Sida 1 av 4

Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: fre apr 01, 2016 7:08 pm
av lyyski
Tjenare!

Ingen kolla alls på V8 or så söker mog hit för hjälp!

Ska slipa ihop en 350 motor som jag vill kunna varva endel som sugmotor

Har förstått att ett 4bultat block är att föredra, Men funkar der med 2bult ifall allt är balanserat och i ordning ?

Ser gärna lite tips och trix för er som är hemma med V8 or

Har fått nys om en 350 motor med 010 block, kan jag utläsa från utsidan om de är 2-4 bult?


Med vänlig hälsning, Joni

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: fre apr 01, 2016 7:45 pm
av Jens Gustavsson
hur mycket varv och vad ska du använda den till?

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: fre apr 01, 2016 8:43 pm
av Dennis M
Nu finns det de som kan det här mycket bättre än mig men jag har hört att byte till arp bult ska göra stor skillnad på en tvåbultad?

Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: fre apr 01, 2016 9:58 pm
av lyyski
Jag ska köpa mig en 350 och bygga upp, vet att den ska gå sugmotor.

Så har inte riktigt någon plan.

Vad motorn slutar som spelar större roll, Har ingen direkt bil till motorn mer än min gamla volvo!


Men ha grunden färdig för lite varv och att den ska va stabil med varven är tanken!

Ett kul projekt , har aldrig skruvat med v8or men alltid velat ha en högvarvig sådan

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: fre apr 01, 2016 10:15 pm
av Dennis M
Har den smidd vev, rätt stakar och kolvar? Behöver den borras?

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: fre apr 01, 2016 10:20 pm
av lyyski
Har inte hämtat det tänkte blocket än, Tanken är att de ska borras med nya kolvar, balansera veven och vikta in allt. Troligtvis blir de väl h profiler då kina stakarna inte kostar något idag och borde hålla samma standard som volvo saker.


Sitter de gjutna och smidda original i dessa?

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 7:56 am
av Robban76
Vet en som körde 2 bultat block. Van SO med bilen ett år.
Över 600hk plus lustgas. Vet inte om det höll av den anledning att motorn inte visste om att den saknade några bultar :)

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 11:00 am
av Dennis M
Du behöver veta vad det är för toppar osv. För det är nog toppar och kam som kommer avgöra om den varvar.

Är det hyfsade ventiler i så är det ju lönt att porta, annars är nog eftermarknadstoppar billigare än att porta, byta ventiler och sätta i nya styrningar och blyfria säten. Är de dessutom i ALU så bli den ju lättare, på en bigblock gör det 60kg att byta topparna om jag minns rätt.

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 11:02 am
av lyyski
Vad varvade han din polare?

Vad jag förstått så vandrar veven?

Över allt man läser så åker man på risk över 400hk ur ett två bultat.

Skulle man kunna stödda upp blocket med en gördel ifall jag nu råkar hitta ett två bultat block?

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 11:13 am
av Dennis M
Om du räknar på allt som behövs så kanske det är lönt med ett kit?

http://m.summitracing.com/search/depart ... n-i?page=2

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 11:16 am
av Dennis M
Då har du möjlighet att välja både borr och slag så du kommer upp i volym, då kan du köra med plattare kolvar och stora ventiler flödar bättre med större borr.
Finns dessutom färdigbalanserat.

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 11:42 am
av lyyski
Jo dom kitten har ja sneglat åt lite! Det lönar sig troligtvis!

Såfall är de bara att leta ett 4bultat så är de skottsäkert

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 12:09 pm
av Dennis M
Synd bara att dollarn inte ligger kvar på sex kronor...

De har ju topp, insug och kamkit med.

Ett nytt block kostar ju inte mer än femtusen i USA, fyrbultat och tar säkert både mer borr och slag än ett standard men det blir lik förbannat mycket pengar totalt.

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 2:01 pm
av lyyski
Jo! Pengar går att spendera !

Men tror jag kommer hålla mog till standard blocket iaf, annars får ja tömma sparbössan fullständigt;)

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: lör apr 02, 2016 2:23 pm
av CRH
Enda säkra sättet att veta om 2/4 bult är att lossa tråget, många gjutningar gick att få som två eller fyrbult.
Om det är ett 2bult så går det att montera bättre 4bult överfall med vinklade ytterbultar.
Bild

http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
Finns andra märken också tog bara en i mängden som exempel.