ford C6 växlar sent

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

ford C6 växlar sent

Inlägg av Falkenrejsing »

Tjena, har en c6:a i en gammal ford, den har ingen vidare lust att växla när jag vill det. Den lägger i 2:an runt 30-35km/h (lite tidigare om jag lägger i 2:an istället för driven) och 3:an går fan ta mig inte i förens runt 80km/h (blir rätt törstigt på detta viset).

Har justerat lite på modulatorn och det känns som hjälpte, innan gick 3:an i något senare upplevde jag. Men nu är växlingarna inte längre distinkta, utan det känns liksom lite "steglöst" så att säga. Dessutom slirar den till mellan 2-3 om man pressar bilen, men detta märks inte va om man kör lugnare.

Någon som har felsökningstips angående detta? Är ganska lost just nu så hjälp uppskattas.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Performance_seeker »

Var det inte du som hade den fina SuperBeen? Då säger jag inget mer... :hihi:

Känner inte till Fords grejor men eftersom ingen svarat hittills så vågar jag mig på att spåna lite...

Om du med modulatorn menar kickdownstaget så styr det oljetrycket i lådan...i alla fall i Moparvärlden. Om 3:an gick i sent så var antagligen staget justerat för högre oljetryck (lådan tror att gaspedalen är mer nertryckt). När du skruvar tillbaka staget mer mot normalläge så börjar växlingarna ske mer i normala hastigheter, men oljetrycket är samtidigt lägre och en låda som inte är riktigt frisk kan börja slira...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Thunderbo1t »

Känns det steglöst och slirar lite om pressar lite då är det illa, i min bok.
Kanske någon slagit i Dexron olja i den tidigare? C6 ska ha tjockare typ F (lika som G) olja som dessutom innehåller mindre "slirtillsatser".
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Falkenrejsing »

Att det känns steglöst är något som kommit sedan jag provade justera modulatorn, vilket sänker trycket något i växlingarna enligt vad jag förstått.
Justeringen har resulterat i att växlingarna kommer, grovt uppskattat, 10km/h tidigare kanske men i gengäld känns de mindre distinkta. Skruvar jag in modulatorn igen så antar jag att växlingarna blir som en åsnespark igen, fast kommer ännu senare än nu.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av JoBy »

Det sitter väl en guvernör ( governor ) bak på lådan som styr uppväxlig.
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Performance_seeker »

JoBy skrev:Det sitter väl en guvernör ( governor ) bak på lådan som styr uppväxlig.
Govenorn ger en fartreferens och påverkar oljetrycket, ihop med kickdownstaget. En ventil i ventilhuset åker av och an beroende vilken sida som har högre oljetryck (govenor/kickdown), och det styr växlingarna (gäller Mopar i alla fall...).
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Falkenrejsing »

Kickdownen kan inte påverka mycket i dessa varvtal då det inte är i närheten av full gas, den är ju bara med på resan upp till slutet typ. Governorn har jag med misstänkt lite, men den är tråkigare på c6 än på gm då struten måste av för att komma åt den.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Performance_seeker »

Nu vet jag inte hur Ford har det men på Mopars automater skall kickdownstaget röra sig så fort man rör gaspedalen, annars är det feljusterat på en originalbil. Kickdownstaget börjar påverka oljetrycket på alla gaspådrag alltså, inte bara på fullgas.
Kolla manualen hur Ford skall ha det justerat och justera det rätt till att börja med och kolla hur det fungerar.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Christofer
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: tis nov 08, 2011 6:48 pm
Ort: En annan del av Nyköping

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Christofer »

Har lådan fungerat som den ska i denna bil och motor? Länge sedan den renoverades?

Är det rätt oljenivå i lådan?

Provtryckt slangen mellan insug och modulator.

Är modulatorn hel? Brukar visa sig genom att den drar upp aft genom slangen till insuget.

Är de ovanstående okej så är nästa steg att kontrollera guvernören. Det kan även vara lekage inne i ventilhuset.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Falkenrejsing »

Oljenivå ok.
Slang ej provtryckt, men är rör största delen av vägen.
Modulator ny.
Lådan är genomgången nyligen, men har inte uppfört sig riktigt sedan dess. Den som gjorde jobbet verkar inte intresserad av att ta tag i det hela just nu, så jag börjar rota i det själv istället.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: ford C6 växlar sent

Inlägg av Falkenrejsing »

För att hjälpa internet i framtiden lyfter jag tråden.
Det var en "kolvring"/ tätning till en kolv i ventilpaketet som var knäckt och blödde av trycket som låser treans växel (hoppas detta går att förstå). Varvade man tillräckligt räckte trycket till slut för att låsa och i åkte växeln. Då bilen provkörts en del för att felsöka så var även ett band rätt bränt.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Skriv svar