Sida 1 av 2

Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: tor maj 11, 2017 6:44 pm
av Falkenrejsing
Tjena, har en fråga om vad expertisen tror om chansen att regga min 30:a som ombyggd med bibehållen årsmodell.
Bilen har en 322" buickmotor och cheva växellåda, hydrauliska bromsar runt om (camarobakaxel), coilovers bak och kvarteliptiska längsgående bladfjädrar fram. Där har vi drivlina, hjulupphängning och bromsar ändrat från original.

Dessutom är karossen sänkt över ramen (men i övrigt "originallik" ) och elsystemet uppdaterat med blinkers, bromsljus mm.

Sen kommer det stora (?) abret i det hela, ramen är nytillverkad. Blir detta en dealbreaker tro? Misstänker att det kan ställa till det då bilen egenteligen förlorar mycket av det som var originalbilen där. Men tänkte att någon säkert kan bidra med lite info.

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: tor maj 11, 2017 11:09 pm
av Thunderbo1t
Hmmmm, den är ju inte ens en -30:a nu egentligen.... Är det uppenbart att ramen är nytillverkad? Annars kanske det kan gå att regga som ombyggt.

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: fre maj 12, 2017 5:24 am
av Falkenrejsing
Nä, det är ju lite så.
Den är en kopia på originalet, men med extra ramkryss och en "tass" som går över framaxeln, då detta är ett krav om man hänger axeln framför ramen (suicideaxel).

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: lör maj 13, 2017 8:46 am
av Jokern / Woodridge
Tala inte om att det är en ny ram.
Upptäcks det att ramen är ny, så hävda att originalramen var så rostig, och detta är en utbytesram, som är lite kraftigare och mera förstärkt.
Har en polare som bytte balkarna, samt flyttade ihop dom, på sin Nova för att få in bredare däck. Besiktningen såg naturligtvis detta, men han sade att han flyttat ihop balkarna, men att dom var precis som originalet, fast lite kraftigare. Original balkarna var så rostiga, så det var egentligen bara en lagning. Besiktningen köpte det faktiskt.

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: lör maj 13, 2017 10:09 am
av fugazi
Bilderna funkar inte! :hihi:

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: lör maj 13, 2017 5:49 pm
av Falkenrejsing
Jokern, hade tanke på att gå den vägen och spela dum och gå via bilprovningen direkt, har hört att det funkar för vissa. Här ville inte biprovningen ta i det utan någon form av intyg från någon organisation som intygade att ram mm. klarade av effektökningen.

Ser inte heller några bilder, får väl försöka råda bot på det fram över :P

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: sön maj 14, 2017 9:40 am
av fugazi
Falkenrejsing skrev: ...får väl försöka råda bot på det fram över.
You just hit the nail on the head! :hey:
(Ursäkta ordvitsen, får väl se om nån fattar...)

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: lör maj 20, 2017 8:09 am
av Jokern / Woodridge
Falkenrejsing skrev:Här ville inte biprovningen ta i det utan någon form av intyg från någon organisation som intygade att ram mm. klarade av effektökningen. :P
Ja, har Bilprovning redan skrivit in det i sina protokoll, då är det en helt annan sak. Då är det nog bara intyg som gäller.
Det hela handlar om att bilprovningen / bilprovaren skall ha ryggen fri.

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: sön maj 21, 2017 7:23 pm
av Falkenrejsing
Nä, de har inte sett bilen, men han sa att iom att effekten är ökad mer än 10% ville de ha ett intyg på att originalramen är stark nog för den markant ökade effekten. Så att "bara" åka in och regga in v8 och uppdaterade bromsar i pappren var inte att tänka på innan de fått ett ett intyg på detta. Tyvärr.

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: sön maj 21, 2017 10:03 pm
av Thunderbo1t
Intyg på en väldigt svag V8 istället för intyg på ramen kanske? :wink:

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: mån maj 22, 2017 7:15 pm
av Falkenrejsing
Tror inte någon lämnar intyg på en v8 med 44 hk ärligt talat.

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: mån maj 22, 2017 8:25 pm
av Thunderbo1t
Jahaaaa..... ja det blir ju lite knepigt, å att hitta en Simca V8 med 60 hk är ju svårt och känns onödigt när man redan har en motor :hihi:

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: mån maj 22, 2017 8:34 pm
av fugazi
Falkenrejsing skrev:Tror inte någon lämnar intyg på en v8 med 44 hk ärligt talat.
17mm BING-(trim-)förgasare??? :hihi:

F-låt...
Bilderna funkar fortfarande inte på SPIKSKALLEN!!!!!!!!!! :doh:
(Skärpning AVKRÄVS!)

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: ons maj 24, 2017 8:53 pm
av Falkenrejsing
Här kommer lite bilder på begäran

Bild

Bild

Bild

Bild

Där var några bilder från de turer jag lyckats ta med bilen. Till saken hör att den har en fallenhet för att gå sönder var 10:e mil eller så, så jag håller på att sortera ut svaga länkar i bygget (köpt ombyggd). Håll till godo kamrater!

Re: Reg-besiktning 30:a tudor

Postat: lör jun 03, 2017 6:06 am
av Jokern / Woodridge
Frän bil. Östkuststukad rod, gillade absolut inte den stilen förut, men har börjat att gilla den stilen mer och mer.
Det där med besiktning kan verkligen vara ett gissel.