MegaSquirt med gammal varvräknare

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av Performance_seeker »

Jag har roat mig med att koppla ihop MegaSquirt MS3X med Dodge originalvarvräknaren från 1967. Med MSD's interfacebox pn 8920 fungerar det alldeles utmärkt.
Enda nackdelen är ljudet från modulen när den återskapar den fula spänningen som en gammal tändspoletriggad varvräknare behöver. Ljudet är förvånansvärt högt och en hel del irriterande, så modulen måste gömmas undan ordentligt.

Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
JBE
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: tor sep 30, 2010 7:00 am
Ort: Västerås

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av JBE »

bra jobbat :thumbright:
Allt under 8", är för litet...
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av fugazi »

Charger -67:a?
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 912
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av blackadder »

Sånt här gillar jag verkligen!
Att få gammal och ny teknik att lira ihop.
Det blir liksom en helt annan dimension på grejerna då.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för alla positiva kommentarer...ja, Charger -67.

Skall uppdatera den här gamla tråden så att den blir fullständig...

Till min förvåning så visade det sig att originalvarvräknaren visade ca 1000 rpm för mycket över varvtalsregistret när allt var monterat i bilen...efter att ha visat korrekt på lab-bänken. Den enda förklaringen jag kan komma på är att inställningarna har ändrats när jag uppgraderat firmwaren i MS3X.
Men det var ju lätt fixat...har för mig att "tacho output" nu är satt på 63% och den visar korrekta varvtal igen... :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av fugazi »

Är det den du har 512'an i???
En av mina drömbilar...
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av Performance_seeker »

fugazi skrev:Är det den du har 512'an i??? En av mina drömbilar...
Ja, det stämmer, här är en liten snutt från en tidig provkörning... :hihi:
https://youtu.be/ulKZUTl_Z0s
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av fugazi »

Åh, åh åh... 4 sekunder... sen kilar det i flanellen!!!


Men var f---n är (sävar-)byggtråden (med flera hundra bilder) då? :hey:


:thumbright:
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: MegaSquirt med gammal varvräknare

Inlägg av Performance_seeker »

fugazi skrev:Åh, åh åh... 4 sekunder... sen kilar det i flanellen!!!
Men var f---n är (sävar-)byggtråden (med flera hundra bilder) då? :hey: :thumbright:
Ojoj...blev det sanering... :hihi:
Jag funderade på byggtråd här men genom att bilen är lite udda och i stort sett ingenting fungerade vid köpet...dessutom fattades mycket saker...så beslöt jag mig för att satsa på ett amerikanskt forum. Kapaciteten räcker inte för dubbla forum...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar