Bakvagnsupphängning hot rod
Postat: sön okt 01, 2017 5:09 pm
Jag håller på och funderar på upphängningen på mitt rodbygge.
Det ska vara en besiktad gatbil, gärna hyfsad väghållning.
Ballongdäck och stela axlar kommer ju förstås begränsa, även vad som ser bra ut.
Det gäller väl dock främst fram, bak är lite friare.
Fram är rätt klart, så det är bak det handlar om här.
Lite hur det ser ut:
4 link tror jag inte funkar, övre stagen hamnar i ryggen.
Jag var länge inne på torque arm, men jag har börjat tveka rätt mycket på det nu.
Ett problem är att med en fyfsat lång arm blir det mycket svårt att få dit någon x pipe på avgasröret.
Svårt att veta hur kraftig armen behöver vara, det blir lätt tungt. Mer ofjädrad vikt tror jag inte att jag behöver.
Nu är jag inne på 3 link, med en watt link monterad i ramen bakom axeln.
Jag såg att det går att köpa watt link delar till pt cruiser billigt, så jag tänkte köpa ett sett och se om jag kan använda det.
Sedan är det ju själva 3 linket då..
Jag är lite inne på att köpa 4 link plattor från snowball (förslag på fler ställen?) och kapa av, så att jag använder nedre delen med de nedre stagen.
Sedan använder jag övre delen från ena sidan och sätter i mitten av bilen till den 3:e länken.
Men frågan är också vad jag ska ha för leder?
Jag har funderat på uniballs i axeln, och gummibussningar i chassit.
Frågan är om de duger till övre staget, där det ju bara är en som får ta hela kraften?
Sådana här tänkte jag på:
http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... product=62
Som det är nu håller väl det mesta, en org. 350 på 250hk.
Men jag försker bygga drivlinan så det ska hålla om man får för sig att köra 5-600hk och kanske slänga på ett par slicks också.
Finns det några andra bra leder som kan vara intressanta?
Uniballs överallt är väl inte så besiktningsvänligt, och jag vill ha något som avskärmar ljud från bakaxeln en aning då det är en gatbil.
Det brinner i knutarna också, bygget har redan stått nästan stilla i 2 veckor då jag inte riktigt lyckats komma fram till vad jag ska ha..
Det ska vara en besiktad gatbil, gärna hyfsad väghållning.
Ballongdäck och stela axlar kommer ju förstås begränsa, även vad som ser bra ut.
Det gäller väl dock främst fram, bak är lite friare.
Fram är rätt klart, så det är bak det handlar om här.
Lite hur det ser ut:
4 link tror jag inte funkar, övre stagen hamnar i ryggen.
Jag var länge inne på torque arm, men jag har börjat tveka rätt mycket på det nu.
Ett problem är att med en fyfsat lång arm blir det mycket svårt att få dit någon x pipe på avgasröret.
Svårt att veta hur kraftig armen behöver vara, det blir lätt tungt. Mer ofjädrad vikt tror jag inte att jag behöver.
Nu är jag inne på 3 link, med en watt link monterad i ramen bakom axeln.
Jag såg att det går att köpa watt link delar till pt cruiser billigt, så jag tänkte köpa ett sett och se om jag kan använda det.
Sedan är det ju själva 3 linket då..
Jag är lite inne på att köpa 4 link plattor från snowball (förslag på fler ställen?) och kapa av, så att jag använder nedre delen med de nedre stagen.
Sedan använder jag övre delen från ena sidan och sätter i mitten av bilen till den 3:e länken.
Men frågan är också vad jag ska ha för leder?
Jag har funderat på uniballs i axeln, och gummibussningar i chassit.
Frågan är om de duger till övre staget, där det ju bara är en som får ta hela kraften?
Sådana här tänkte jag på:
http://www.snowball.se/?page=webshop&ca ... product=62
Som det är nu håller väl det mesta, en org. 350 på 250hk.
Men jag försker bygga drivlinan så det ska hålla om man får för sig att köra 5-600hk och kanske slänga på ett par slicks också.
Finns det några andra bra leder som kan vara intressanta?
Uniballs överallt är väl inte så besiktningsvänligt, och jag vill ha något som avskärmar ljud från bakaxeln en aning då det är en gatbil.
Det brinner i knutarna också, bygget har redan stått nästan stilla i 2 veckor då jag inte riktigt lyckats komma fram till vad jag ska ha..