Tjena, jag håller på att skruva lite i en buss med halvpajj motor.
Volvo B10M från mitten av 80 talet.
Felsymptom är att den trycker ut kylarvätska i oljan vid lite högre belastning(första uppförsbacken) och jag vette tusan om jag vågar riva motorn utan sprängskiss el liknande. Har mekat mig fram till topparna, sedan har jag pausat.
Är det någon av er som är duktig på dessa motorer eller kan hjälpa mig att hitta en sprängskiss eller manual så vore jag oerhört tacksam !!
Stora dieselmotorer är INTE min bästa sida...
När det är mekproblem så får man vända sig till dom bästa =)
Hoppas att någon inom STS har bättre koll än jag på detta.
tack på förhand !
Mek me B10M... help ?
Suveränt om det går att få fram info om grejerna !
Vi har dividerat om både foderbyte och toppackning.
Motorn ska ha "tappat orken" och gått sämre då den tryckte ut kylarvätskan i oljan, vilket jag tolkar som att det "borde" vara toppackningen. Eftersom den då förlorar kompression...
@Steve: ska ragga fram ett chassinr åt dig snarast ! =)
STS rockar =)
Vi har dividerat om både foderbyte och toppackning.
Motorn ska ha "tappat orken" och gått sämre då den tryckte ut kylarvätskan i oljan, vilket jag tolkar som att det "borde" vara toppackningen. Eftersom den då förlorar kompression...
@Steve: ska ragga fram ett chassinr åt dig snarast ! =)
STS rockar =)
Ring till tktraktordelar och liknande och kolla om de har någon begagnad motor i bra skick till bra kurs innan du börjar härja med foderbyten (Det är dryyyygt)
Volvodelar är dyra med
OOps.. Var ju en buss och ingen traktor..
Volvodelar är dyra med
OOps.. Var ju en buss och ingen traktor..
Senast redigerad av Hoolen den mån nov 24, 2008 1:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Svart e34 touring.. BMW Fahrer
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 49
- Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
- Ort: Skellefteå
Ang vatten i oljan
Se efter om det byggs upp tryck i kylaren, om det bubblar i kylaren eller om den trycker ut kylarvatten då är det topp packningen. Om du lyfter på toppen så syns det på packningen om du har fodersättning, kolla om alla foder har tryckt lika hårt mot packningen (du får avtryck i packningen av fodren). Innan du river för mycket ta en digitalkamera och fota motorn ordentligt, kablar mm så att när du ska montera ihop den igen ser du hur allt satt om du skulle ha glömt. Sedan är det bara att märka allt ordentligt hur det satt tex stötstängernas ordning, lämna in toppen för att kolla ev sprickbildning samt ev om den behöver planas i anläggningsytan. Innan du återmonterar toppen kolla så att alla topplocks bultar går att gänga ner nog långt så att det inte är så att det är något i gängen som stoppar bulten för då kan du få ett felaktigt moment mot toppen, tex olja i bulthålet kan göra att bulten inte går ner och då har det hänt att folk har dragit ner bultarna, komprimerat oljan och spräckt blocket som följd. Märk allt, ta det lungt, rengör noga så ska det nog lösa sig.