Sida 2 av 4

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:34 pm
av Elutte
här är lite bilder på kylaren och locket, det var 16lbs.

men om dom går att trycka ihop vad är felet då?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:37 pm
av Elutte
Baxman. jag får kanske ta å köpa några andra fläktar, nackdelen är att jag inte får dit vad som helt som tex volvo fläckt då utrymmet mellan kylare och vattenpump inte är tillräckligt.

har även funderat på en alu vattenpump som är kort modell? för att få bättre plats, då kanske en volvo fälckt går att sätta dit?. är det nån skillnad mellan kort och lång vatten pump samt alu eller järn?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:39 pm
av Thunderbo1t
Kolla att metallbrickan på kylarlockets undersida är fjäderupphängd och inte dinglar löst.
Plåten som fläktarna sitter på kanske begränsar luftflödet genom kylaren, tror det skulle gå kallare utan plåt i detta fall.

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:48 pm
av Thunderbo1t
Om slangarna är mjuka så är det öppet ut i luften någonstans, troligen locket på något vis.
Kan du inte ha fläkt framför kylaren?
Kort eller lång pump kyler lika.
En del "sportiga" alu pumpar flödar sämre på låga varv och bättre på höga jämfört med original så det bör inte hjälpa i detta fall.
Du har inte en pump som är gjord för rotation åt andra hållet från en motor med plattrem?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:49 pm
av Steve
Tror det är en sån här jag har i min bil: http://server.pure-pf.com/webshop2/se/s ... mance.html

Sen går det inte att jämföra en bigblock med typ en B23 på något sätt, det blir mer värme helt enkelt

Funkar det om du har huven öppen?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:56 pm
av Elutte
okej lär kolla bättre nästa gång jag prov åker hur slangarna blir.

jo skulle kunna montera fram men hört att sugande fläcktar är bättre an tryckande, sen har jag oljekylning till växellådan på framsidan.
vattenpumpen vet jag inte då jag köpte av pro parts i rättvik och sa att jag skulle ha till cbb 454

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 7:58 pm
av Elutte
okej. får kika på en spal. ja cbb eller just 454 bygger väldigt mycke värma vet jag men jag har inga innerskärmar på bilen och öppna huven vet jag inte om det hjälper. men tänker att utan innerskärmar så leds luften bort bra. =)

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 8:00 pm
av Elutte
vad tror ni om olje kylare till motor oljan då? efter som att det tar en stund innan han når max temp?
tänkte att under den tiden hinner oljan värmas på bra

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 8:44 pm
av The
Gissar på att en stor del av problemet är din plåt på kylaren.
Du minskar i stort sett kylande area till motsvarande storleken på hålet för fläkten

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: tis jun 05, 2018 9:54 pm
av Kent Holmgren
Håller med förgånende
Se över fläktar och fläktkåpa så kommer
Det nog fungera.
Kan vara bra att kolla så den inte går för snålt
På tomgång med detta kan göra att det blir varmt men bara på tomgång då.

Kent

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: ons jun 06, 2018 9:02 am
av Elutte
okej med körde ju utan denna plåt först och blev inge bättre då. snarare snabbare upp i temp.
och då påstod andra vänner att jag skulle bygga en kåpa för det var A och O i detta fall.

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: ons jun 06, 2018 10:19 am
av Thunderbo1t
Kåpa är jättebra, men den får inte vara för platt, och gärna ha "gummiflärpar" som öppnar i fartvinden, brukar t.ex. sitta på de flesta original elfläktkåpor. Jag undrar fortf. om den lilla metallbrickan på undersidan av kylarlocket är fjäderupphängd eller hänger löst?

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: ons jun 06, 2018 10:46 am
av Elutte
är det denna som du menar?
Bild

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: ons jun 06, 2018 11:21 am
av Baxman
Elutte skrev:Baxman. jag får kanske ta å köpa några andra fläktar, nackdelen är att jag inte får dit vad som helt som tex volvo fläckt då utrymmet mellan kylare och vattenpump inte är tillräckligt.

har även funderat på en alu vattenpump som är kort modell? för att få bättre plats, då kanske en volvo fälckt går att sätta dit?. är det nån skillnad mellan kort och lång vatten pump samt alu eller järn?
Det må du.
For mange år siden hadde vi en Volvo 242 med en lett trimmet 327 CID CSB som hadde betydelige problemer med kjøling. Vi fikk etter hvert laget en custom radiator med maksimal BTU kjølekapasitet, men vi ble aldri 100% kvitt problemet. Grunnen var at vi først brukte for svake elektriske vifter (10 - 12 A :( ) og deretter en mekanisk vifte som var for liten.
En 454 CID CBB trenger god luftgjennomstrømning i motorrommet fordi hele motoren avgir mye varme. En stor mekanisk Flexa-lite vifte trekker nok 10 hk på maks (10 Hp = 7,35 KW = 7353 W som tilsvarer ca. 600 A på 12 V), men jeg tror at den nok løser kjøleproblemet ditt. :)

Re: min cbb 454 går varmt.

Postat: ons jun 06, 2018 11:30 am
av Baxman
Les Customer Reviews for Flex-a-lite 1818 - Flex-A-Lite 7-Blade Fans her: https://www.summitracing.com/int/parts/ ... s=FiveStar