Sida 2 av 2

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: tor sep 22, 2016 6:17 am
av j björk
Vad för crate motor pratar vi om nu? Det finns ju från ca 1200$
Den jag länkade till var väl ca 4500$
Det var ju en 383, men blue print har en 355 som också är intressant. Som long block tror jag det var något på 3000$.

Men då tycker jag frågan fortfarande är om det går att lita på dem? De flesta verkar nöjda, men det finns klagomål på stora/ojämna kolvspel, krokiga vevaxlar och sådant. Det är enstaka, så det finns ju risk att de inte vet vad de pratar om.
Men det finns också klagomål på oljeläckage, vilket förstås oftast inte är en stor grej. Men i och med att motorerna bromsas innan leverans borde det ju upptäckts och åtgärdats innan leverans.

Annars finns ju då chevrolet performance, de bör ju vara okej. Det mesta är nytt, och motorer finns från 1500$.
Dock springer de lite roligare motorerna iväg i pris, så speciellt kul blir det inte för 3000$ eller 30.000kr

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: fre sep 23, 2016 12:37 am
av Jokern / Woodridge
j björk skrev:Kan man få hem motorn vettigt så blir det betydligt billigare om man tar den från usa, dock gäller inte garantierna då som jag har förstått det.

Något jag funderat lite på är en av de billigare motorerna, antingen grund 350:n för 1500$ och köra en sommar och utveckla sedan.
Eller nyare vortec maskinen för lite drygt 2000$. Men den kanske var renoverad, lite osäker. Men det var iaf. org. Gm båda.

Vortec ska ju tydligen funka rätt bra med bara lite mod på topparna för att klara mer lyft. Men det klart, då har man ju fortfarande tunga gjutjärnstoppar.

Men om man återgår till bygga själv alternativet så blir det ju en 383:a, tror du 200cc Dart topparna blir stora på en sådan också Jokern? Tänkte på att du skrev att det nog blir lite stort på en 350. (andras åsikter är ju förstås också intressanta)
Dock blev jag tveksam ändå på de topparna, såg att flera inte var så nöjda med kvaliteten. Hål till stötstänger som inte linjerade och sådant.
Crate motor tror jag nog är oslagbart.

Jo, det där med hur stora kanaler man väljer, är ju en smaksak. Jag skulle nog välja mindre kanaler för en 350. Allt beror på vad man skall ha motorn till, vilken karaktär man vill ha på motorn.
Ang. kvaliteten på DART SHP topparna, så har jag ingen aning, jag har inte använt mina ännu. Man får väl plocka isär dom innan användning, och det är aldrig fel att göra det ändå.

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: lör okt 01, 2016 5:29 am
av moggebigge
j björk skrev:Vad för crate motor pratar vi om nu? Det finns ju från ca 1200$
Den jag länkade till var väl ca 4500$
Det var ju en 383, men blue print har en 355 som också är intressant. Som long block tror jag det var något på 3000$.

Men då tycker jag frågan fortfarande är om det går att lita på dem? De flesta verkar nöjda, men det finns klagomål på stora/ojämna kolvspel, krokiga vevaxlar och sådant. Det är enstaka, så det finns ju risk att de inte vet vad de pratar om.
Men det finns också klagomål på oljeläckage, vilket förstås oftast inte är en stor grej. Men i och med att motorerna bromsas innan leverans borde det ju upptäckts och åtgärdats innan leverans.

Annars finns ju då chevrolet performance, de bör ju vara okej. Det mesta är nytt, och motorer finns från 1500$.
Dock springer de lite roligare motorerna iväg i pris, så speciellt kul blir det inte för 3000$ eller 30.000kr
Nu är det iofs 10 år sedan jag köpte en GMPP ZZ425 (en 383 med Fastburn toppar). Tyckte och tycker att den var väldigt prisvärd med tanke på grejorna som var istoppade (Crane rulkam, ARP bult, sinterstakar osv) men sammansättningen var usel. Blocket - made in Mexico - hade gjutsandklumpar kvar i vattenkanalerna bakom vattenpumpen (sannolikt kärnstöd). Drog man med fingertopparna i insug och avgaskanalerna fick man små aluspånor med sig och helicoilgängorna för vipparmsbultarna stack ned typ ett halvvarv i insugen. Jag skulle aldrig lita på uttrycket turn key om vi inte talar om företag som Shafiroff e dyl.
MN

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: mån okt 03, 2016 4:56 pm
av j björk
Jag som tänkte att det iaf. var safe med gm orginal :?

Jag håller fortfarande på och velar, det senaste det lutar åt är en ny (ganska säker på att den är ny, även om summit vill ha stomavgift. Jegs och en del andra har inte det)

Den här är jag inne på:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet

Alltså vortec toppar, org. rullkam, riktig packbox på veven och 4 bultat block.
Det finns div. rykten på nätet om att de där HD topparna med andra avgassäten flödar sämre än de vanliga, men det ska i stort sett bara vara en myt. Det ska vara idé att fräsa extra vinklar i sätet och i vissa fall jämna till lite i grytan.

Sedan kan man ju förstås jämföra med vad en ny bmw eller audi motor kostar, och kanske inte vänta sig samma kvalitet för all del.

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: fre okt 07, 2016 8:29 am
av moggebigge
Inte läge för att satsa på alutoppar?

MN

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: fre okt 07, 2016 1:59 pm
av j björk
Jo, det klart att det skulle vara bättre. Men nu fick det bli så här, det var dags att sluta vela och få tummen ur..
Det kändes som en rätt bra kompromiss trots allt.
De här gjutjärnstopparna ska vara lättare än tidigare gjutningar iaf.
Och då med bättre förbränningsrum och kanaler.

Det fick även bli ett edelbrock performer rpm airgap insug och en holley 650 dubbel pump, hoppas det blir bra :)
Köra med vaccumstyrda spjäll låter inget vidare tycker jag, har dock väldigt begränsad erfarenhet av förgasare över lag.

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: fre okt 07, 2016 2:32 pm
av Steve
Jag hade en Blueprint crate 383 i en bil och på den satt det nån sorts Vortec-toppar, måste nästan ha varit en kopia? Var iaf riktigt grova gjutskägg i insugs- eller avgaskanalerna på dom

Satt en Edelbrock 750 med vakuumstyrd sekundär på den och den gick klockrent...riktigt fint gassvar också. Dubbelpump tror jag mest på om man har riktigt vass kam/motor. Har för mig jag hade Performer RPM insug och kam

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: sön okt 09, 2016 2:40 pm
av j björk
Okej, bluprint har några egna alutoppar och dem ska det gå att köra både vortec och vanligt insug på.
Kanske var dem du hade?
Det låter lite konstigt tycker jag, som jag har förstått det ska vortec ha resta kanaler jämfört med de vanliga.
Jag har dock inte sett vortec toppar i verkligheten, så jag vet inte säkert.
I så fall borde kanalerna stämma dåligt mot insuget tycker jag. Dock så ska det ju gå att borra om toppar så det går att skruva dit andra insug.

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: mån okt 10, 2016 10:33 am
av moggebigge
Mina alu fastburntoppar har bultmönster både för Vortec och vanliga insug MEN glöm att lägga på ngt standardbetonat vanligt insug - det kommer inte ens täcka portöppningen! Har inte riktigt fattat vitsen med dubbla bultmönstret men tydligen skall värstinginsug Victor odyl funka.
MN

Re: Köpa eller bygga CSB?

Postat: mån okt 10, 2016 10:59 am
av Steve
j björk skrev:Okej, bluprint har några egna alutoppar och dem ska det gå att köra både vortec och vanligt insug på.
Kanske var dem du hade?
Det låter lite konstigt tycker jag, som jag har förstått det ska vortec ha resta kanaler jämfört med de vanliga.
Jag har dock inte sett vortec toppar i verkligheten, så jag vet inte säkert.
I så fall borde kanalerna stämma dåligt mot insuget tycker jag. Dock så ska det ju gå att borra om toppar så det går att skruva dit andra insug.
Det var gjutjärnstoppar på den jag hade. Var nog en sån här motor: http://www.jegs.com/p/Blueprint-Engines ... 6/10002/-1

När jag tänker efter var det nog inte ett Edelbrockinsug jag hade, och kammen satte jag i när några kolvar hade pulveriserats