Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör okt 21, 2017 7:55 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre aug 05, 2016 4:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Har en eftermarknads comp cam kamaxel i min 350 chevrolet motor, är lite fundersam hur man ställer in detta rätt.. har gått efter denna bilden nu:
Bild

Skruvar åt så vippan precis legat emot sen dragit 1/2varv till!

Men läser man på andra sidor skall detta justeras när lyftaren är mitt på kammloben? Någon som vet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 05, 2016 6:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Inlägg: 166
Ort: Kalix
Jag har aldrig orkat göra den där proceduren med justering av flera lyftare i nån speciell följd, onödigt komplicerat.
Man ska inte ha bråttom med detta utan ta det lugnt och metodiskt, så jag gör enligt följande rutin:
Brukar börja med 1:ans avgas, dra runt motorn så man passerat lyft med marginal och sen justera ner till noll glapp + 1/2 varv eller vad du nu vill förspänna med. Så länge man är på bascirkeln på kammen så är det ju bara och justera.
Upprepar sen med 1:ans insug osv, gör klart ena halvan av motorn innan jag byter sida.

Kör själv med comp cams kam, hydrauliska rullyftare, proform 1,6 rullvippor och polylocks på Cheva smallblock.

_________________
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1985 Audi 100 cs quattro (röd orginalbil)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 05, 2016 7:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm
Inlägg: 67
Ventilerna ska justeras när kolven är i ÖD (TDC), tändningsläge,
vipporna är då avlastade. Dra åt muttrarna, både insug och avgas,
så stötstängerna precis går att snurra med fingrarna och dra ett
halvt varv till.
Bilden verkar vara en snabbmetod där fyra ventiler i taget kan justeras
men jag tycker det är säkrare att vrida veven 90° och ta nästa, osv,
dvs en cylinder i taget.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 06, 2016 10:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Gjorde som så att tittade när lyftaren gick upp och ner på avgas därefter lyftaren på insug gick upp och ner sen justerade jag dom efter tändföljd! (Skruva tills dom ligger ann sen ett halvvarv till)

Men har nog gjort en till tabbe, när jag monterade kammen så satt jag vevaxeldrevets prick klockan tolv och kamaxelns prick klockan 6

När jag hade ettans cylinder i tdc men jag fattar det som att 6ans cylinder är i tdc då?

Skulle jag satt vevaxeldrevet klockan tolv och kamaxelns drev klockan 12?

Kan jag sätta min fördelare mot cylinder 6 istället för 1 nu när motorn är i bilen och baktänder? Suck vad kul denna hobby är ibland...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 07, 2016 1:03 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm
Inlägg: 67
Det beror på i vilken position du hade blocket vid monteringen.
Var blocket upprätt och prickarna står mitt för varandra så är
det riktigt med dina klocklägen.
Eftersom du kört runt motorn utan att något allvarligt hänt är
det väl enklast att flytta om tändkablarna och prova.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 07, 2016 2:38 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
http://s263.photobucket.com/user/tjs69_photos/media/timing/CamTimingDiagram2.jpg.html

Såg denna bild på nätet så ska testa skifta kablarna idag!, vände även fördelaren 180grader grader igår och den poffade ändå...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 4:19 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Du har tänkt rätt, för det spelar ingen roll om du har övre märkningen kl. 6 eller 12, eftersom vevaxeln snurra två varv, medans kamaxeln bara snurrar ett varv.

Det skulle kunna felmärkta drev, det har jag varit med om.
Du kan också ha sett fel märkning, för det finns ofta fler märkningar på kamdreven, och det kan vara lätt att se fel. Sånt har hänt också.

Det är lite struligt att mäta om kammen sitter rätt, när motorn sitter i bilen, men det går.

En fråga: Du har inte bytt fördelare? En polare som köpte en ny "fin" fördelare på e-bay, fick inte motorn att gå bra, utan den misstände bara. Det visade sig att den nya "fina" Kina fördelaren, hade ett fördelardrev, som gjorde att fördelaren snurrade åt fel håll. Ridå!!!

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 10:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Tja! Efter Youtube koll så gjorde jag ett sådant kolvstopp så man såg vart sin verkliga tdc var, och min märkning på remskivan på veven stämde så jag vände fördelaren 180 grader så nu hostade den igång!

Men har ett annat problem, sitter en comp cam i och ställer jag tomgången på park sen när jag lägger i driven så dör bilfan typ:/ några ideer ? Inte lätt å cruisa för tillfället


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 10:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm
Inlägg: 67
Kul att den gick igång, att den sedan dör i D kan bero
på att förgasaren inte jobbar bra ihop med kammen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 11:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Jadu jag är kass på förgasare men sitter en splitter ny edelbrock 600 förgasare på och ett performance insug.. går detta å justera på något sätt? Ytterst störande.. tändning? Luft? Bränsle? Ny slipade ventiler, riktplanade toppar, alla packningar å slangar nya så ings vacuum läckage....


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 08, 2016 11:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1212
Ort: Varberg
Du behöver antagligen lite mer tändning så att den orkar gå även i Drive. Vet inte vad du har nu, men sätt den på minst 10-15 grader och se om det blir bättre. Du får ju sen hålla koll på att du inte får för hög tändning med fullt utslagna vikter, men om man har lite vassare kam osv. så behövs det ofta lite mer tändning också.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 6:14 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Kul med respons i tråden! Det tackar jag för! Motorn sitter i en impala 65a, motorn är säkert 70talare och på denna är det ju original bröstkåpa på och den står det bara A och 0 på sen streck.. har ju ingen aning om hur många grader det är mellan strecken?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 1:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Inlägg: 1212
Ort: Varberg
Jag har för mig att det är 2 grader mellan strecken. Mät diametern på svängningsdämparen, ta svaret i mm och gångra med 3,14 och du har omkretsen. Dela det på 360 och du har hur många mm det är mellan graderna. Då kan du ju märka upp 0, 5, 10, 15, 25, 30 och 35 grader på svängningsdämparen. Alternativt så köper du timing tape från typ Hansen Racing. Det är en graderad tejpbit som man köper efter vilken storlek man har på svängningsdämparen och klistrar på så har du graderingen färdigt.

/David

_________________
Camaro Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
viewtopic.php?f=21&t=86085


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 1:49 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Inlägg: 97
Ort: Långsele
https://www.youtube.com/watch?v=UYGU7mTwsZc

_________________
Z28


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis aug 09, 2016 3:23 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Har du vakuum förställningen inkopplad på fördelaren? Det kan i så fall bero på att den är ansluten till fel ställe.
Koppla bort vakuum förställningen i så fall, och prova utan den.

Är det en vass kam du satt i? Är det så, kan ju en del problem uppstå.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Senast redigerad av Jokern / Woodridge tor aug 11, 2016 6:50 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010