Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 6:26 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 351 cleveland går dåligt
InläggPostat: tis feb 02, 2016 7:33 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 13, 2010 9:33 pm
Inlägg: 18
Goddag experter!

Har en 72as Mercury Cougar med en 351 cleveland i som går dåligt.
Den är lite svårstartad men går fint på tomgång, i sisådär en 30 sek innan den dör. Startar igen och går 30 sek till och dör, och så vidare.
Sen vägrar den varva över 2000 varv hur man än gör. Vare sig pelle i bött eller om man smyger upp varvtalet.

Har hittills bytt till en brytarlös HEI fördelare, nya 8mm accel tändkablar, nya tändstift, ny bränslepump, nytt bränslefilter, ultraljudstvättat förgasaren samt justerat in flottörer och packat om den.
Så hela tändsystemet är nytt och bränslesystemet fräscht.

Vad kan orsaka detta? Dålig kompression?
Är så jäkla trångt så får inte dit en komprestare.

Tacksam för tips.

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 02, 2016 7:39 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4934
Ort: Lykksällä
Kollat så den får bränsle?
Ställt in tändningen ordentligt? Kollat så tdc-markeringen stämmer?
Ventilspel?
Fick ta lös headers för att göra komptest på en bil jag hade...till ingen nytta :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 03, 2016 9:34 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 774
Ort: Nordmaling
Ingen ventilation i bränsletanken? Låter som ett bränsleproblem, och låter som vacuum i tanken.

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 03, 2016 6:45 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Inlägg: 176
Ort: Lycksele
Tät sil i tanken? Annars låter föregående inlägg rimligt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 03, 2016 8:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Inlägg: 482
Ort: Östersund
Prova att starta den utan tanklock, så ser du om det är tankvent. som sitter igen.

_________________
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 05, 2016 5:18 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 13, 2010 9:33 pm
Inlägg: 18
Den får bränsle och tändinställningen är trippelcheckad ordentligt!
Ventilspel går inte att justera :)

Känns jobbigt att ta bort grenrören men det är nog tyvärr det jag måste om jag ska göra komptest på denna bil suck...
Kan verkligen dålig kompression få motorn att bete sig såhär?

Ska testa det med att starta utan tanklock! Återkommer!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 05, 2016 7:05 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4934
Ort: Lykksällä
Varför ska du testa att starta utan tanklock om du vet att den får bränsle? ;)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 05, 2016 8:14 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 13, 2010 9:33 pm
Inlägg: 18
Tänkte om det kunde va nåt att den får bränsle på tomgång men suger vacuum på högre varv.
Men isåfall kan jag ju skippa det steget :)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 05, 2016 11:26 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4934
Ort: Lykksällä
Jag menade mest att du vet nog inte riktigt :) Så det är nog bäst att du testar det steget

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 06, 2016 9:38 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör mar 13, 2010 9:33 pm
Inlägg: 18
Ingen skillnad utan tanklock iallafall.

Såg nu att vipporna på cyl 5 rör sig betydligt mycket mindre än resterande cylindrar. Kan det vara nernött kam tro?

Edit: ska tilläggas att stötstängerna var raka och fina.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 17, 2016 8:20 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 997
Ort: Torpshammar
även om den bara skulle gå på sju cylindrar ska den ju inte lägga av..............jag skulle nog testa med en dunk bensin framme vid förgasaren för att utesluta tanken helt.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010