Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 6:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: lör jan 23, 2016 11:22 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 774
Ort: Nordmaling
Jag har roat mig med att koppla ihop MegaSquirt MS3X med Dodge originalvarvräknaren från 1967. Med MSD's interfacebox pn 8920 fungerar det alldeles utmärkt.
Enda nackdelen är ljudet från modulen när den återskapar den fula spänningen som en gammal tändspoletriggad varvräknare behöver. Ljudet är förvånansvärt högt och en hel del irriterande, så modulen måste gömmas undan ordentligt.

Bild

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 30, 2016 2:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor sep 30, 2010 7:00 am
Inlägg: 136
Ort: Västerås
bra jobbat :thumbright:

_________________
Allt under 8", är för litet...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 31, 2016 9:34 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1318
Ort: Vällingby
Charger -67:a?

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 31, 2016 11:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Inlägg: 509
Ort: Dingle
Sånt här gillar jag verkligen!
Att få gammal och ny teknik att lira ihop.
Det blir liksom en helt annan dimension på grejerna då.

_________________
Choppers don´t have frontfenders(men Amazoner har)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 7:40 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 774
Ort: Nordmaling
Tack för alla positiva kommentarer...ja, Charger -67.

Skall uppdatera den här gamla tråden så att den blir fullständig...

Till min förvåning så visade det sig att originalvarvräknaren visade ca 1000 rpm för mycket över varvtalsregistret när allt var monterat i bilen...efter att ha visat korrekt på lab-bänken. Den enda förklaringen jag kan komma på är att inställningarna har ändrats när jag uppgraderat firmwaren i MS3X.
Men det var ju lätt fixat...har för mig att "tacho output" nu är satt på 63% och den visar korrekta varvtal igen... :D

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 8:03 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1318
Ort: Vällingby
Är det den du har 512'an i???
En av mina drömbilar...

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 6:45 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 774
Ort: Nordmaling
fugazi skrev:
Är det den du har 512'an i??? En av mina drömbilar...

Ja, det stämmer, här är en liten snutt från en tidig provkörning... :hihi:
https://youtu.be/ulKZUTl_Z0s

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1318
Ort: Vällingby
Åh, åh åh... 4 sekunder... sen kilar det i flanellen!!!


Men var f---n är (sävar-)byggtråden (med flera hundra bilder) då? :hey:


:thumbright:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 21, 2016 3:18 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 774
Ort: Nordmaling
fugazi skrev:
Åh, åh åh... 4 sekunder... sen kilar det i flanellen!!!
Men var f---n är (sävar-)byggtråden (med flera hundra bilder) då? :hey: :thumbright:
Ojoj...blev det sanering... :hihi:
Jag funderade på byggtråd här men genom att bilen är lite udda och i stort sett ingenting fungerade vid köpet...dessutom fattades mycket saker...så beslöt jag mig för att satsa på ett amerikanskt forum. Kapaciteten räcker inte för dubbla forum...

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010