Tractorpulling Hörby 29/6
Tractorpulling Hörby 29/6
NM i Tractorpulling avgjordes i helgen strax utanför Hörby.
Tog några bilder.
Tungt visslande från dom stora turboaggregaten hördes över ängarna !
Inkappslade turbos , diverse sprängskydd och stålwire runt motor-chassi var ett måste pga explosionsrisken enligt säkerhetsgubbarna...
Fiat V8 Turbodiesel.
Fiat V8 Turbodiesel.
Scania V8 Turbodiesel , laddar i tre steg / sida dvs sex aggregat.
Mercedes V10 Turbodiesel dubbla turbos laddar i ett steg.
5-6 bar laddtryck.
Volvo TD70 Turbodiesel 6:a , 18 bar laddtryck.
RollsRoyce Allison V12 27Liter slagvolym , metanol dubbla turbo.
Fanns även Rolls Griffonmotorer på 37Liter.
Okänd metanolare laddar i två steg.
Har tidigare sett den som diesel för några år sen.
Notera sprängskydden på varsin sida intill motorblocket.
Snurre sprätt.
Rysk stridsvagns V12 Turbodiesel dubbla aggregat laddar i ett steg.
Packard V12 42Liter slagvolym metanol dubbla turbos laddar i ett steg.
1 meters eldkvastar stod ur wastegaten vid avslag.
Volvo T5 motor i minsta klassen (600kg)
Drag, inte sexigaste kameran att fotta rörliga bilder med.
Tog några bilder.
Tungt visslande från dom stora turboaggregaten hördes över ängarna !
Inkappslade turbos , diverse sprängskydd och stålwire runt motor-chassi var ett måste pga explosionsrisken enligt säkerhetsgubbarna...
Fiat V8 Turbodiesel.
Fiat V8 Turbodiesel.
Scania V8 Turbodiesel , laddar i tre steg / sida dvs sex aggregat.
Mercedes V10 Turbodiesel dubbla turbos laddar i ett steg.
5-6 bar laddtryck.
Volvo TD70 Turbodiesel 6:a , 18 bar laddtryck.
RollsRoyce Allison V12 27Liter slagvolym , metanol dubbla turbo.
Fanns även Rolls Griffonmotorer på 37Liter.
Okänd metanolare laddar i två steg.
Har tidigare sett den som diesel för några år sen.
Notera sprängskydden på varsin sida intill motorblocket.
Snurre sprätt.
Rysk stridsvagns V12 Turbodiesel dubbla aggregat laddar i ett steg.
Packard V12 42Liter slagvolym metanol dubbla turbos laddar i ett steg.
1 meters eldkvastar stod ur wastegaten vid avslag.
Volvo T5 motor i minsta klassen (600kg)
Drag, inte sexigaste kameran att fotta rörliga bilder med.
Holm skrev:"laddtryck 18 bar..."
Det är sååå sjukt... Att det överhuvudtaget håller alls...
Har hört att dom kör på blandning diesel/vatten. Har dom injektering med vatten då eller?
Det går åt 6-7 liter diesel / drag och lika mkt vatten.
Vatteninsprutning via stora munstycken rakt in i förbränningsrummen, när dom testkör vattenanläggningen utanför motorn så ser det ut som en högtryckstvätt.
En liter vatten skulle ge 1.2 kubik vattenånga enligt speakern.
Sätter ganska bra fart på turboaggregaten !
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 440
- Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
- Ort: Näsum
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fina bilder detta har jag missat.
nån som har känningar i denna värd?
skulle va kul om vi fick in nån sån kille på forumet så vi får veta mer om dessa grymma motorer.
fan själv har man ju knappt gett nån motor laddtryck än, 2 bar är ju typ en fis riktad mot insuget i gämförelse med de som kör med 18bar
jag är ruskigt intreserad av de som metanol konverterat+tändning hur det fungerar mer ingående, de är mina hjältar
fins det nått bra forum där det snackas tracktor pulling?
nån som har känningar i denna värd?
skulle va kul om vi fick in nån sån kille på forumet så vi får veta mer om dessa grymma motorer.
fan själv har man ju knappt gett nån motor laddtryck än, 2 bar är ju typ en fis riktad mot insuget i gämförelse med de som kör med 18bar
jag är ruskigt intreserad av de som metanol konverterat+tändning hur det fungerar mer ingående, de är mina hjältar
fins det nått bra forum där det snackas tracktor pulling?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Traktorpulling
Jag kör själv en traktorpullare. www.stpk.se där finns lite bilder, men även länkar till andra sidor. Sen har vi ju vår sida www.nastytoy.se. Fråga om de e nåt ni undrar så ska ja försöka svara.
Re: Tractorpulling Hörby 29/6
Ursäkta denna sena kommentar, jag har inte varit in på forumet på ett bra tag.Jösse skrev: RollsRoyce Allison V12 27Liter slagvolym , metanol dubbla turbo.
Fanns även Rolls Griffonmotorer på 37Liter.
Tractorpulling är en brutal sport!!
Jag har dock en liten invändning.
Rolls Royce och Allison är två helt olika motorer och tillverkare.
Rolls Royce är ju som bekant Engelsk och deras 27 liters V12:a heter Merlin och satt bl a i Spitfire, Hurricane, Mosquito, Lancaster mfl, den var egentligen på 1648.96 cui vilket egentligen blir 27.04 liter och fanns från 880-1635 hk.
Den licenstillverkades i USA av Packard till P51B, C, D, F och K Mustang och och kallades då för Packard Merlin V-1650.
Rolls Royce gjorde även en motor som heter Meteor vilken utvecklades ur Merlin...men utan Merlins tvåstegs centrifugalkompressor, den satt företrädelsevis i stridsvagnar som Centurion vilken bl a användes av Svenska försvaret, Meteor tillverkades även av Rover ett tag.
Rolls Royce Griffon på 37 liter (den var egentligen på 2240 cui = 36.7 liter och fanns från 1730-2420 hk) var utvecklad ur Rolls Royce R Schnider Trophy tävlingsmotorn och satt bl a i sena Spitfire Mk XIV, XV, XVI och Shackleton bombplan, även den var utrustad med tvåstegs centrifugalkompressor som Merlin.
Allison är Amerikansk och är en helt annan motorkonstruktion, Allison V-1710 (1710.6 cui = 28.03 liter och fanns från 1000-2800 hk) satt bl a i dom första P51 Mustangerna men byttes i dom senare P51B, C, D, F och K ut mot Rolls Royce (Packard) Merlin då den motorn hadde betydligt mer effekt på hög höjd för Allisonmotorn hadde endast en enstegs centrifugalkompressor vilken inte räckte till i den tunna luften på hög höjd.
Allisonmotorerna fick senare avgasturbo och slutligen även turbo compound och blev då betydligt effektivare, den sista versionen testades till 2800 hk på marknivå.
GASOLINE is for washing parts - ALCOHOL is for drinking - NITRO is for racing!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre jun 11, 2004 2:00 am
- Ort: stöcksjö
- Kontakt:
ett till ganska kraftigt motorskott http://www.youtube.com/watch?v=4g7_bHlQ ... re=related