Sida 1 av 1

Cheva small block 383!

Postat: tis nov 17, 2015 2:53 am
av Anders_Lindgren
Aloha!

Håller just nu på med mitt första motorbygge, det ska alltså bli en 383 Csb, som förmodligen kommer styras av en Maxxecu.
Har egentligen inget mål vad gäller effekten, vill bara få ihop motorn och få den snurra och lära mig insprutningen lite, men ja, 400 HP vore ju bra iaf!

Nedan är vad jag har hitills.

Grunden är ett short block från ATK http://www.high-performance-engines.com ... p/sp35.htm

Har ett par toppar från Pro Comp, med förbränningsrum på 64cc, tror det är nånting sånt här http://store.speedmaster79.com/p-4706-c ... heads.aspx

Har en Elgin kam liggandes E-921-P, dur @ .050 224, cam lift 300 Int/ 307 Exh.

Vippor från PRW http://kmjperformance.com/sbc-chevy-350 ... -stud.html

Insug oxå beställt från KMJ http://kmjperformance.com/sbc-small-blo ... d-350.html

Vad innebär det att kammen har mindre bascirkel? Antar att mitt short block är byggt med tillräcklig frigång mellan kam och vevstake, men iaf.

Någon med erfarhet av toppar från Pro Comp? Har noterat att dom från smeknamnet Poo Comp på vissa forum, känns inte så lovande=)

Noterat att det är fler som Chevor med Maxxecu här och undrar lite vad ni kör med för grejer till tändningen? Vilken fördelare osv

Och ja, är det någon som har passande spridare(8 st) till salu så kan dom ju höra av sig.

Re: Cheva small block 383!

Postat: tis nov 17, 2015 3:16 am
av Steve
Skulle då utan tvekan satsa på en annan kam med det motorreceptet. Men det beror ju lite på låda(converter om automat), utväxling och vad du ska använda bilen till

Re: Cheva small block 383!

Postat: tis nov 17, 2015 1:53 pm
av Anders_Lindgren
Vilken kam skulle du rekomendera?

När jag köpte kammen för några år sedan så hade jag en tanke om att bygga en CSB med lite kortare slag, typ en 327.
Ska köra med 4L80E-låda, har bara två original converters, en bensin, en diesel, än så länge och ska iaf börja med dom.
Och ja, motorn ska sitta i en pickup, en C1500 från 89, som är sänkt, förstärkt ram och 14-bults bakaxeln som jag glömt utväxlingen på sitter fast i fyrlänk.
Ska inte tävla med bilen utan den kommer mest rulla runt på gatan, sommartid.

Re: Cheva small block 383!

Postat: tis nov 17, 2015 7:52 pm
av Dennis M
Brun du dig inte om avgasvärden på sbp så kan du ha en vassare kam.

Var det mycket att porta på dina PRO comp?

Re: Cheva small block 383!

Postat: ons nov 18, 2015 12:47 am
av Anders_Lindgren
Har inte börjat med portningen än, ska iaf matcha topparna mot insuget men sen vet jag inte hur mycket jag ska göra med kanalerna i övrigt.