Sida 4 av 4

Postat: sön jan 20, 2008 10:39 pm
av Babs
hur känns kopplingen med ett nästan dubbelt så stort vridmoment??

Postat: sön jan 20, 2008 10:54 pm
av Axel
Babs skrev:hur känns kopplingen med ett nästan dubbelt så stort vridmoment??

Den verkar klara sig riktigt bra. Det är ju sjukt överdimensionerat på dessa maskiner :)


Motorn sotskar i höstas (på väg uppför en ganska lång backe med en treaxlig 12m lång lastbilsvagn efter... kom nästan ända upp innan den tappade orken.. ca 35km/h på slutet av backen :twisted: )

Den renoverades direkt efter, med nya kolvar, foder, vevlager.. samt att toppen fick slipade ventiler med radiesäten och lite vettigare korrektionsvinklar.. Jag tror att det sistnämnda gjorde stor skillnad för gassvar och bottenvrid. Den sotar ungefär lika mkt med 60kPa laddtryck efter renoveringen, som den gjorde med 75 innan. Laddtrycket ska dock höjjas mot 1bar för att den inte ska skära igen...

Postat: tis jan 22, 2008 2:27 pm
av Johnny
För en dieselnovis, vad händer när den sotskär? Och varför? Coolt bygge! :thumbright:

Postat: tis jan 22, 2008 5:04 pm
av Axel
Johnny skrev:För en dieselnovis, vad händer när den sotskär? Och varför? Coolt bygge! :thumbright:
Det blir sotbeläggningar på cylinderväggarna som gör att kolvringarna, kolvarna och fodren skär.

Det beror på att den har fått för lite luft, dvs för lågt laddtryck.

Postat: mån jan 28, 2008 6:22 pm
av Cpt Tuttle
Nu har jag kört denna maskin och det märktes lite skillnad mot 350n här hemma... :lol: Tror inte jag flinat så mycket på länge. :hihi:

Postat: tis jan 29, 2008 3:56 pm
av Linus Persson
Det finns inga bilder eller kanske en liten film på denna monster maskin som den ser ut i nulägen ?

Postat: sön apr 27, 2008 11:15 am
av jonch
mycket fin =)

Postat: ons dec 24, 2008 12:13 pm
av vontrapp
skit skoj med traktor byggen :thumbright:
inga fler på forumet som plågar gamla dislar med höga ladtryck?

Postat: mån feb 16, 2009 1:19 pm
av knwm
Axel skrev:Nu har jag spännt wastegaten så att den laddar 0,6bar. Jag har även skruvat några varv på soppapumpen, och den svarar bra på soppan :) ingen svartrök.

Motorhuven är färdigsvetsad, har fått ett lager epoxygrund, och håller på att spacklas... mkt jobb med att få det bra...
Skruva du på regulatorn då eller du bara höjde soppan? :lol:

Postat: tis feb 24, 2009 10:27 pm
av runevaden
vontrapp skrev:skit skoj med traktor byggen :thumbright:
inga fler på forumet som plågar gamla dislar med höga ladtryck?
jo visst finns det de. kolla min å polars gammla volvo titan


massey fergusson 595 turbo är på gång i garaget.

är även med å skruvar turbo konveterade bonna-pulling ursus och bm800

http://picasaweb.google.com/kungsbackat ... 4195591442

800an

http://picasaweb.google.com/kungsbackat ... 0009742882
titanen framför släden :)






[/img]http://www.youtube.com/watch?v=GJYL_fY-Mi4
titan sladd hemma på åkern :hihi:

http://picasaweb.google.com/kungsbackat ... 1250335074

ursusen

Postat: tor feb 26, 2009 4:47 pm
av Rasmus 85
Finns det någon standardklass i sm i tractorpulling,det är ju en mycket populär klass här hemma i finland,körs standard under 2500 kg,3500 kg 6000 kg 8500 kg,undrar även om alla mindre tävlingar i sverige körs på en lerig oplöjd åker. :?:

Postat: tor feb 26, 2009 10:05 pm
av runevaden
här i halland finns det ingen riktig bana så vi kör på det som finns. hur det ser ut i övrigt vet jag inte.
men det finns en å annan lite mindre permanent bana.
vi i hallands traktorpulling klubb brukar samordna DM plöjningen med traktor pulling brukar va populärt :).
är vell igentligen inga riktiga tävlingar, alla som vill får komma å köra. kör 3500kg 7500kg och sista klassen är obegränsad.

vi anordnade en sm deltävling för några årsedan. men var så otroligt mycket jobb så det lades ner i väntan på en permanetn bana.

Postat: lör dec 11, 2010 11:33 am
av tobbe-38
Nu tar ju ja upp en gammal tråd, så ursäktar men de är väll bättre än att skapa en ny

Frågan är främst för trådskaparen, hur har de gått med blockpakningen, ja har läänge funderat på att sätta på en liten turbo med lätt laddtryck,
men ja har hela tiden fått höra av polaren som säger att den bara kommer skuta blockpakningen,
Om toppen är plan och pakningen är fräsch så ska väll den inte skuta för lite ladd(- 0.5max) för ja har ny blockpakning i min(fiberpakning om de har någon betydelse)

föresten hur går de med din? går den än eller står den och skäms

Mvh

Re: Bolinders TurboDiesel (Bromsad 24/5-07)

Postat: ons jan 19, 2011 5:58 pm
av cheva_nova
pappa har också en BM 600 :) fast den är ju inte turbo konverterad.....