Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Liten och liten... Never underestimate the power of a 350/600... Råstyrkan i dem räcker längre än man tror... :hihi:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jag rullade hemmifrån kl 06.30, och var hos lantmännen maskin kl 07.00 för effektprov.

Resultatet med orginal bränslemängd blev 60hk/1500rpm (PTO) och 75hk/1950rpm. Mekarna som bromsade såg besvikna ut :hihi:

Orginaleffekten är 51hk/1500rpm och 63hk/1950rpm. 240Nm/1300rpm.

Med pumpen i normalläge, dvs skruvad i botten, så gav den:

85hk/1500rpm
100hk/1950rpm
Över 400Nm /1300-1500rpm

Ingen nämnvärd svartrök, och avgastemp på 720°C vid sista mätningen. Ca 550°C vid första bromsningen.


Jag vill tacka Lantmännen maskin i Uppsala som sponsrade med bromsningen.
Senast redigerad av Axel den sön maj 27, 2007 12:36 pm, redigerad totalt 3 gång.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Glööö.... Vill ha... :hihi:
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Cpt Tuttle skrev:Glööö.... Vill ha... :hihi:
Instämmer, 400nm :shock: !
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

100hk :thumbright: hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jens Gustavsson skrev:100hk :thumbright: hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??
Det vanligaste är att man mäter effekten på kraftuttaget med lämplig dynamometer, denna var hydraulisk, stor som en mindre bilkärra.

Transmissionsförlusterna till kraftuttaget är ca 2% på denna traktor, då det bara är en rakskuren cylindrisk transmission och en flerskivig (6-8st drivna lameller, kommer inte ihåg exakt..) torrlamellkoppling (typ som en MC-koppling) mellan vevaxeln och kraftuttagstappen :thumbright:
Kraftuttaget snurrar 540rpm vid 1500 rpm motorvarvtal, så kraftuttagskopplingen överför ca 1200Nm 8)

Annars kan man t.ex. mäta dragkraft på asfalt med en ombyggd lastbil bakom, som bromsar.
Axel Wall
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av tzanek »

Snygga siffror måste jag säga. :thumbright:
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

haha, så härligt bygge!
Får man byta motorer osv hur som hellst på traktorer?? typ sätta dit en 454 cheva bigblock med kompressor?
┌∩┐(_)┌∩┐
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

hur verkar soppaförbrukningen efter trimmningen?350/600(1113)brukar ju inte direkt vara törstiga i originalutförande,typ tankning 1 gång i halvåret oavsett arbetsmoment :hihi:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Race-Jimmy skrev:haha, så härligt bygge!
Får man byta motorer osv hur som hellst på traktorer?? typ sätta dit en 454 cheva bigblock med kompressor?

Det borde inte vara några problem, men traktorn ska vara konstruerad för en maximal hastighet på 30km/h.
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Babs skrev:hur verkar soppaförbrukningen efter trimmningen?350/600(1113)brukar ju inte direkt vara törstiga i originalutförande,typ tankning 1 gång i halvåret oavsett arbetsmoment :hihi:
Det beror ju som vanligt på hur mycket effekt man tar ut, men den borde dra ca 15% mindre soppa jfr. orginal om man tar ut ca 60hk.

Om man skulle ta ut 100hk konstant vid 2000rpm så skulle den dra ca 20l/h, men det är ju inte så lätt att belasta på det viset... kanske 15l/h om man plågar den hårt framför harven?
Axel Wall
740r
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: fre dec 15, 2006 5:40 pm

Inlägg av 740r »

riktigt fräckt.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jag ändrade timingen på pumpen lite idag, och det gav nog 10-15hk till.. samt avsevärt mkt mindre rök.
Axel Wall
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Inlägg av *L.R* »

vad är det för fabrikat på pumpen??
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

*L.R* skrev:vad är det för fabrikat på pumpen??
Simms
Axel Wall
Skriv svar