Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 3:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 15, 2018 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Är värst när den är kall men även om jag kört en stund typ E4 och inte svängt mycket kan den gå tungt när man svänger. Ska va ny pump enl förra ägaren men det får man väl ta med ro. Men om pumpen är frisk då är det väl bara styrväxeln kvar? Går dom att renovera? Har bytt olja en gång men inte kört just nåt efter det då det var sent i höstas. Tänkte prova byta ett par ggr till.

Andra tips på hur attackera problemet?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 15, 2018 7:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 81
Ort: Kjula Eskilstuna
Hej

Jag skulle spontant mäta trycket i systemet.

Något som väldigt många mekaniker inte längre kan eller har kunskaper inom
är att tillämpa "orsak och verkan".
Om något går sönder så beskyller den okunnige direkt delen till att vara "Orsaken" när
det är till majoriteten enbart är "resultatet" av något annat.
Så min första fråga hade varit istället: Varför byttes den förra pumpen ut?
Om den var trasig, vad var det som tog sönder den? Har det felet åtgärdats?
Om inte så kommer även den nya pumpen att gå sönder då orsaken är fortfarande kvar.....

En styrservopump går sällan sönder pga fabrikationsfel utan istället av luft, kontaminering, brist på smörjmedel
samt överhettning. När den sen havererar så sprids sedan metallspån i hela systemet vilket innebär
att systemet MÅSTE spolas rent samt behållaren måste ibland bytas ut (I många sitter det en bottensil som ej går att göra rent).

Mycket vanligt att detta inte görs utan den okunnige demonterar den trasiga och monterar den nya pumpen,
och sedan fyller och kör.... På några sekunder har den nya pumpen fyllts med den gamla kontaminerade olja
och haveriet är ett faktum. Så åter igen "orsak och verkan"

//Ákos

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 16, 2018 10:31 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:16 am
Inlägg: 42
Ort: Örnsköldsvik
Hade ett liknande problem på en K1500 PU.
Provade att byta olja flera ggr köpte special servo olja mm, inget hjälpte så då va de bara att bryta ihop och komma igen med att byta pump.

På den så är pumpen inbyggd i oljetanken så jag fick flytta över tanken på den nya pumpen.
När tank och pump delades så hittade jag en gummi bricka som skall sitta på nivåstickan som är inbyggd i locket, denna gummi bricka låg så illa att den täckte hålet där pumpen suger oljan från behållaren vilket medförde att tillförseln av olja blev begränsad.

Nu bytte jag pump i alla fall eftersom den redan var köpt å allt va i delar.
Men jag är övertygad om att bristen på oljetillförsel va problemet, så kolla så inte det ligger nått i oljetanken och blockerar.

Bild

_________________
//Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 17, 2018 2:13 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am
Inlägg: 23
Tyvärr mycket vanligt på C4. Själva ventildelen som är sliten/usel kvalitet. Googla på "morning sickness"

MN


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 18, 2018 1:08 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1451
Ort: Timrå
Japp, samma på min när jag köpte min 84:a för 20 år sedan.

Typiskt när man saktade in för att svänga 90 grader i stadstrafik, låga varv/motorbroms. Det var nästan som att man var servolös, eller att ratten satt fast, sedan släppte den och det gick lätt att svänga igen.

Jag köpte ny kuggstång samt demonterade pump, tank och slangar. Rengjorde allt noga och monterade tillbaka. Styrningen fungerar fortfarande bra.

Det är inte speciellt dyrt. Kostar ca $200 på exempelvis Ecklers + frakt, tull och moms. Det är inte speciellt svårt att byta med framdelen på pallbockar.

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 19, 2018 10:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön sep 19, 2010 7:29 pm
Inlägg: 515
Ort: Lule
Tack för tips å råd. STP har en olja med nån tillsats som jag ska prova. Gissar på 300 i sjön men då har man ju provat iaf.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010