Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)
Postat: tis apr 03, 2007 9:25 pm
Det började med att ljuddämparen var av på ca 4 ställen, och höll på att ramla sönder...
När dämparen ändå var borta så kunde man ju lika gärna bygga ett nytt grenrör...
(Den främre av avgasportarna är siames, så det är 2 portar på 3 cylindrar.
Kollektorn kunde ha varit bättre, men det hade inte fått plats om turbon ska sitta under huven...)
Maskinen. 3,78L 3 cyl. max arbetsvarv 2000rpm, normalt 1500.
50mm tryckrör fastdraget med siliconeslang och rostfria klämmor...
Snurran blev en ny GT17... bearbetat kompressorinlopp...
Här har den sugit in luft under 4600 timmar, sedan den lämnade fabriken i Eskilstuna någon gång under 1967.
Det gick fint att TIG'a ihop gjutgodset i insuget... trots att det inte blev så jättesnyggt... (ca 10mm tjockt)
Bränslefiltrer flyttade från att ha suttit på framkanten av insuget, precis bakom kylaren, till den plats där orginal oljebadsluftrenaren satt...
Efter justering av längd på ett par slangar så passar dom riktigt fint, mkt mer lättservat.
Extra oljetrycksuttag finns under insprutningspumpen, så det var bara att bocka 6mm rör och koppla in... (tänk att dom visste att jag skulle turbokonvertera traktorn redan för 40 år sedan )
Oljeretur var dom inte lika förutseende med, så det blev till att borra hål och gänga 1/2" in i vevhuset...
16mm rör till oljereturen, bockat så att det följer motorblocket...
Blivande avgassystem, 76*2mm rostfritt, ska dras upp vid höger hyttstolpe för att få fri sikt över huven.
Början på avgassystemet...
Tig-svetsat...
Vid provkörning med bara en kort krök ut från turbon så laddade den ca 5kPa på 800rpm tomgång, och 40kPa med lite belastning. Jag har inte kört något med full belastning ännu, men sannolikt så behövs det en hårdare wastegateklocka, eller extra fjädrar på reglerstången.
Målet är att ta ut ca 100 hk (65 orginal) utan svartrök, samt att göra maskinen så driftsäker och servicevänlig som möjligt.