Sida 3 av 4

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: mån apr 04, 2016 3:52 pm
av Tommy
Annars kan du få köpa min 406`a en helt eftermarknads motor
Bild

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: mån apr 04, 2016 4:48 pm
av lyyski
Min tanke är att jag ska ha gjutjärnstoppar och porta dessa och se vad mina kunskaper jag skaffat mig ger på pappret.

Att valet av motorblock satte igång sånna här funderingar tänkte jag aldrig!


Jag får helt enkelt se vart detta slutar!

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: mån apr 04, 2016 8:45 pm
av p.hedman
Kör som du tänkt och lek.
/ Peter

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: mån apr 04, 2016 10:14 pm
av Dennis M
Håller med Peter,

Förresten, när vi pratar höga varv, 10000 nämns men hur mycket kan man varva en långslagig maskin, 383, 400 eller ännu mer?
Hur illa blir geometrin med tanke på att den fanns från fabrik?

Det är svårt att avgöra om folk pratar gatmotor eller dragrace här.

Jag attraheras av att det är lättare att ta ut mer effekt ur en större motor och kan man varva 6-7k så är det ändå bra mycket mer än orginal.
Visst kan man varva mer med kortare slag men det frestar ju massa annat som tex. ventildrivningen som slits alternativt blir dyr.
En stor motor kan ha en kam som inte kräver högt stall osv.

Är jag ute och cyklar? Är en csb på 400 eller mer skräp?

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 10:32 am
av p.hedman
Ju större ju bättre brukar man säga men 400an va en truck motor från början om jag minns rätt .
Man får ju effekten på lägre varv , 400an åker många med så det är inga fel på dom men man bör byta till längre stakar.
På smallblocken så är det topparna som begränsar (org) , mindre motor mer varv med samma toppar.
Det är ju bra med effekten på låga varv (stor motor) då spar man motorn.
Men ju större motor ju segare blir accelerationen i motorn och därför förespråkar jag kort slag och stort borr till race typ 377an , tvärt om till en gat maskin typ 383an.
/ Peter

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 12:07 pm
av Dennis M
Ok, vet du något om de över 400? Är det mer borr eller slag?

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 1:18 pm
av p.hedman
400 brukar man gå till 4,155 borrar man max 0,30 (408 cu/in) sedan strokar man dom och som du förstår då så blir geometrin bara sämre och sämre.
Jag tycker inte att det finns någon ide då att åka smallblock då.
Kommer ej i håg slagen på vevarna tror 400an har 4".
Har för mig att det finns 500cu/in smallblock men då är det bara special ....... DYRT!!!
/ Peter

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 2:22 pm
av Tommy
3:75 i slag har väl 400`an

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 2:35 pm
av p.hedman
Ja det stämmer bra det.

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 3:26 pm
av Dennis M
Ok, det var lite det jag var ute efter, tänkte ifall eftermarknadsblocken gick att borra mer.

Så det är inte helt förkastligt att gå från 350 till 400 på en vass gatmotor iallafall.

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 4:38 pm
av p.hedman
Problemet är godset mellan cylindrarna , 400an har inga vatten kanaler mellan cylindrarna men packnings ytan är inte så mycket att hurra för när det blir big borr.
Har hört talas om att det finns block som är längre mellan cylindrarna men igen då är allt special.
/ Peter

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 6:38 pm
av bop
Parantes, 283, 302, 350, 377, 383 och 400 har alla mer borr än slag.

Ska du ändå borra blocket så är ett strokerkit från t.ex Eagle ngt jag hade satsat på.
Gjuten stålvev, stakar och kolvar som alla passar mot varandra.
Mkt bättre än att försöka hitta en skaplig 400-vev, få den bearbetad och sen hitta stakar och kolvar.

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 7:04 pm
av Dennis M
Jo det är ju de där kitten man sneglat på, det kostar ju att renovera gamla grejer med.

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: tis apr 05, 2016 9:32 pm
av p.hedman
Har för mig att det är billigare att köpa nya vortec toppar (gjutjärn) än att renovera gamla toppar.
Kolla vad en borrning , slipning av axel kolvar lager mm kostar så är det nära nog samma pengar som att köpa nytt och då är det nya orostade grejer.
Hjälpte en kompis att montera i en 300hk kartong motor , vi bytte till ett vassare kam kitt och fick en fin motor
Peter

Re: Cheva 350 block 4-2bult?

Postat: ons apr 06, 2016 11:01 am
av bop
Vortec-topparna anses vara bland de allra bästa orginaltopparna som gjorts.
Likförbannat behöver de lite handpåläggning för att bli bra, t.ex så måste de byggas om för att tåla mer lyft så även där blir det kostnadseffektivare att köpa eftermarknads vortec-style toppar.