Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 24, 2017 3:15 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bygga 383, lite funderingar
InläggPostat: tis jan 24, 2017 5:55 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Har en chevrolet 350 jag vill stroka till 383 med detta kitt:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Använder denna kamaxel
https://m.summitracing.com/parts/cca-12-601-4

Sitter och kollar på alutoppar, finns ju en uppsjö på summit, har någon någrs bra tips/riktlinjer på förbränningsrum, komp osv? Ska bara köra sug motor, ej kompressor

Hur långt räcker en edelbrock 600 på denna motor?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 24, 2017 6:26 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Inlägg: 228
Ort: Norrköping
Ska motorn sitta i en bil eller båt?

Ska det tokvarvas eller ska den användas att dra tunga lass på lägre varv?

_________________
Patrik Dahlström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 24, 2017 4:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Motorn ska sitta i en bil, inga tunga lass ska dras, men bilen skall köras på strippen...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 24, 2017 9:19 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
skulle säga att gasaren kunde vara något nummer större. Åtminstone om du skall köra med tvåplansinsug och med den durationen

Det går inte att säga något exakt då en gasare om det hade varit en holley 600 hade definierats som 1.5" tryckfall vid 600 cfm (på en fyrportare). Hur edelbrock "måttsätter" sina gasare har jag ingen aning om men en gissning torde vara ungefär samma.
Förgasaren är det sista man sätter på motorn i bygget så när motorn är klar så sätt på en vakummätare på insiget med din ebrock och kolla vilket vakum du har vid fullgas på höga varv så får du ett hum om ifall gasaren är för liten.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 27, 2017 5:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am
Inlägg: 19
Har du redan köpt kammen? Ser inte riktigt finessen med den serien då huvudargumentet är att de skall låta som en hulkande vedbotrimmad maskin?

AFR bra men dyra.

MN


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 04, 2017 9:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 548
Ort: Kalmar
Hej! Den har jag liggandes då jag tog ut den ur min motor då den lät som ett tröskelverk sä den kan jag sälja så jag är öppen för förslag med toppar/kamaxel/förgasare

Insug har jag ett edelbrock performer liggandes...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 05, 2017 12:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am
Inlägg: 19
Ryms rullkam i budgeten?

MN


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 05, 2017 6:56 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 328
Ort: Norge
Jimmy skrev:
Hej! jag är öppen för förslag med toppar/kamaxel/förgasare

Insug har jag ett edelbrock performer liggandes...


Performer innsuget er for mildt for en trimmet 383.

Her er mitt forslag.

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet evt. https://www.summitracing.com/int/search ... cation=int
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /chevrolet
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/ evt. https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 20, 2017 10:50 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
"Performer innsuget er for mildt for en trimmet 383. "

- Ja, om det är ett performer, dvs inte performer rpm. (många gör/tar fel på dem)

Har själv en 400" med ett performer, ej rpm och motorn lägger i princip av vid 5200 rpm, fast den borde dra skapligt ca 1000 rpm till med den kammen och övrig "utrustning" (compcam xe-274h).

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010