Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör aug 24, 2019 11:00 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tor dec 13, 2018 5:28 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Inlägg: 33
Ort: Grycksbo
tjenare, är ute efter ett nytt tändsystem till min cheva 454 motor. för nu för tillfället en hei fördelare från nordlands custom med acdelco stift. och nu när jag åkte till garage för vinterförvaring började bilden miss tända, har hänt tidigare under sommaren med! har nu funderat på att byta upp mig mot en msd tändning? och lite nyare stift, men har inte så stor koll på tändningsdelen.
så undrar nu vad för saker jag ska köpa? vad skulle ni rekommendera? behöver ni mera uppgifter ang min motor får ni skriva frågor.

mvh emil :hihi:

_________________
Elutte,


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 13, 2018 6:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 701
Ort: Ljusdal
Jag har bara sett problem med AC Delco standard tändstift de senaste 15 åren, NGK är mitt första val.
En MSD box (eller motsvarande från annat märke) är riktigt trevligt på dessa motorer med så ojämn bränsleblandning mellan cylindrarna, ger fin gång och bra gassvar.
En del säger att det är helt onödigt, kan inte hålla med dem.
Kopplar du MSD boxen till HEI fördelaren fungerar det bra, men säkert som amen i kyrkan så kommer tändspolen gå sönder efter ett tag, håller typ en sommar eller två.
En fördelare med justerbar tändkurva och vakuum är en bra uppgradering, typ MSD, finns andra fabrikat också som funkar lika bra, välj något lättarbetat.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 13, 2018 6:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 701
Ort: Ljusdal
Bra tändkablar är ett måste, t.ex. billiga Standard Motors tändkablar är ärligt bara skit.
Tror jag haft mina MSD kablar i 15 år nu utan problem, så de var billiga egentligen, finns många andra bra fabrikat också, välj något med "spiral core" "heli core" "magnetic core" osv.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 14, 2018 12:16 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Inlägg: 33
Ort: Grycksbo
okej tack för tippsen, kan du rekomendera nån box vad den heter osv? samma med fördelaren, har kikat lite på summit racing, men jag begriper inte så mycket om det, vad som passar till vad osv och vilken modell man ska välja?

_________________
Elutte,


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 23, 2018 9:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Inlägg: 132
Ort: Karlskoga
Msd 5 eller msd 6, körde själv med mallory dubbel brytare och msd 6al på slutet av 80 talet och ställde brytarna på 0.05 och tog bort kondensatorn och ökade gapet på stiften till 1.5 mm gap då gick den som bäst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 24, 2018 7:18 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2188
Ort: yttertavle/umeå
menar du att du har 5 hundradelars brytaravstånd? jag är tveksam!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 24, 2018 8:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4794
Ort: Boden
Är nog en nolla för mye

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 24, 2018 10:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Inlägg: 132
Ort: Karlskoga
Msd box behöver bara en puls när den tar över och sköter resten.
Kondensatorn behövs ej efter som msd box sköter tändspolen. Inga starka strömmar över brytarna och i och med att de öppnade så lite så klarade de av högt varv tal.
Men men vad vet jag. Jag är ingen expert



Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 25, 2018 2:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån mar 26, 2007 6:35 pm
Inlägg: 141
Ort: Skogås
Håller med Thunderbo1t.
Det brukar bli enorm skillnad på förbränningen, stiften brukar bli helt kritvita.

_________________
Caprice Coupe -78:a, utan respirator.
Jag gillar denna Oldsmobile som kör i Stock "otrimmad", 11,89sek!! Tung bil & liten lågkompad smog motor på 350 cu.in.!
Nästan magi.

"Det finns bara två tragedier i livet. Det ena är att uppnå det man drömmer om, det andra är att inte uppnå det" -Oscar Wilde

”Det är varje människas förbannade plikt, att bil ett original” -Albert Engström

"Retiring is easy...I've done it many times...." -Don "Big Daddy" Garlits


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010