Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 6:20 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Cheva 350 block 4-2bult?
InläggPostat: fre apr 01, 2016 7:08 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Tjenare!

Ingen kolla alls på V8 or så söker mog hit för hjälp!

Ska slipa ihop en 350 motor som jag vill kunna varva endel som sugmotor

Har förstått att ett 4bultat block är att föredra, Men funkar der med 2bult ifall allt är balanserat och i ordning ?

Ser gärna lite tips och trix för er som är hemma med V8 or

Har fått nys om en 350 motor med 010 block, kan jag utläsa från utsidan om de är 2-4 bult?


Med vänlig hälsning, Joni

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 01, 2016 7:45 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
hur mycket varv och vad ska du använda den till?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 01, 2016 8:43 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Nu finns det de som kan det här mycket bättre än mig men jag har hört att byte till arp bult ska göra stor skillnad på en tvåbultad?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Cheva 350 block 4-2bult?
InläggPostat: fre apr 01, 2016 9:58 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Jag ska köpa mig en 350 och bygga upp, vet att den ska gå sugmotor.

Så har inte riktigt någon plan.

Vad motorn slutar som spelar större roll, Har ingen direkt bil till motorn mer än min gamla volvo!


Men ha grunden färdig för lite varv och att den ska va stabil med varven är tanken!

Ett kul projekt , har aldrig skruvat med v8or men alltid velat ha en högvarvig sådan

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 01, 2016 10:15 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Har den smidd vev, rätt stakar och kolvar? Behöver den borras?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre apr 01, 2016 10:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Har inte hämtat det tänkte blocket än, Tanken är att de ska borras med nya kolvar, balansera veven och vikta in allt. Troligtvis blir de väl h profiler då kina stakarna inte kostar något idag och borde hålla samma standard som volvo saker.


Sitter de gjutna och smidda original i dessa?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 7:56 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 140
Ort: Järfälla Stockholm
Vet en som körde 2 bultat block. Van SO med bilen ett år.
Över 600hk plus lustgas. Vet inte om det höll av den anledning att motorn inte visste om att den saknade några bultar :)

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6 BW S480


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 11:00 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Du behöver veta vad det är för toppar osv. För det är nog toppar och kam som kommer avgöra om den varvar.

Är det hyfsade ventiler i så är det ju lönt att porta, annars är nog eftermarknadstoppar billigare än att porta, byta ventiler och sätta i nya styrningar och blyfria säten. Är de dessutom i ALU så bli den ju lättare, på en bigblock gör det 60kg att byta topparna om jag minns rätt.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 11:02 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Vad varvade han din polare?

Vad jag förstått så vandrar veven?

Över allt man läser så åker man på risk över 400hk ur ett två bultat.

Skulle man kunna stödda upp blocket med en gördel ifall jag nu råkar hitta ett två bultat block?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 11:13 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Om du räknar på allt som behövs så kanske det är lönt med ett kit?

http://m.summitracing.com/search/depart ... n-i?page=2

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 11:16 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Då har du möjlighet att välja både borr och slag så du kommer upp i volym, då kan du köra med plattare kolvar och stora ventiler flödar bättre med större borr.
Finns dessutom färdigbalanserat.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 11:42 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Jo dom kitten har ja sneglat åt lite! Det lönar sig troligtvis!

Såfall är de bara att leta ett 4bultat så är de skottsäkert

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 12:09 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Synd bara att dollarn inte ligger kvar på sex kronor...

De har ju topp, insug och kamkit med.

Ett nytt block kostar ju inte mer än femtusen i USA, fyrbultat och tar säkert både mer borr och slag än ett standard men det blir lik förbannat mycket pengar totalt.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 2:01 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Jo! Pengar går att spendera !

Men tror jag kommer hålla mog till standard blocket iaf, annars får ja tömma sparbössan fullständigt;)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 2:23 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Inlägg: 41
Ort: Örnsköldsvik
Enda säkra sättet att veta om 2/4 bult är att lossa tråget, många gjutningar gick att få som två eller fyrbult.
Om det är ett 2bult så går det att montera bättre 4bult överfall med vinklade ytterbultar.
Bild

http://www.summitracing.com/int/parts/m ... /overview/
Finns andra märken också tog bara en i mängden som exempel.

_________________
//Christer


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010