Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån dec 18, 2017 11:56 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Reg-besiktning 30:a tudor
InläggPostat: tor maj 11, 2017 6:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Tjena, har en fråga om vad expertisen tror om chansen att regga min 30:a som ombyggd med bibehållen årsmodell.
Bilen har en 322" buickmotor och cheva växellåda, hydrauliska bromsar runt om (camarobakaxel), coilovers bak och kvarteliptiska längsgående bladfjädrar fram. Där har vi drivlina, hjulupphängning och bromsar ändrat från original.

Dessutom är karossen sänkt över ramen (men i övrigt "originallik" ) och elsystemet uppdaterat med blinkers, bromsljus mm.

Sen kommer det stora (?) abret i det hela, ramen är nytillverkad. Blir detta en dealbreaker tro? Misstänker att det kan ställa till det då bilen egenteligen förlorar mycket av det som var originalbilen där. Men tänkte att någon säkert kan bidra med lite info.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 11, 2017 11:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 545
Ort: Ljusdal
Hmmmm, den är ju inte ens en -30:a nu egentligen.... Är det uppenbart att ramen är nytillverkad? Annars kanske det kan gå att regga som ombyggt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre maj 12, 2017 5:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Nä, det är ju lite så.
Den är en kopia på originalet, men med extra ramkryss och en "tass" som går över framaxeln, då detta är ett krav om man hänger axeln framför ramen (suicideaxel).

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 13, 2017 8:46 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Tala inte om att det är en ny ram.
Upptäcks det att ramen är ny, så hävda att originalramen var så rostig, och detta är en utbytesram, som är lite kraftigare och mera förstärkt.
Har en polare som bytte balkarna, samt flyttade ihop dom, på sin Nova för att få in bredare däck. Besiktningen såg naturligtvis detta, men han sade att han flyttat ihop balkarna, men att dom var precis som originalet, fast lite kraftigare. Original balkarna var så rostiga, så det var egentligen bara en lagning. Besiktningen köpte det faktiskt.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 13, 2017 10:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1370
Ort: Vällingby
Bilderna funkar inte! :hihi:

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 13, 2017 5:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Jokern, hade tanke på att gå den vägen och spela dum och gå via bilprovningen direkt, har hört att det funkar för vissa. Här ville inte biprovningen ta i det utan någon form av intyg från någon organisation som intygade att ram mm. klarade av effektökningen.

Ser inte heller några bilder, får väl försöka råda bot på det fram över :P

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 14, 2017 9:40 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1370
Ort: Vällingby
Falkenrejsing skrev:
...får väl försöka råda bot på det fram över.

You just hit the nail on the head! :hey:
(Ursäkta ordvitsen, får väl se om nån fattar...)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör maj 20, 2017 8:09 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Falkenrejsing skrev:
Här ville inte biprovningen ta i det utan någon form av intyg från någon organisation som intygade att ram mm. klarade av effektökningen. :P


Ja, har Bilprovning redan skrivit in det i sina protokoll, då är det en helt annan sak. Då är det nog bara intyg som gäller.
Det hela handlar om att bilprovningen / bilprovaren skall ha ryggen fri.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 21, 2017 7:23 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Nä, de har inte sett bilen, men han sa att iom att effekten är ökad mer än 10% ville de ha ett intyg på att originalramen är stark nog för den markant ökade effekten. Så att "bara" åka in och regga in v8 och uppdaterade bromsar i pappren var inte att tänka på innan de fått ett ett intyg på detta. Tyvärr.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 21, 2017 10:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 545
Ort: Ljusdal
Intyg på en väldigt svag V8 istället för intyg på ramen kanske? :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 7:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Tror inte någon lämnar intyg på en v8 med 44 hk ärligt talat.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 8:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 545
Ort: Ljusdal
Jahaaaa..... ja det blir ju lite knepigt, å att hitta en Simca V8 med 60 hk är ju svårt och känns onödigt när man redan har en motor :hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån maj 22, 2017 8:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Inlägg: 1370
Ort: Vällingby
Falkenrejsing skrev:
Tror inte någon lämnar intyg på en v8 med 44 hk ärligt talat.

17mm BING-(trim-)förgasare??? :hihi:

F-låt...
Bilderna funkar fortfarande inte på SPIKSKALLEN!!!!!!!!!! :doh:
(Skärpning AVKRÄVS!)

_________________
Bild Bild

Tappa inte sugen,
världen är full av tappade sugar.
_________________
Magnus H


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 24, 2017 8:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Här kommer lite bilder på begäran

Bild

Bild

Bild

Bild

Där var några bilder från de turer jag lyckats ta med bilen. Till saken hör att den har en fallenhet för att gå sönder var 10:e mil eller så, så jag håller på att sortera ut svaga länkar i bygget (köpt ombyggd). Håll till godo kamrater!

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jun 03, 2017 6:06 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 138
Ort: Skogås
Frän bil. Östkuststukad rod, gillade absolut inte den stilen förut, men har börjat att gilla den stilen mer och mer.
Det där med besiktning kan verkligen vara ett gissel.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010