men fläktbladen ser lite fjuttiga ut?

en annan tanke: funkar värmen bra på max ? (på tomgång), så att vämen inte minskar drastiskt ...säg efter 20-30 sek.
Nja, man lurar sig på bilderna. Den här fläkten suger bättre än orginal fläkten.
Värmen är jättebra, nästan lite för bra :)

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: ons sep 02, 2015 8:51 pm
av Npersson
Är fortfarande lite osäker på tändingen.
Vad "brukar" man ställa tändningen på en 350 med något värre insug, förgasare och kam?
Ska man köra portat uttag eller vacum hela tiden? blir inte klok på detta.

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: ons sep 02, 2015 9:32 pm
av Steve
Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: mån sep 07, 2015 9:32 am
av fberg
Prova med mera bränsle

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: mån sep 07, 2015 7:46 pm
av Npersson
Steve skrev:Hade en Camaro -72 med vässad 383, original kylare, likadan fläkt som din, inget värmepaket inkopplat. Blev aldrig över 82 grader även om man körde cruising i flera timmar. Hann köra den med en annan motor(original 305) också men den höll samma temp.
Hade 18 grader tändning på tomgång och körde utan vakuum inkopplat.
Körde du helt utan vacum-reglering?
Eller bara utan vacum på tomgång?
fberg skrev:Prova med mera bränsle
På tomgång antar jag att du menar?
Har justerat förgasaren med vacumklocka på tomgång.
Justerade tomgångsskruvarna tills där jag hade högst vacum.

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: tor sep 10, 2015 6:53 am
av Mark IV
Högst vakuum brukar vara lite snålt ge på 1/8-1/4 varv mer även om jag inte tror det löser dina problem.

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: sön sep 13, 2015 12:02 pm
av hauge
Nått konstigt är det i alla fall...detta skall inte ske....Spolat ur motorn baklänges?

De vanliga felen är: Ingen/otillräcklig vakumförställning, fel tändläge, (dessa två gör att förbränningen inte är färdig när ventilerna öppnar) ingen fläkttunnel, mager blandning (höjer förbränningstempen).


Detta börjar bli desperat...har inte läsat igenom allt igen...stänger ventilerna som de skall ?

Re: Problem med varmgång, tändningsproblem?

Postat: sön sep 13, 2015 4:26 pm
av Thunderbo1t
Jag har läst, tvärtemot vad som sägs generellt, att fet blandning vid tomgång/lågfart ger mer värme, tror dock inte det är felet.
Jag lutar fortf. åt att fläkten sitter för djupt in i fläktkåpan och orsakar delvis rundgång i luftflödet.