csb 350 ventilfjädrar
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
csb 350 ventilfjädrar
Har kommit över en vinkelåtta, ska sätta ihop den med så låg budget som det går. Vill gärna varva den lite mer än standard. Motorn kommer från en van så den varvar säkert 3000 som max i standardutförande..
Vill bara ha tag i lite hårdare fjädrar, sen om kammen inte hänger med skiter jag i.
Fjädrarna är 50mm x 31,8mm, brunnarna i toppen är det som begränsar. Alla fjädrar som jag hittat vill dom gå upp i dimension.
Hårdare kisar med ytterdiameter 31,8mm någon?
Summit och jegs blir man ju dum på riktigt av.. Det är inte meningen man ska hitta det man vill där va?
Vill bara ha tag i lite hårdare fjädrar, sen om kammen inte hänger med skiter jag i.
Fjädrarna är 50mm x 31,8mm, brunnarna i toppen är det som begränsar. Alla fjädrar som jag hittat vill dom gå upp i dimension.
Hårdare kisar med ytterdiameter 31,8mm någon?
Summit och jegs blir man ju dum på riktigt av.. Det är inte meningen man ska hitta det man vill där va?
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: csb 350 ventilfjädrar
Bmw m50/s50 har ventilfjädrar som är 31mm ytterdiameter original.
Här är lite uppgifter som jag samlat gällande styrka på dessa fjädrar som jag samlat in.
http://www.mediafire.com/download/7h7c8 ... 50b20.docx
Här är lite uppgifter som jag samlat gällande styrka på dessa fjädrar som jag samlat in.
http://www.mediafire.com/download/7h7c8 ... 50b20.docx
Jens Karlsson
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: csb 350 ventilfjädrar
En snikare jag funderat på är dessa grejor:
Gör att det går att ha lite högre lyft utan bearbetning av toppen och samtidigt lite bättre billiga fjädrar.
Comp special små lätta retainers som gör det möjligt att använda LS beehive fjädrar i en vanlig gammal CSB:
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... 6/reviews/
http://www.summitracing.com/int/parts/n ... 4/reviews/
Gör att det går att ha lite högre lyft utan bearbetning av toppen och samtidigt lite bättre billiga fjädrar.
Comp special små lätta retainers som gör det möjligt att använda LS beehive fjädrar i en vanlig gammal CSB:
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... 6/reviews/
http://www.summitracing.com/int/parts/n ... 4/reviews/
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: csb 350 ventilfjädrar
Såg nu när jag pysslade lite att knastret går att montera i 2 olika höjder..
Det satt i översta spåret i ventilen, dvs minst inspänning av fjäder..
Undrar om man kommer undan med att förspänna fjädern lite mer i andra hacket.. får kolla lite lyft och sånt och återkomma
Det satt i översta spåret i ventilen, dvs minst inspänning av fjäder..
Undrar om man kommer undan med att förspänna fjädern lite mer i andra hacket.. får kolla lite lyft och sånt och återkomma
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: csb 350 ventilfjädrar
Andra spåret är väll för ventiltätningen?
Schimsa om det går iron coil bind el "z28" fjädrar är nog en bättre lösning "z28" fjädrar brukar gå på 700-800kr har jag för mig? Förr hade lövens dem på hyllan kanske värt att kolla?
Schimsa om det går iron coil bind el "z28" fjädrar är nog en bättre lösning "z28" fjädrar brukar gå på 700-800kr har jag för mig? Förr hade lövens dem på hyllan kanske värt att kolla?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: csb 350 ventilfjädrar
Åtminstone Mopars originalstötstänger är mycket tunga, du sparar mycket vikt med lite modernare stötstänger om projektbudgeten tillåter...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: csb 350 ventilfjädrar
Det andra spåret är för en gummiring som skall ligga där. Antar att det är för att inte retainern ska vicka på sig?
Gjort i ordning ett par 350 toppar i veckan. Köper man en FelPro sotsats så får man med
alla prylar. Kosta sig 1100ish hos norrlandscustom.
Gjort i ordning ett par 350 toppar i veckan. Köper man en FelPro sotsats så får man med
alla prylar. Kosta sig 1100ish hos norrlandscustom.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: csb 350 ventilfjädrar
Nä som Mark IV skrev så är spåret till för ventiltätningen av äldre modell som är en liten gummiringRobert Markström skrev:Det andra spåret är för en gummiring som skall ligga där. Antar att det är för att inte retainern ska vicka på sig?
.
om man nu inte har styrningar där en vanlig modernare ventiltätning går att montera
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: csb 350 ventilfjädrar
Hittat fina fjädrar! sprang på min favorit motorslip, vargöns mekaniska.. Frågade om dom hade något kul, jodå.. Fina comp cams fjädrar som vart lite längre och lagom mycket hårdare 500 välinvesterade riksdaler!
Ska se om jag kommer ihåg att plåta artnr och sånt på lådan nästa gång jag är i garaget.
Jo just de, den där fetare retainern på avgasventilen,, är det något att ha? Är visst ett axiallager för att ventilen ska kunna snurra. Tänkte kasta dom, kommer nog ändå inte gå så länge innan ras
Ska se om jag kommer ihåg att plåta artnr och sånt på lådan nästa gång jag är i garaget.
Jo just de, den där fetare retainern på avgasventilen,, är det något att ha? Är visst ett axiallager för att ventilen ska kunna snurra. Tänkte kasta dom, kommer nog ändå inte gå så länge innan ras
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: csb 350 ventilfjädrar
med de fjädrarna kommer du att kunna varva långt om kammen har snälla ventilaccelerationer.
De fjädrarna rekommenderar compcam till xe kammarna över 268 grader om jag inte minns fel.
De fjädrarna rekommenderar compcam till xe kammarna över 268 grader om jag inte minns fel.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*