Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre aug 18, 2017 7:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån dec 19, 2016 9:24 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Har en ruppig kamaxel i min sedan jag köpte bilen = Kass på crusingar och ovana chafförer...

Någon som vet duration och lyft på en original kamm?

Någon som kan rekomendera en snäll "gatkamm" på t.ex summit? bra tomgång och jämn gång är ett krav + extra effekt vid gas :hihi: :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 495
Ort: Ljusdal
Berätta lite mer om motor och bil så får du nog flera svar, det finns nog hundratals kamaxlar som uppfyller det du önskar men i olika prisklasser och olika krav på "runtomkring" utrustning.
Alternativt kanske du bara behöver göra om tändkurvan i fördelaren för att få stabil(are) tomgång.
Mitt tips utan att veta något om motor och bil:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 19, 2016 10:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1434
Ort: Timrå
En original 1984 Corvette L83 350 CUI 205 hp.

hydraulic flat tappet
115 Lobe Center Angle
126 Intake centerline
202 Intake duration @ 0.050"
206 Exaust duration @ 0.050"
0.403" Intake lift
0.415" Exhaust lift

Ganska mesig ... men det måste den vara för att få så ynklig liter-effekt.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Senast redigerad av JoBy tis dec 20, 2016 7:37 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 6:54 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Tackar för lite respons! Bilen är en impala 1965 med original th350 växellåda och converter
Original toppar, edelbrock 600, performer insug,blockhuggers, hei fördelare.
Kan inte ens ha choke på bilen nu när det är kallt ute så den dör direkt när jag drar ut den.. får hålla den vid liv med hög gas, när bilen är varm så är det precis den orkar hålla tomgång, jag återkommer med värdena på kammen som sitter i nu..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 11:02 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 495
Ort: Ljusdal
Jag tycker det börjar låta som om det behövs lite justeringar av tändning och förgasare för att den ska gå som den ska?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 20, 2016 3:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 322
Ort: Norge
Jimmy skrev:
Tackar för lite respons! Bilen är en impala 1965 med original th350 växellåda och converter
Original toppar, edelbrock 600, performer insug,blockhuggers, hei fördelare.
Kan inte ens ha choke på bilen nu när det är kallt ute så den dör direkt när jag drar ut den.. får hålla den vid liv med hög gas, när bilen är varm så är det precis den orkar hålla tomgång, jag återkommer med värdena på kammen som sitter i nu..


Her den "berömte" 929 "trim"kammen. Heftige 195 og 202 grader durasjon på 0,050" og 112 grader LCA. Ventillöftet er "friske" 0,39 og 0,41. http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... sid=1&sb=2

Originale CSB ventilfjärer tåler ikke allverdens ventilllöft, så man må begrense seg på både innsug og på eksos.
Til ett slikt oppsett hadde jeg valgt max denne med "Direct lube" löftere for lang levetid: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... cation=int

og ikke mildere enn denne: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör dec 24, 2016 11:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Det beror också på vad det är för kompressionsförhållande i motorn nu.
Är det högt komp. förhållande, så kan man inte sätta i en för snäll kam, så det hänger mycket på det.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010