Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 26, 2017 9:47 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor apr 26, 2007 8:43 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Inlägg: 1833
Ort: Kalix
Liten och liten... Never underestimate the power of a 350/600... Råstyrkan i dem räcker längre än man tror... :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 7:48 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Jag rullade hemmifrån kl 06.30, och var hos lantmännen maskin kl 07.00 för effektprov.

Resultatet med orginal bränslemängd blev 60hk/1500rpm (PTO) och 75hk/1950rpm. Mekarna som bromsade såg besvikna ut :hihi:

Orginaleffekten är 51hk/1500rpm och 63hk/1950rpm. 240Nm/1300rpm.

Med pumpen i normalläge, dvs skruvad i botten, så gav den:

85hk/1500rpm
100hk/1950rpm
Över 400Nm /1300-1500rpm

Ingen nämnvärd svartrök, och avgastemp på 720°C vid sista mätningen. Ca 550°C vid första bromsningen.


Jag vill tacka Lantmännen maskin i Uppsala som sponsrade med bromsningen.

_________________
Axel Wall


Senast redigerad av Axel sön maj 27, 2007 12:36 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 8:02 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Inlägg: 1833
Ort: Kalix
Glööö.... Vill ha... :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 8:45 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Inlägg: 769
Ort: Uppsala
Cpt Tuttle skrev:
Glööö.... Vill ha... :hihi:


Instämmer, 400nm :shock: !

_________________
Bild
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=10679
Bonnmecka först, tänk sen!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 9:01 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
100hk :thumbright: hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 11:11 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Jens Gustavsson skrev:
100hk :thumbright: hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??


Det vanligaste är att man mäter effekten på kraftuttaget med lämplig dynamometer, denna var hydraulisk, stor som en mindre bilkärra.

Transmissionsförlusterna till kraftuttaget är ca 2% på denna traktor, då det bara är en rakskuren cylindrisk transmission och en flerskivig (6-8st drivna lameller, kommer inte ihåg exakt..) torrlamellkoppling (typ som en MC-koppling) mellan vevaxeln och kraftuttagstappen :thumbright:
Kraftuttaget snurrar 540rpm vid 1500 rpm motorvarvtal, så kraftuttagskopplingen överför ca 1200Nm 8)

Annars kan man t.ex. mäta dragkraft på asfalt med en ombyggd lastbil bakom, som bromsar.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 3:03 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Inlägg: 230
Ort: Skellefteå
Snygga siffror måste jag säga. :thumbright:

_________________
Nissan Skyline GT-R R32


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor maj 24, 2007 9:21 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Inlägg: 179
Ort: Sala
haha, så härligt bygge!
Får man byta motorer osv hur som hellst på traktorer?? typ sätta dit en 454 cheva bigblock med kompressor?

_________________
┌∩┐(_)┌∩┐


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör maj 26, 2007 6:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm
Inlägg: 373
hur verkar soppaförbrukningen efter trimmningen?350/600(1113)brukar ju inte direkt vara törstiga i originalutförande,typ tankning 1 gång i halvåret oavsett arbetsmoment :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 27, 2007 12:39 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Race-Jimmy skrev:
haha, så härligt bygge!
Får man byta motorer osv hur som hellst på traktorer?? typ sätta dit en 454 cheva bigblock med kompressor?



Det borde inte vara några problem, men traktorn ska vara konstruerad för en maximal hastighet på 30km/h.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön maj 27, 2007 12:51 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Babs skrev:
hur verkar soppaförbrukningen efter trimmningen?350/600(1113)brukar ju inte direkt vara törstiga i originalutförande,typ tankning 1 gång i halvåret oavsett arbetsmoment :hihi:


Det beror ju som vanligt på hur mycket effekt man tar ut, men den borde dra ca 15% mindre soppa jfr. orginal om man tar ut ca 60hk.

Om man skulle ta ut 100hk konstant vid 2000rpm så skulle den dra ca 20l/h, men det är ju inte så lätt att belasta på det viset... kanske 15l/h om man plågar den hårt framför harven?

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 03, 2007 9:52 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre dec 15, 2006 5:40 pm
Inlägg: 37
riktigt fräckt.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre jul 20, 2007 9:35 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Jag ändrade timingen på pumpen lite idag, och det gav nog 10-15hk till.. samt avsevärt mkt mindre rök.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 04, 2007 12:55 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg: 398
vad är det för fabrikat på pumpen??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör aug 04, 2007 3:32 am 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
*L.R* skrev:
vad är det för fabrikat på pumpen??


Simms

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010