Sida 3 av 4

Postat: tor apr 26, 2007 8:43 am
av Cpt Tuttle
Liten och liten... Never underestimate the power of a 350/600... Råstyrkan i dem räcker längre än man tror... :hihi:

Postat: tor maj 24, 2007 7:48 am
av Axel
Jag rullade hemmifrån kl 06.30, och var hos lantmännen maskin kl 07.00 för effektprov.

Resultatet med orginal bränslemängd blev 60hk/1500rpm (PTO) och 75hk/1950rpm. Mekarna som bromsade såg besvikna ut :hihi:

Orginaleffekten är 51hk/1500rpm och 63hk/1950rpm. 240Nm/1300rpm.

Med pumpen i normalläge, dvs skruvad i botten, så gav den:

85hk/1500rpm
100hk/1950rpm
Över 400Nm /1300-1500rpm

Ingen nämnvärd svartrök, och avgastemp på 720°C vid sista mätningen. Ca 550°C vid första bromsningen.


Jag vill tacka Lantmännen maskin i Uppsala som sponsrade med bromsningen.

Postat: tor maj 24, 2007 8:02 am
av Cpt Tuttle
Glööö.... Vill ha... :hihi:

Postat: tor maj 24, 2007 8:45 am
av Glufsen
Cpt Tuttle skrev:Glööö.... Vill ha... :hihi:
Instämmer, 400nm :shock: !

Postat: tor maj 24, 2007 9:01 am
av Jens Gustavsson
100hk :thumbright: hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??

Postat: tor maj 24, 2007 11:11 am
av Axel
Jens Gustavsson skrev:100hk :thumbright: hur bromsar man en traktor? bilder?
rätt hög avgas temp, lite vatteninsprutning kanske??
Det vanligaste är att man mäter effekten på kraftuttaget med lämplig dynamometer, denna var hydraulisk, stor som en mindre bilkärra.

Transmissionsförlusterna till kraftuttaget är ca 2% på denna traktor, då det bara är en rakskuren cylindrisk transmission och en flerskivig (6-8st drivna lameller, kommer inte ihåg exakt..) torrlamellkoppling (typ som en MC-koppling) mellan vevaxeln och kraftuttagstappen :thumbright:
Kraftuttaget snurrar 540rpm vid 1500 rpm motorvarvtal, så kraftuttagskopplingen överför ca 1200Nm 8)

Annars kan man t.ex. mäta dragkraft på asfalt med en ombyggd lastbil bakom, som bromsar.

Postat: tor maj 24, 2007 3:03 pm
av tzanek
Snygga siffror måste jag säga. :thumbright:

Postat: tor maj 24, 2007 9:21 pm
av Race-Jimmy
haha, så härligt bygge!
Får man byta motorer osv hur som hellst på traktorer?? typ sätta dit en 454 cheva bigblock med kompressor?

Postat: lör maj 26, 2007 6:58 am
av Babs
hur verkar soppaförbrukningen efter trimmningen?350/600(1113)brukar ju inte direkt vara törstiga i originalutförande,typ tankning 1 gång i halvåret oavsett arbetsmoment :hihi:

Postat: sön maj 27, 2007 12:39 pm
av Axel
Race-Jimmy skrev:haha, så härligt bygge!
Får man byta motorer osv hur som hellst på traktorer?? typ sätta dit en 454 cheva bigblock med kompressor?

Det borde inte vara några problem, men traktorn ska vara konstruerad för en maximal hastighet på 30km/h.

Postat: sön maj 27, 2007 12:51 pm
av Axel
Babs skrev:hur verkar soppaförbrukningen efter trimmningen?350/600(1113)brukar ju inte direkt vara törstiga i originalutförande,typ tankning 1 gång i halvåret oavsett arbetsmoment :hihi:
Det beror ju som vanligt på hur mycket effekt man tar ut, men den borde dra ca 15% mindre soppa jfr. orginal om man tar ut ca 60hk.

Om man skulle ta ut 100hk konstant vid 2000rpm så skulle den dra ca 20l/h, men det är ju inte så lätt att belasta på det viset... kanske 15l/h om man plågar den hårt framför harven?

Postat: sön jun 03, 2007 9:52 pm
av 740r
riktigt fräckt.

Postat: fre jul 20, 2007 9:35 pm
av Axel
Jag ändrade timingen på pumpen lite idag, och det gav nog 10-15hk till.. samt avsevärt mkt mindre rök.

Postat: lör aug 04, 2007 12:55 am
av *L.R*
vad är det för fabrikat på pumpen??

Postat: lör aug 04, 2007 3:32 am
av Axel
*L.R* skrev:vad är det för fabrikat på pumpen??
Simms