Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 1:39 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör apr 02, 2016 4:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Är det alla två bultade block dessa hållare passar till?

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 4:37 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1032
Ort: Umeå
lyyski skrev:
Är det alla två bultade block dessa hållare passar till?


Passar och passar ! Ja de är gjorda för 2bultade block men du får bearbeta varje överfall mot blocket och sen måste blocket arborras så när det är klart så kostar det en massa kulor om man nu inte har fräs och arborrverk själv eller på jobbet eller kanske en snäll kompis som har :)

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 6:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Jo det förstod jag!

Tänkte mer så det inte skiljde mellan gjutningar på 2bultade så det bara passar specifika 2 bults block!


Men ska man dra det, så är de lika bra att hitta ett 4bult från start så slipper man massa extra jobb med blocket!


Kan bjuda på ett par bilder på ett par jäkligt fräna toppar;) haha
BildBild

Som ni ser är det svetsat, Och alla f-rum är olika stora;) haha. Vilket skräp!

Det är iaf något att sätta slipen i och leka med!:)

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör apr 02, 2016 11:07 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Inlägg: 1032
Ort: Umeå
Ska man tvunget ha 4 bult så är det ju enkelt att köpa ett men splayed överfallen är starkare än originalets raka 4 bult
men om man inte ska ta ut mer än kanske 400 Hk sugmotor så funkar 2 bult och pinnbultat

Topparna var inte fina :?

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 03, 2016 5:50 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Nej du, dessa toppar va bland det gräsligaste!

Allting lutar åt att hitta ett 4bult helt enkelt och börja med! Så har man stadigast möjliga.


Effekten vet jag inte vad jag lyckas slipa fram, men 500+ vore trevligt samt att den klarar hålla lite effekt uppemot 7000-7500rpm!

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 03, 2016 6:51 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
det är lite knepigt detta! antigen sväljer man att man inte har bästa blocket och ser till att det bara är skapligt friskt och skruvar ihop den med lite kärlek sen gasar man! klarar man inte av det så måste man byta och lämna in en massa jobb och då blir det en jäkla dyr motor men ofta med en massa inbyggda svagheter ändå......

ska man få skapligt bra grejor och har sparat lite deg så skulle jag rekomendera en sån där komplett Dart motor/blue prtrint eller liknade då har man bra grejor från början.

http://www.dartheads.com/products/short ... assemblies

http://www.blueprintengines.com/index.p ... m-400-main

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 7:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 810
Ort: bjursås
CSB träsket har man varit i och en av de viktigaste är att kolla upp blocket gjutningen , tjockleken på cylinder väggarna mm det är ett MÅSTE.
Dom gamla v8 blocken börjar närma sig bojsänken 40 år av rost så måste du alltid kolla upp blocken.
Detta är en lösning.
http://www.summitracing.com/int/parts/n ... /overview/
Det här kommer du långt med byt kolvar till typ SRP el dyligt så har du en bra under del , du får i alla fall spendera dessa pengar i alla fall på ett gammalt block.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 7:41 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 810
Ort: bjursås
Ska bara lägga till en grej jag rekommenderar att du aldrig borrar en csb mer än 0,30 då är du verkligen ute i tassemarkena.
OK har du ett eftermarknads block så är det ok men på org block nej.
En motor som vi byggde ordning på -90 talet va rena skräcken visade det sig, kollade upp blocket tyckte vi men redan vid 1:a provkörningen började motorn ta in vatten... :( så när vi rev motorn så hade cyl väggen spruckit lång spricka , tog en skruv mejsen och bröt ur en bit och det visade sig att godset va hela 1,6mm tjockt inte riktigt bra på en rejs motor med tunnel ram... dyra lär pengar, / Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 10:57 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Tack för informationen!:)

Så nu är finns det inget annat än att öppna stora plånkan å handla?;)

Någon som ruvar på ett eftermarknads block har kanske?

Med vänlig hälsning,

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 10:59 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
p.hedman skrev:
CSB träsket har man varit i och en av de viktigaste är att kolla upp blocket gjutningen , tjockleken på cylinder väggarna mm det är ett MÅSTE.
Dom gamla v8 blocken börjar närma sig bojsänken 40 år av rost så måste du alltid kolla upp blocken.
Detta är en lösning.
http://www.summitracing.com/int/parts/n ... /overview/
Det här kommer du långt med byt kolvar till typ SRP el dyligt så har du en bra under del , du får i alla fall spendera dessa pengar i alla fall på ett gammalt block.
/ Peter


Du som grejat SCB, finns det någon anledning till att inte välja 383 (eller ännu större) när man köper ett eftermarknadsblock?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 12:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 810
Ort: bjursås
383 är en 350 med 400 vev kan man säga och en vrid motor men dom är ok om man vill ha en vrid motor men du får 400ans dåliga geometri ,går att förbättra med längre stakar.
350n är en hyffsad motor med 4"borr, sen kan du vara lite extrem med en 302a också med 4" borr slutar aldrig att varva :) .
Men min favorit i csb klassen är 377an 400 borr och en 350 vev , motor med stort borr 4,125 och bra geometri åkte 8,16 280km/t med en sådan motor växlade motorn på 10,500 rpm 1,16 60 foot riktig go motor.
Men man måste se till hela bygget när man bygger ju tyngre bil ju mer vrid behöver man.
Har sett stora smallblocks men dom brottas mes hållbarhet om du inte väljer exklusiva eftermarnads grejer men det är en annan division.
Kan tala om att vi sålde vår smallblock för 100,000kr så det var inga billiga saker.

/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 1:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
martin med 142:an köpte ett ganska billigt kina race block som han tyckte så bra ut det kan ju va nått för lite billigare sortens race motorer? glöm inte bort att frakten på ett block från usa blir grymt dyrt tyvär :thumbdown:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 1:27 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5014
Ort: Lykksällä
Kan det inte vara lika bra att bygga på en LS?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 3:42 pm 
Offline
Chevrolet owner
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Inlägg: 527
Ort: Björksele
Min tvåbultade 350 gick alldeles utmärkt att varva 7500rpm med
Foto av
Richard Lindahl
Bild

_________________
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 3:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 810
Ort: bjursås
2 bult med guten vev funkar bra men då gäller det att ha koll på grejerna.
Stock åkarna valde gutna vevar före smidda pga dom är lättare än smidda.
Att åka 2 bult och varva är inte att rekomedera har sett flera 4 bultade block där ramarna har rört sig och blivigt matreal förflyttningar.
Ska man ha ett bra så köper man ett 2 bult och monterar splayed caps som fanns tidigare i tråden.
Men ska man satsa så är det LS som gäller anser jag.
Dom har en massa gosaker från början om du väljer alu eller gjutna block är väl en smak sak.
Hade jag fått välja så en 500HK alu LS räcker långt.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010