Steve skrev:33 Kap. Hastighetsmätare
Övergripande krav
1 § Bil som tas i bruk den 1 juli 1955 eller senare skall vara försedd med hastighetsmätare och
1. uppfylla kraven i direktiv 75/443/EEG (se 2 kap. 19 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 39, eller
3. uppfylla kraven i 3 – 7 §§.
Kravet i punkterna 1 – 3 gäller inte bil som är försedd med föreskriven färdskrivare och hastighetsmätaren ingår i denna.
2 § Bil som tagits i bruk före den 1 juli 1955 skall vara försedd med hastighetsmätare om den vid i bruktagandet var försedd med hastighetsmätare.
Så om det sitter en där så lär den väl ska funka. Ser det inte ut som det ska sitta nån där blir det nog svårare för dom att ge en tvåa
Reggning av luftfjädring verkar vara lite luddigt vad jag hört(står inte så mycket i reglerna och kan tolkas lite olika) så är nog bäst att fråga den som du ska regbesikta hos
Steve har helt rätt i sin tolkning av hastighetsmätare.
En gyllene regel är att samtliga fabriksmonterade funktioner så som hastighetsmätare mm SKA fungera.
Det fanns tidigare en misstolkning där det (många år sedan) godkändes gamla jänkare under regbesiktning
där mätaren bara visade miles men ägaren tejpade dit maskeringstejp och skrev siffror på instrumenttavlan...
Så himla trist att folk kan köpa dyra bilar och sedan tjabblar ihop en sådan ful lösning...
Då är det faktiskt bättre att åta original tavlan sitta kvar orörd och sedan köpa en snyggare cykeldator med belysning som
man monterar lite halvdolt, på detta sätt behöver man inte göra några overkan på originalbrädan!
Vad det gäller luftfjädring och fjädrar:
Det finns ingen annan som kan ge dig ett besked om vad som gäller än besiktningsorganen.
Man får inte glömma att bara för att ett fordon inte underkänns på den specifika område innebär inte
att det är godkänt! Med andra ord så den teknikern som underkände din bil ska i första skedet inte klandras
för att ha gjort fel utan istället ska fokus bringas på de teknikerna som inte har tagit med detta på 10år!
Ibland blir det än allt för nära vänskaplig relation mellan kund och tekniker vilket såklart kan (SKA INTE) påverka
de beslut som tas, fram för allt i mindre städer där man ska ta en kall i samma bar efter par timmar.
Men kapade fjädrar är ett dåligt sätt att sänka en bil så sitter inte fjädrarna fast (fulla utslag), felaktig funktion eller belastning mm
kan absolut leda till en anmärkning enligt den du har fått.
Men rekommendationen är:
*Ta kontakt med en ingenjör på den nämnda stationen eller företaget
*Ställ frågan vilka åtgärder som förväntas och vilka underlag som önskas för att få den godkänd.
*Skaffa helst en fjäder som är okapad i rätt längd och montera.
Lycka till och återkom hur det gick