Sida 1 av 4

min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 5:11 pm
av Elutte
tänkte om någon hade nått tips på varför min motor går varm?
det är en chevolet 454. borrad 0.40, hypertech kolvar, trucktoppar, kamen vet jag inte vad det är men tror original..

sitter ny järn vattenpump.
motorn är isärtagen och renoverad för ca 30mil sen så alla vattenkanalen är rengjorda.
ny alu kylare, har även satt dit 2 st elfläktar med heltäckande kåpa.
samt 160 f termostat.

körde nu i helgen å det värmen stiger sakta uppåt va 220 f när jag åker vanligt samt pressar motorn med några börnisar, så den håller en stadigt uppgång i värme, inte sett nå tecken på att det rusar upp i värme. kom hem och lät den kyla ner sig sen körde jag den på tomgång med fläktar på i ca 20 min och det stiger långsamt upp mot 230 f den kokade inte men såg att den spotta ur sig en liten skvätt i slangen innan jag stängde av motorn.

någon fundering på vad jag kan göra? har funderat på en oljekylare om det blir så att oljan i motorn blir för varm?.
har även funderat om det kan va nå luft i kylsystemet?
eller byta el fläktar då detta är biltemas. 10" och 12" på 80w ...
motor oljan är SAE 15w-40

någon som har nån ide vad jag kan göra?.
/emil

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 5:39 pm
av Steve
Tändläge?

Biltemas fläktar är väl inte direkt det bästa du kan ha. Är det inte såna som drar typ 7 ampere?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 5:44 pm
av Elutte
tändningen ligger på ca 12 grader. på tomgång. men är inte helt hundra på att tdc står precis exakt .
ja vet inte hur många ampere, skulle montera en volvo 850 fläkt men har inte mellanrummet mellan kylare och block så därför blev det dessa 2 biltema...

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 5:59 pm
av Steve
Såg nu att du skrivit 80w, det är ca 7 ampere. Att jämföra med en från en Volvo 850 som drar ca 30..

Jag hade inte heller utrymme så det fick bli en Spal och den verkar funka riktigt bra trots att jag inte har byggt en fläktkåpa än

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 6:12 pm
av Elutte
okej,har ju flera volvo fläktar synd dom inte passar. men funderar på att köpa en ny alu vattenpump som är korta modellen då kanske den går dit.
vart köpte du din spal fläkt? och hur många watt e den på ?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 6:18 pm
av Thunderbo1t
Fel jag sett där bilägare varit säker på att "allt är rätt" är

#elfläkt som blåser åt fel håll,

#felvända fläktblad på elfläkt men rätt rotation,

#vattenpump som är gjord för motsatt rotation,

#ny men trasig termostat,

#termostat upp och ner,

#trasig backventil i kylarlocket (klart vanligaste felet, även på nya lock),

#grovt felställd tändning, sen.

#felaktig eller avsaknad av fläktkåpa, inte lika känsligt med elfläkt dock,

#igenkalkad kylare

#felaktigt egenkonstruerat expansionssystem

#för liten kylare

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 6:28 pm
av Elutte
temostaten är bytt 2 gånger så svårt att tro att 2st nya skulle va dåliga. kylar locket var ju ny med kylaren. så det vet jag inte.

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: mån jun 04, 2018 7:10 pm
av Thunderbo1t
Är kylarslangarna hårda eller mjuka när du har drifttemperatur?
Har du en bild på kylpaketet med ev. tillhörande expansionskärl?
Är det nån märkning på kylarlocket, tex 13 Lbs?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 8:30 am
av Performance_seeker
Prova med att lägga tändningen tidigare på tomgång...12 grader är rätt lågt (med mina mått... :) ). Du hör hur motorn reagerar när tändningen ställs tidigare. Sen tändning är ett säkert sätt att skapa mycket värme.

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 9:16 am
av Thunderbo1t
Som ovan och kolla helst att nollan på veven stämmer, dock blir det lite väl mycket förtändning på höga varv om man börjar dra iväg över 15 grader på tomgång med originaltyp av fördelare där det inte är justerbart utslag, för test med lugn körning utan fullgasdragningar är det ju ok.

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 5:24 pm
av Elutte
Thunderbo1t kan fixa foto senare ikväll. jag har inget expations kärl. har inte tänkt på att klämma på slangarna men tror det är ungefär lika med arbetstemp som kall.
kylar locket om jag inte är hel fel ute så tror jag det står 16lbs (nytt) ska kolla exakt

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 5:30 pm
av Elutte
ska pröva en tändinställnign rutn 15 grader då. men lär kanske kolla så nollan stämmer med skalan och nålen i tdc..
tillägga att jag har en hei fördelare från norrlands cutsom med vacum. kanske ide att byta mot nått bättre? msd?
har även en justerbar tändmätare från summit så när jag kolla senast på tändingen så var det ca 12 grader på 900rmp och runt 31 på 2500rpm,

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 5:55 pm
av Thunderbo1t
Slangarna ska vara hårda vid driftstemp, 16 Lbs är över ett kilos tryck och då orkar man inte klämma ihop slangen med en hand (nu kommenterar säkert nån Hulk att det går visst :shock: ) Ta ett kort på locket från sidan med rätt sida upp så får vi se om backventilen hänger ned.
Ingen idé att byta fördelaren för detta problem som du beskriver tändningen.

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 6:04 pm
av Baxman
Elutte skrev:tänkte om någon hade nått tips på varför min motor går varm?
det är en chevolet 454. borrad 0.40, hypertech kolvar, trucktoppar, kamen vet jag inte vad det är men tror original..

sitter ny järn vattenpump.
motorn är isärtagen och renoverad för ca 30mil sen så alla vattenkanalen är rengjorda.
ny alu kylare, har även satt dit 2 st elfläktar med heltäckande kåpa.
samt 160 f termostat.

körde nu i helgen å det värmen stiger sakta uppåt va 220 f när jag åker vanligt samt pressar motorn med några börnisar, så den håller en stadigt uppgång i värme, inte sett nå tecken på att det rusar upp i värme. kom hem och lät den kyla ner sig sen körde jag den på tomgång med fläktar på i ca 20 min och det stiger långsamt upp mot 230 f den kokade inte men såg att den spotta ur sig en liten skvätt i slangen innan jag stängde av motorn.

någon fundering på vad jag kan göra? har funderat på en oljekylare om det blir så att oljan i motorn blir för varm?.
har även funderat om det kan va nå luft i kylsystemet?
eller byta el fläktar då detta är biltemas. 10" och 12" på 80w ...
motor oljan är SAE 15w-40

någon som har nån ide vad jag kan göra?.
/emil
Jeg tenker at du har to muligheter:
1. En av disse: https://www.summitracing.com/int/search ... cation=int

2. Beholde radiatoren som du allerede har og montere en mekanisk vifte som flytter mye luft: https://www.summitracing.com/int/search ... cation=int

Biltemas el-vifter er 100% ubrukelige. Volvo 940 vifter er 300 - 500% bedre.

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:31 pm
av Elutte
Bild

Bild

Bild


Bild