Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör dec 16, 2017 5:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 20, 2008 10:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm
Inlägg: 373
hur känns kopplingen med ett nästan dubbelt så stort vridmoment??


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jan 20, 2008 10:54 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Babs skrev:
hur känns kopplingen med ett nästan dubbelt så stort vridmoment??



Den verkar klara sig riktigt bra. Det är ju sjukt överdimensionerat på dessa maskiner :)


Motorn sotskar i höstas (på väg uppför en ganska lång backe med en treaxlig 12m lång lastbilsvagn efter... kom nästan ända upp innan den tappade orken.. ca 35km/h på slutet av backen :twisted: )

Den renoverades direkt efter, med nya kolvar, foder, vevlager.. samt att toppen fick slipade ventiler med radiesäten och lite vettigare korrektionsvinklar.. Jag tror att det sistnämnda gjorde stor skillnad för gassvar och bottenvrid. Den sotar ungefär lika mkt med 60kPa laddtryck efter renoveringen, som den gjorde med 75 innan. Laddtrycket ska dock höjjas mot 1bar för att den inte ska skära igen...

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 22, 2008 2:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Inlägg: 627
Ort: Göteborg
För en dieselnovis, vad händer när den sotskär? Och varför? Coolt bygge! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 22, 2008 5:04 pm 
Offline
No turbo shit - Just real power!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Inlägg: 1027
Ort: Knivsta
Johnny skrev:
För en dieselnovis, vad händer när den sotskär? Och varför? Coolt bygge! :thumbright:


Det blir sotbeläggningar på cylinderväggarna som gör att kolvringarna, kolvarna och fodren skär.

Det beror på att den har fått för lite luft, dvs för lågt laddtryck.

_________________
Axel Wall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån jan 28, 2008 6:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Inlägg: 1833
Ort: Kalix
Nu har jag kört denna maskin och det märktes lite skillnad mot 350n här hemma... :lol: Tror inte jag flinat så mycket på länge. :hihi:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jan 29, 2008 3:56 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jul 25, 2006 4:47 pm
Inlägg: 55
Ort: Lycksele/Luleå
Det finns inga bilder eller kanske en liten film på denna monster maskin som den ser ut i nulägen ?

_________________
Ingen dör oskuld, Livet knullar alla.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön apr 27, 2008 11:15 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons apr 23, 2008 10:46 pm
Inlägg: 39
Ort: piteå
mycket fin =)

_________________
mercedes!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons dec 24, 2008 12:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 04, 2008 7:14 pm
Inlägg: 100
Ort: Frändefors
skit skoj med traktor byggen :thumbright:
inga fler på forumet som plågar gamla dislar med höga ladtryck?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån feb 16, 2009 1:19 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: lör okt 11, 2008 6:57 pm
Inlägg: 21
Ort: Ängelholm
Axel skrev:
Nu har jag spännt wastegaten så att den laddar 0,6bar. Jag har även skruvat några varv på soppapumpen, och den svarar bra på soppan :) ingen svartrök.

Motorhuven är färdigsvetsad, har fått ett lager epoxygrund, och håller på att spacklas... mkt jobb med att få det bra...


Skruva du på regulatorn då eller du bara höjde soppan? :lol:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 24, 2009 10:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Inlägg: 370
Ort: varberg
vontrapp skrev:
skit skoj med traktor byggen :thumbright:
inga fler på forumet som plågar gamla dislar med höga ladtryck?


jo visst finns det de. kolla min å polars gammla volvo titan


massey fergusson 595 turbo är på gång i garaget.

är även med å skruvar turbo konveterade bonna-pulling ursus och bm800

http://picasaweb.google.com/kungsbackat ... 4195591442

800an

http://picasaweb.google.com/kungsbackat ... 0009742882
titanen framför släden :)






[/img]http://www.youtube.com/watch?v=GJYL_fY-Mi4
titan sladd hemma på åkern :hihi:

http://picasaweb.google.com/kungsbackatpk/StandardpullingUtanfRVarberg20081115#5269236591250335074

ursusen

_________________
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 26, 2009 4:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 24, 2008 4:38 pm
Inlägg: 171
Ort: Pedersöre, finland
Finns det någon standardklass i sm i tractorpulling,det är ju en mycket populär klass här hemma i finland,körs standard under 2500 kg,3500 kg 6000 kg 8500 kg,undrar även om alla mindre tävlingar i sverige körs på en lerig oplöjd åker. :?:

_________________
wccc.fi är ett forum


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor feb 26, 2009 10:05 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Inlägg: 370
Ort: varberg
här i halland finns det ingen riktig bana så vi kör på det som finns. hur det ser ut i övrigt vet jag inte.
men det finns en å annan lite mindre permanent bana.
vi i hallands traktorpulling klubb brukar samordna DM plöjningen med traktor pulling brukar va populärt :).
är vell igentligen inga riktiga tävlingar, alla som vill får komma å köra. kör 3500kg 7500kg och sista klassen är obegränsad.

vi anordnade en sm deltävling för några årsedan. men var så otroligt mycket jobb så det lades ner i väntan på en permanetn bana.

_________________
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 11, 2010 11:33 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån nov 01, 2010 9:17 am
Inlägg: 30
Nu tar ju ja upp en gammal tråd, så ursäktar men de är väll bättre än att skapa en ny

Frågan är främst för trådskaparen, hur har de gått med blockpakningen, ja har läänge funderat på att sätta på en liten turbo med lätt laddtryck,
men ja har hela tiden fått höra av polaren som säger att den bara kommer skuta blockpakningen,
Om toppen är plan och pakningen är fräsch så ska väll den inte skuta för lite ladd(- 0.5max) för ja har ny blockpakning i min(fiberpakning om de har någon betydelse)

föresten hur går de med din? går den än eller står den och skäms

Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jan 19, 2011 5:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 05, 2011 3:54 pm
Inlägg: 72
Ort: finspång
pappa har också en BM 600 :) fast den är ju inte turbo konverterad.....


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 59 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010