kompressor kolvar

Allt inom Usa bilar samt hot rods
gugge_b
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: fre okt 28, 2005 10:39 am

kompressor kolvar

Inlägg av gugge_b »

undrar om någon har några förslag på kolvar för överladdning till en pontiac 400ci???
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: kompressor kolvar

Inlägg av Jens Gustavsson »

gugge_b skrev:undrar om någon har några förslag på kolvar för överladdning till en pontiac 400ci???
300hk eller 3000hk? :)

mer info om motorn så kanse nån kan hjälpa dig?
gugge_b
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: fre okt 28, 2005 10:39 am

Inlägg av gugge_b »

ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

gugge_b skrev:ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!
vilken soppa ska den gå på och är det en race bil?

kam, kompa överiga delar?
gugge_b
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: fre okt 28, 2005 10:39 am

Inlägg av gugge_b »

soppa är tänkt 98.
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..

så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.

blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!

kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)

tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)

åter kommer med kam spec !
Användarvisningsbild
mh
Forumsberoende
Inlägg: 668
Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Ort: västerås

Inlägg av mh »

JE kolvar finns de nå annat.... :wink:
Användarvisningsbild
Blown66
Super Charged
Inlägg: 99
Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Ort: Ume

Inlägg av Blown66 »

Speedpro duger gott till en sån maskin.
De är bra kurs på dom men dom rätt så tunga.
Kompressor är ett måste...
Användarvisningsbild
Walle
För mycket laddtryck
Inlägg: 163
Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Ort: Vännäs

Inlägg av Walle »

Det är ju kompressor man vill ha upp genom huven :twisted: det är ju halva grejen :hihi:
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Det första Du bör göra är att bestämma vad Du vill göra och vad Du ska satsa på.

Sen låter det (baserat på det sätt Du ställer frågorna) som att Du bör kontakta en duktig motorbyggare som enkelt bistår Dig med råd/tips/arbete alltefter hur mkt Du har råd att experimenta själv.
Alternativet är en firma som känner ansvar för det de säljer och har kunnandet.
Då finns det flera olika tillverkare som är lika bra allihop.
Du ska även matcha komp med den kam Du använder . Den ska även vara slipad för överladd och det bränsle Du använder

Ska Du satsa på något så kostsamt som en BDS blower (som Sverigeagent för dem så vet jag) har Du lagt ribban högt och ska självklart bra grejor i resten av maskin med.

För tillfället hjälper jag en kille få till en 511 helaluminium Pontiac med blower och EFI som ska köras på E85 och vet HUR viktigt det är med rätt sylar och hur kostsamt det är.
Lycka till!
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

2QIK4U skrev:Sen låter det (baserat på det sätt Du ställer frågorna) som att Du bör kontakta en duktig motorbyggare som enkelt bistår Dig med råd/tips/arbete alltefter hur mkt Du har råd att experimenta själv.
Alternativet är en firma som känner ansvar för det de säljer och har kunnandet.
Nu skulle jag kunna säga något om kompressorkolvar, men jag låter bli den här gången.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

gugge_b skrev:ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!
gugge_b skrev:soppa är tänkt 98.
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..

så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.

blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!

kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)

tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)

åter kommer med kam spec !
600-700 hästar med överladdning och 7.0-8.0 i komp så behöver inte ha några extrema kolvar. Det som är viktigast är att du undviker spikningar och inte varvar för mycket.

Jag tycker även att du ska ägna E85 en tanke. Det gör att du minskar risken för spikningar eftersom E85 dels kyler mycket mer än bensin och dessutom har högre oktantal.

Som exempel min motor. Det är en Cheva 350 från 1984 och bottendelen (block, vev, stakar och kolvar) är orginal förutom ARP-bult. Jag har AFR190 alutoppar och ca 9.0 i komp. Kammen är en ganska snäll flat-tappet kompressorkam. ( lsa 114, duration@050 222/226, lyft 0.464/0.464 )
E85 i tanken.

Jag bromsade på MotorNord och fick 627hk på bakhjulen vid 4200 varv med för liten turbo. Jag plågade motorn förra sommaren utan problem.
Växellådan växlar vid 5300 och varvstoppen är satt till 5500.

Om jag skulle bygga en ny motor skulle jag naturligtvis gärna använda lite bättre delar, men det behövs inget extremt. Det är i första hand varv som dödar vevstakar. Spikningar dödar i första hand kolvar men även stakar och lager.

En HX55 är i minsta laget. Två skulle funka bra.
Intercooler är bra men med E85 minskar behovet. Om du väljer turbostorlek så att dom arberar i sitt effektivaste område ger även det en något lägre insugstemp.
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

Lite OT men de här kolvarna kanske är billiga...eller va säger du 2QIK4U :?

http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

pontiac motorn er litt sær på oljen, les hur olje går: så smøresystemet bør du se litt på.
kompsænke- sett i 455 topplokk dom har jo store forbrenningsrum, ellers er vel 400 bare 8,2komp org eller lign...så turbo/ kompressor bør kunne gå bra.
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
buddha
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 211
Blev medlem: fre aug 20, 2004 10:12 am
Ort: Täfteå

Inlägg av buddha »

Oj vilka Performence kollvar MR Hoffman sålde
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Inlägg av r3c »

Dalmasen skrev:Lite OT men de här kolvarna kanske är billiga...eller va säger du 2QIK4U :?

http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm

vem är det som levererat dessa "kolvar" i så fall vill jag veta vad hans "företag" heter (och hels fullständigt namn) så man vet vem man aldrig skall beställa ifrån. Osereöst folk bör hängas ut!!

ta bort inlägget om det är för "saftigt"
Skriv svar