MegaSquirt med gammal varvräknare
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
MegaSquirt med gammal varvräknare
Jag har roat mig med att koppla ihop MegaSquirt MS3X med Dodge originalvarvräknaren från 1967. Med MSD's interfacebox pn 8920 fungerar det alldeles utmärkt.
Enda nackdelen är ljudet från modulen när den återskapar den fula spänningen som en gammal tändspoletriggad varvräknare behöver. Ljudet är förvånansvärt högt och en hel del irriterande, så modulen måste gömmas undan ordentligt.
Enda nackdelen är ljudet från modulen när den återskapar den fula spänningen som en gammal tändspoletriggad varvräknare behöver. Ljudet är förvånansvärt högt och en hel del irriterande, så modulen måste gömmas undan ordentligt.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: MegaSquirt med gammal varvräknare
Charger -67:a?
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 912
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: MegaSquirt med gammal varvräknare
Sånt här gillar jag verkligen!
Att få gammal och ny teknik att lira ihop.
Det blir liksom en helt annan dimension på grejerna då.
Att få gammal och ny teknik att lira ihop.
Det blir liksom en helt annan dimension på grejerna då.
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: MegaSquirt med gammal varvräknare
Tack för alla positiva kommentarer...ja, Charger -67.
Skall uppdatera den här gamla tråden så att den blir fullständig...
Till min förvåning så visade det sig att originalvarvräknaren visade ca 1000 rpm för mycket över varvtalsregistret när allt var monterat i bilen...efter att ha visat korrekt på lab-bänken. Den enda förklaringen jag kan komma på är att inställningarna har ändrats när jag uppgraderat firmwaren i MS3X.
Men det var ju lätt fixat...har för mig att "tacho output" nu är satt på 63% och den visar korrekta varvtal igen...
Skall uppdatera den här gamla tråden så att den blir fullständig...
Till min förvåning så visade det sig att originalvarvräknaren visade ca 1000 rpm för mycket över varvtalsregistret när allt var monterat i bilen...efter att ha visat korrekt på lab-bänken. Den enda förklaringen jag kan komma på är att inställningarna har ändrats när jag uppgraderat firmwaren i MS3X.
Men det var ju lätt fixat...har för mig att "tacho output" nu är satt på 63% och den visar korrekta varvtal igen...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: MegaSquirt med gammal varvräknare
Är det den du har 512'an i???
En av mina drömbilar...
En av mina drömbilar...
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: MegaSquirt med gammal varvräknare
Ja, det stämmer, här är en liten snutt från en tidig provkörning...fugazi skrev:Är det den du har 512'an i??? En av mina drömbilar...
https://youtu.be/ulKZUTl_Z0s
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: MegaSquirt med gammal varvräknare
Åh, åh åh... 4 sekunder... sen kilar det i flanellen!!!
Men var f---n är (sävar-)byggtråden (med flera hundra bilder) då?
Men var f---n är (sävar-)byggtråden (med flera hundra bilder) då?
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: MegaSquirt med gammal varvräknare
Ojoj...blev det sanering...fugazi skrev:Åh, åh åh... 4 sekunder... sen kilar det i flanellen!!!
Men var f---n är (sävar-)byggtråden (med flera hundra bilder) då?
Jag funderade på byggtråd här men genom att bilen är lite udda och i stort sett ingenting fungerade vid köpet...dessutom fattades mycket saker...så beslöt jag mig för att satsa på ett amerikanskt forum. Kapaciteten räcker inte för dubbla forum...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.