Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 20, 2018 4:27 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: min cbb 454 går varmt.
InläggPostat: fre jun 08, 2018 7:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 608
Ort: Ljusdal
TDC piston stop:

https://www.summitracing.com/int/search ... ner=SREPD1


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min cbb 454 går varmt.
InläggPostat: lör jun 09, 2018 4:42 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Inlägg: 22
Ort: Grycksbo
har en edelbrok 750cfm, ända jag skruvat på är blandskruvarna så munstyckena vet jag inte nått om,

någon som vet vilka mått det ska vara på en kylare till cbb 454?

har börjat fundera på om kylaren är för liten för jämförde men en kompis cutlass med 455 och den kylaren var mkt större.

_________________
Elutte,


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: min cbb 454 går varmt.
InläggPostat: lör jun 09, 2018 7:50 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Inlägg: 80
Ort: Kjula Eskilstuna
Hej Elutte,

I all välmening nu men ta en sak i sänder...
Enligt vem ska det sitta en 750cfm förgasare på den motorn? Finns det någon som har kalkylerat fram cfm behovet för din motor?
Att du har skruvat på blandningsskruven så har du fortfarande kvartsgas/halvgas/trekvartsgas och fullgas som är orörd isåfall,
där har du en potentiell orsak till din varmgång också... Motorn kan gå tokmagert, detta måste du självklart säkerställa att det inte gör
precis lika mycket som att säkerställa att tändningen står rätt.

Bara för att motorn startar med en förgasare ur kartong innebär inte att det är "good to go"....

Så återigen:
1* börja med att säkerställa att din motor står korrekt (TDC)
2* Ställ tändningen så den står rätt utifrån de motorspecs som du har
3* Bygg om kylningen med vassare fläktar (tillsammans med kåpa om du kan snickra dit som ska vara koniska)
4* Justera in motorn på rullande landsväg för bästa bränsle-/miljö-/körbarhetsmässigt.

Du måste alltid ha koll på din motorsspecifikationer för att kunna göra rätt analys som ska utgöra grund för åtgärd,
annars famlar man i mörkret och det blir bara dyrt.

Så kom igen nu, kolla din TDC och återkoppla hur det stod :)

//Ákos

_________________
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 48 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010