Annan huvudcylinder chevelle.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Danne.Lindberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Ort: Storebro

Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av Danne.Lindberg »

Efter det att jag bytte från "original" skivor och ok fram till ett Wilwood bromskitt så tar bromsarna fram mycket mindre, jag vill därför byta huvudbromscylinder men vilken ska jag ha?
Kan inte använda linelocken pga av detta, den orkar inte att stå emot på enbart frambromsarna.

Är inte så insatt i detta men gissar att jag behöver en med mindre diameter på kolven för att skapa ett högre tryck?
Vill ha en annan (lättare variant) så byte till liknande gjutjärnsklump är inte aktuellt.

/Danne
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av StefanM »

på vilket sätt ä det ändrat då? Är det ett kit för just chevelle så verkar det ju konstigt om man ska få sämre bromsar efter än innan men det är ju amerika vi pratar om så man vet ju aldrig.
Det som är intressant är ju diametrar på kolvar rent hydrauliskt, belägg storlek. Skivorna är original eller?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av Steve »

Kollat med Wilwood?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Danne.Lindberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Ort: Storebro

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av Danne.Lindberg »

Skivor och ok som satt på bilen när jag köpte den kom ifrån en Cheva S10 om jag minns rätt och var rejäla grejer i tungt gjutjärn, det Wilwood bromskitt jag köpte hade 273mm skivor samt aluminium 4-kolvs ok.
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/

Misstänker att Chevellen jag har fortfarande är lite för tung för dessa bromsar, det är specat för bilar med
trumbromsar bak till 2400lbs..och den är inte riktigt där.

Men visst borde jag kunna få upp bromskraften mera med en annan huvudcylinder eller en ventil som fördelar
trycket mera fram?
OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av OlavT »

Post på www.pro-touring.com så får du svar. Torbin pleier å svare på dette og er full av kunnskap. Husk at de fleste S10 master har fremre krets på bakre uttak.

Olav
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av turbodart »

dom kitten ä väl inte för gata.

problemet ligger nok i diameter på kolvar.räkna area på dom som sto på innan och dom nya.
Daniel Krüger
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av Moparboy440 »

Har du rätt huvudcylinder då? Alltså en som är ämnad för skivbromsar,behållaren för bromsvätskan ska ha större behållare för den främre kretsen.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Användarvisningsbild
Danne.Lindberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:55 am
Ort: Storebro

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av Danne.Lindberg »

Huvudcylinder är original men tittar efter en annan.
Har mailat Wilwood för ett tag sedan men fick inget svar.

Denna bilen används inte på gatan och problemet är att den inte vill stå kvar med linelocken
intryckt vid burnouten.
Kittet var enligt instruktion anpassat för de kilon min bil väger samt har bromstrummor bak.
turbodart
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: ons maj 02, 2007 10:34 am
Ort: Sandefjord,Norway

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av turbodart »

wilwood caliprarna dina har 4.8 sq. inches. area

std. caliper har 6,7 sq in.

med andre ord må du ha mindre stempel i master-cylinder for att få samma trykk på bromsklossarna.

men då får du rejella bromsar bak, och låg pedal...
Daniel Krüger
Freewheel
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re: Annan huvudcylinder chevelle.

Inlägg av Freewheel »

Hej! Hade problem med en kundbil för ett par år sen, på den (en 68 chevelle bb) hade man monterat ett skivbromskit från SSBC, där var problemet att det fanns olika servos, med olika lång 'pinne' och det blev klurigt att hitta rätt cylinder, men har för mig som nämns tidigare i tråden att främre broms går på bakre uttag på cylindern.. M.v.h. Nisse
Skriv svar