Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 9:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån apr 04, 2016 3:52 pm 
Offline
Chevrolet owner
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Inlägg: 527
Ort: Björksele
Annars kan du få köpa min 406`a en helt eftermarknads motor
Bild

_________________
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 4:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre sep 24, 2010 11:36 pm
Inlägg: 1826
Ort: Borås
Min tanke är att jag ska ha gjutjärnstoppar och porta dessa och se vad mina kunskaper jag skaffat mig ger på pappret.

Att valet av motorblock satte igång sånna här funderingar tänkte jag aldrig!


Jag får helt enkelt se vart detta slutar!

_________________
Joni Lyyski

https://www.facebook.com/Lyyskisgarage


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 8:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Kör som du tänkt och lek.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån apr 04, 2016 10:14 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Håller med Peter,

Förresten, när vi pratar höga varv, 10000 nämns men hur mycket kan man varva en långslagig maskin, 383, 400 eller ännu mer?
Hur illa blir geometrin med tanke på att den fanns från fabrik?

Det är svårt att avgöra om folk pratar gatmotor eller dragrace här.

Jag attraheras av att det är lättare att ta ut mer effekt ur en större motor och kan man varva 6-7k så är det ändå bra mycket mer än orginal.
Visst kan man varva mer med kortare slag men det frestar ju massa annat som tex. ventildrivningen som slits alternativt blir dyr.
En stor motor kan ha en kam som inte kräver högt stall osv.

Är jag ute och cyklar? Är en csb på 400 eller mer skräp?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 10:32 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Ju större ju bättre brukar man säga men 400an va en truck motor från början om jag minns rätt .
Man får ju effekten på lägre varv , 400an åker många med så det är inga fel på dom men man bör byta till längre stakar.
På smallblocken så är det topparna som begränsar (org) , mindre motor mer varv med samma toppar.
Det är ju bra med effekten på låga varv (stor motor) då spar man motorn.
Men ju större motor ju segare blir accelerationen i motorn och därför förespråkar jag kort slag och stort borr till race typ 377an , tvärt om till en gat maskin typ 383an.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 12:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Ok, vet du något om de över 400? Är det mer borr eller slag?

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 1:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
400 brukar man gå till 4,155 borrar man max 0,30 (408 cu/in) sedan strokar man dom och som du förstår då så blir geometrin bara sämre och sämre.
Jag tycker inte att det finns någon ide då att åka smallblock då.
Kommer ej i håg slagen på vevarna tror 400an har 4".
Har för mig att det finns 500cu/in smallblock men då är det bara special ....... DYRT!!!
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 2:22 pm 
Offline
Chevrolet owner
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Inlägg: 527
Ort: Björksele
3:75 i slag har väl 400`an

_________________
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 2:35 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Ja det stämmer bra det.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 3:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Ok, det var lite det jag var ute efter, tänkte ifall eftermarknadsblocken gick att borra mer.

Så det är inte helt förkastligt att gå från 350 till 400 på en vass gatmotor iallafall.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 4:38 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Problemet är godset mellan cylindrarna , 400an har inga vatten kanaler mellan cylindrarna men packnings ytan är inte så mycket att hurra för när det blir big borr.
Har hört talas om att det finns block som är längre mellan cylindrarna men igen då är allt special.
/ Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 6:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 93
Parantes, 283, 302, 350, 377, 383 och 400 har alla mer borr än slag.

Ska du ändå borra blocket så är ett strokerkit från t.ex Eagle ngt jag hade satsat på.
Gjuten stålvev, stakar och kolvar som alla passar mot varandra.
Mkt bättre än att försöka hitta en skaplig 400-vev, få den bearbetad och sen hitta stakar och kolvar.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 7:04 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis okt 21, 2014 9:57 pm
Inlägg: 918
Ort: Vetlanda
Jo det är ju de där kitten man sneglat på, det kostar ju att renovera gamla grejer med.

_________________
USA importerad SM
Saab v4 16v turbo(såld)
Alfa romeo GT -76
Mercedes Turbo


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 05, 2016 9:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Inlägg: 837
Ort: bjursås
Har för mig att det är billigare att köpa nya vortec toppar (gjutjärn) än att renovera gamla toppar.
Kolla vad en borrning , slipning av axel kolvar lager mm kostar så är det nära nog samma pengar som att köpa nytt och då är det nya orostade grejer.
Hjälpte en kompis att montera i en 300hk kartong motor , vi bytte till ett vassare kam kitt och fick en fin motor
Peter


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons apr 06, 2016 11:01 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån sep 07, 2015 6:07 pm
Inlägg: 93
Vortec-topparna anses vara bland de allra bästa orginaltopparna som gjorts.
Likförbannat behöver de lite handpåläggning för att bli bra, t.ex så måste de byggas om för att tåla mer lyft så även där blir det kostnadseffektivare att köpa eftermarknads vortec-style toppar.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010