Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 3:17 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor nov 19, 2015 8:07 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Efter det att jag bytte från "original" skivor och ok fram till ett Wilwood bromskitt så tar bromsarna fram mycket mindre, jag vill därför byta huvudbromscylinder men vilken ska jag ha?
Kan inte använda linelocken pga av detta, den orkar inte att stå emot på enbart frambromsarna.

Är inte så insatt i detta men gissar att jag behöver en med mindre diameter på kolven för att skapa ett högre tryck?
Vill ha en annan (lättare variant) så byte till liknande gjutjärnsklump är inte aktuellt.

/Danne


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 12:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1011
Ort: Torpshammar
på vilket sätt ä det ändrat då? Är det ett kit för just chevelle så verkar det ju konstigt om man ska få sämre bromsar efter än innan men det är ju amerika vi pratar om så man vet ju aldrig.
Det som är intressant är ju diametrar på kolvar rent hydrauliskt, belägg storlek. Skivorna är original eller?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 1:22 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5074
Ort: Lykksällä
Kollat med Wilwood?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2015 6:31 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Skivor och ok som satt på bilen när jag köpte den kom ifrån en Cheva S10 om jag minns rätt och var rejäla grejer i tungt gjutjärn, det Wilwood bromskitt jag köpte hade 273mm skivor samt aluminium 4-kolvs ok.
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/

Misstänker att Chevellen jag har fortfarande är lite för tung för dessa bromsar, det är specat för bilar med
trumbromsar bak till 2400lbs..och den är inte riktigt där.

Men visst borde jag kunna få upp bromskraften mera med en annan huvudcylinder eller en ventil som fördelar
trycket mera fram?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 23, 2015 3:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Inlägg: 67
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE
Post på www.pro-touring.com så får du svar. Torbin pleier å svare på dette og er full av kunnskap. Husk at de fleste S10 master har fremre krets på bakre uttak.

Olav

_________________
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 09, 2016 9:47 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 185
Ort: Sandefjord,Norway
dom kitten ä väl inte för gata.

problemet ligger nok i diameter på kolvar.räkna area på dom som sto på innan och dom nya.

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jan 09, 2016 12:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 442
Ort: Finland(Jakobstad)
Har du rätt huvudcylinder då? Alltså en som är ämnad för skivbromsar,behållaren för bromsvätskan ska ha större behållare för den främre kretsen.

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 10, 2016 5:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Inlägg: 69
Ort: Storebro
Huvudcylinder är original men tittar efter en annan.
Har mailat Wilwood för ett tag sedan men fick inget svar.

Denna bilen används inte på gatan och problemet är att den inte vill stå kvar med linelocken
intryckt vid burnouten.
Kittet var enligt instruktion anpassat för de kilon min bil väger samt har bromstrummor bak.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 12, 2016 6:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Inlägg: 185
Ort: Sandefjord,Norway
wilwood caliprarna dina har 4.8 sq. inches. area

std. caliper har 6,7 sq in.

med andre ord må du ha mindre stempel i master-cylinder for att få samma trykk på bromsklossarna.

men då får du rejella bromsar bak, och låg pedal...

_________________
Daniel Krüger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 19, 2016 1:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
Inlägg: 209
Ort: Ljusdal
Hej! Hade problem med en kundbil för ett par år sen, på den (en 68 chevelle bb) hade man monterat ett skivbromskit från SSBC, där var problemet att det fanns olika servos, med olika lång 'pinne' och det blev klurigt att hitta rätt cylinder, men har för mig som nämns tidigare i tråden att främre broms går på bakre uttag på cylindern.. M.v.h. Nisse

_________________
SÄLJER:
PRO-TEC MOTORKEM
KL-RACING
AMALIE OLJOR
info@jarvsobilservice.se
www.autoexperten.se/Verkstader/Gavlebor ... ilservice/


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010