Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 7:09 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: ons apr 06, 2016 11:59 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5011
Ort: Lykksällä
Finns ju skillnad på Vortec och Vortec också. Kopiorna som satt på min gamla Blueprint Crate-motor var ju inte direkt fina om man säger så :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jun 15, 2016 11:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
ANAB har nya 4-bultade 400 block, som skall vara bra. Dom tar 10.000:- för ett sånt block, och om dom är bra, så är det rätt billigt tycker jag. Det är naturligtvis Kina block, men som sagt, dom skall vara bra.
Dom har vevstakar och vevaxlar också, men dom har jag inte hört någonting om.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jun 16, 2016 12:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1434
Ort: Timrå
Skillnad på överfall på Dart little m blocket jag köpte och original tvåbultat överfall ...

Bild

Större bild: http://joby.se/corvette/mods/2009-11-02_dart/DSC04083.JPG

Andra fördelar på eftermarknadsblocket är bättre oljekanaler där oljan går direkt tillveven samt blinda hål till topp-bultarna så att man slipper täta gängorna för kylvattnet.
Dessutom är hela blocket en kraftigare gjutning.

Mitt är med samma borr som en 400CUI (4.125") och jag byggde med samma slag som en 350CUI (3.48").
Väldigt kortslagig och jag fick dessutom plats med långa 6.125" stakar.

Ett prisvärt nytt block tycker jag är Dart SHP som dessutom funkar med original GM rull-lyftare.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 08, 2016 3:26 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Nu har jag iaf kommit så lång att jag bestämt mig att bygga på ett 2bultat i första steg.

Kommer köpa kolvar och stakar, Ska jag hålla mig till standard måtten eller tycker ni jag ska ändra på något?
Kolvar blir förstås första öd då någon tidigare sa att man ska va varsam med att borra.

Tänker låta det gå som det går och sätta varvstoppet på 7000rpm.

Topp och kam försöker jag matcha så jag inte behöver varva mycket mer än 6000rpm men ändå ha varvstoppet på 7000 så jag har lite marginal uppåt.

Jag har ett vems med Färdig härva för 8cyl så troligtvis blir det jag använder det, Har totalt tappad när det gäller dessa förgasare.

Tillsammans med en 6växlad bmw låda så kan det bli en kul "lekmotor"

Mvh

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 09, 2016 7:12 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Om du frågar mig, så håll dig till standardmåtten.
Vad det gäller kamaxel, så är det bara att titta i någon katalog, eller skicka en fråga till någon kamaxeltillverkare, då de flesta har frågeformulär, som det bara är att fylla i och skicka.
2-bultat räcker långt, men jag skulle nog inte varva ett 2-bultat block så mycket över 7000.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 21, 2016 1:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
"Om du frågar mig, så håll dig till standardmåtten" +1

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010