Mek me B10M... help ?

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Harley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 12, 2004 7:30 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Mek me B10M... help ?

Inlägg av Harley »

Tjena, jag håller på att skruva lite i en buss med halvpajj motor.
Volvo B10M från mitten av 80 talet.

Felsymptom är att den trycker ut kylarvätska i oljan vid lite högre belastning(första uppförsbacken) och jag vette tusan om jag vågar riva motorn utan sprängskiss el liknande. Har mekat mig fram till topparna, sedan har jag pausat.

Är det någon av er som är duktig på dessa motorer eller kan hjälpa mig att hitta en sprängskiss eller manual så vore jag oerhört tacksam !!
Stora dieselmotorer är INTE min bästa sida...

När det är mekproblem så får man vända sig till dom bästa =)
Hoppas att någon inom STS har bättre koll än jag på detta.

tack på förhand !
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Har för mig att symptomen tyder på fodersättning.... :thumbdown:

Far och prata med dom på bussgaraget på västerslätt
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Vet du nån motorbeteckning eller chassinummer så kan jag nog ordna sprängskiss+i stort sett vilken rep-manual du vill ha..
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
123 GT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: lör jul 08, 2006 4:25 am

Inlägg av 123 GT »

Jag tror hellre på topplockspackningen. Fodersättning då brukar det komma ut vatten vid cylindrarna i höjd med fodrens lägsta punkt.
Harley
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: mån jan 12, 2004 7:30 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Harley »

Suveränt om det går att få fram info om grejerna !

Vi har dividerat om både foderbyte och toppackning.

Motorn ska ha "tappat orken" och gått sämre då den tryckte ut kylarvätskan i oljan, vilket jag tolkar som att det "borde" vara toppackningen. Eftersom den då förlorar kompression...

@Steve: ska ragga fram ett chassinr åt dig snarast ! =)

STS rockar =) 8)
Hoolen
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis aug 08, 2006 12:34 pm
Ort: Umeå - Hooden

Inlägg av Hoolen »

Ring till tktraktordelar och liknande och kolla om de har någon begagnad motor i bra skick till bra kurs innan du börjar härja med foderbyten (Det är dryyyygt)


Volvodelar är dyra med :)

OOps.. :doh: Var ju en buss och ingen traktor..
Senast redigerad av Hoolen den mån nov 24, 2008 1:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Svart e34 touring.. BMW Fahrer
Froborg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tis jul 31, 2007 9:00 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Froborg »

Det är vatten pumpen som är paj kan jag garantera. har hört att man få vatten i oljan om den är paj. Jobbar som bussmekaniker och kollegan har jobbat som de i 32 år och han har sagt de.
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
Ort: Skellefteå

Ang vatten i oljan

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Se efter om det byggs upp tryck i kylaren, om det bubblar i kylaren eller om den trycker ut kylarvatten då är det topp packningen. Om du lyfter på toppen så syns det på packningen om du har fodersättning, kolla om alla foder har tryckt lika hårt mot packningen (du får avtryck i packningen av fodren). Innan du river för mycket ta en digitalkamera och fota motorn ordentligt, kablar mm så att när du ska montera ihop den igen ser du hur allt satt om du skulle ha glömt. Sedan är det bara att märka allt ordentligt hur det satt tex stötstängernas ordning, lämna in toppen för att kolla ev sprickbildning samt ev om den behöver planas i anläggningsytan. Innan du återmonterar toppen kolla så att alla topplocks bultar går att gänga ner nog långt så att det inte är så att det är något i gängen som stoppar bulten för då kan du få ett felaktigt moment mot toppen, tex olja i bulthålet kan göra att bulten inte går ner och då har det hänt att folk har dragit ner bultarna, komprimerat oljan och spräckt blocket som följd. Märk allt, ta det lungt, rengör noga så ska det nog lösa sig.
Skriv svar