Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 3:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: tis sep 08, 2015 10:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1000
Ort: BjörnL Uddevalla
Har kommit över en vinkelåtta, ska sätta ihop den med så låg budget som det går. Vill gärna varva den lite mer än standard. Motorn kommer från en van så den varvar säkert 3000 som max i standardutförande..

Vill bara ha tag i lite hårdare fjädrar, sen om kammen inte hänger med skiter jag i.

Fjädrarna är 50mm x 31,8mm, brunnarna i toppen är det som begränsar. Alla fjädrar som jag hittat vill dom gå upp i dimension.

Hårdare kisar med ytterdiameter 31,8mm någon?

Summit och jegs blir man ju dum på riktigt av.. Det är inte meningen man ska hitta det man vill där va?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: tis sep 08, 2015 11:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons okt 13, 2010 8:55 pm
Inlägg: 175
Ort: Lindesberg
Bmw m50/s50 har ventilfjädrar som är 31mm ytterdiameter original.

Här är lite uppgifter som jag samlat gällande styrka på dessa fjädrar som jag samlat in.

http://www.mediafire.com/download/7h7c8 ... 50b20.docx

_________________
Jens Karlsson


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: ons sep 09, 2015 12:10 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 516
Ort: Ljusdal
En snikare jag funderat på är dessa grejor:
Gör att det går att ha lite högre lyft utan bearbetning av toppen och samtidigt lite bättre billiga fjädrar.
Comp special små lätta retainers som gör det möjligt att använda LS beehive fjädrar i en vanlig gammal CSB:

http://www.summitracing.com/int/parts/c ... 6/reviews/

http://www.summitracing.com/int/parts/n ... 4/reviews/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: ons sep 09, 2015 10:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1000
Ort: BjörnL Uddevalla
Såg nu när jag pysslade lite att knastret går att montera i 2 olika höjder..

Det satt i översta spåret i ventilen, dvs minst inspänning av fjäder..

Undrar om man kommer undan med att förspänna fjädern lite mer i andra hacket.. får kolla lite lyft och sånt och återkomma :)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: tor sep 10, 2015 6:52 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 2:38 pm
Inlägg: 47
Andra spåret är väll för ventiltätningen?
Schimsa om det går iron coil bind el "z28" fjädrar är nog en bättre lösning "z28" fjädrar brukar gå på 700-800kr har jag för mig? Förr hade lövens dem på hyllan kanske värt att kolla?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: tor sep 10, 2015 7:30 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 785
Ort: Nordmaling
Åtminstone Mopars originalstötstänger är mycket tunga, du sparar mycket vikt med lite modernare stötstänger om projektbudgeten tillåter... :thumbright:

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: tor sep 10, 2015 11:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2044
Ort: Luleå
Det andra spåret är för en gummiring som skall ligga där. Antar att det är för att inte retainern ska vicka på sig?

Gjort i ordning ett par 350 toppar i veckan. Köper man en FelPro sotsats så får man med
alla prylar. Kosta sig 1100ish hos norrlandscustom.

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: fre sep 11, 2015 11:15 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1033
Ort: Umeå
Robert Markström skrev:
Det andra spåret är för en gummiring som skall ligga där. Antar att det är för att inte retainern ska vicka på sig?

.

Nä som Mark IV skrev så är spåret till för ventiltätningen av äldre modell som är en liten gummiring
om man nu inte har styrningar där en vanlig modernare ventiltätning går att montera

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: fre sep 18, 2015 11:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1000
Ort: BjörnL Uddevalla
Hittat fina fjädrar! sprang på min favorit motorslip, vargöns mekaniska.. Frågade om dom hade något kul, jodå.. Fina comp cams fjädrar som vart lite längre och lagom mycket hårdare ;) 500 välinvesterade riksdaler!

Ska se om jag kommer ihåg att plåta artnr och sånt på lådan nästa gång jag är i garaget.

Jo just de, den där fetare retainern på avgasventilen,, är det något att ha? Är visst ett axiallager för att ventilen ska kunna snurra. Tänkte kasta dom, kommer nog ändå inte gå så länge innan ras 8)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: lör sep 19, 2015 8:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1000
Ort: BjörnL Uddevalla
Dessa fjädrar jag kom över:

Bild

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: csb 350 ventilfjädrar
InläggPostat: sön sep 20, 2015 10:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
med de fjädrarna kommer du att kunna varva långt om kammen har snälla ventilaccelerationer.

De fjädrarna rekommenderar compcam till xe kammarna över 268 grader om jag inte minns fel.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010