Renovera turboagg Ford 7710

Tunga dieselfordon går också att överladda!
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
Ort: Skellefteå

Renovera turboagg Ford 7710

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Jag håller på med en 7710 som jag håller på att bla bygga om till steppnos. Jag har renoverat och donat, nu har jag kommit till turbon som jag har tänkt att renovera själv, det är en Garret. Har någon provat att renovera själv? är det svårt, klarar en normalkunnig mekare av det själv? Jag har beställt en repsats från en Umeåfirma som annonserar på blocket.Har någon några erfarenheter som man kan ta del av? tack på förhand Patrik.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Hej
Får man fråga hur mycket repsattsen kostade? Ibland om turbon är dålig så kan man hitta en turbo till så bra pris att det inte är lönt att renovera..

Det skulle vara roligt om du la upp lite bilder på traktor projektet.
Har du byggt en egen stepnos eller har du tagit från nån modell som har det??

Mvh. Simon
Bild
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Repsatsen kostar 1800kr och en renovering ca 5000kr. Steppnosen är av egen konstruktion baserad på traktorns orginal delar. Fronten är kortad ca 25cm, sänkt 35 cm i framkant, 12 cm i bakkant, själva fronten är även vänd upp och ner för att få sluttningen bakåt i stället för framåt, utåt. Avgasröret flyttat till hyttstolpen, tanken ovan motorn är borttagen, även ac systemet för att tjäna plats. inf bild är jag för data okunnig för...
flaektrem
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: mån apr 18, 2005 5:39 am
Ort: Ramnäs

Inlägg av flaektrem »

Vad är det för turbo mer än Garret? Jag köpte själv en renoveringssats från USA på ebay för 800 inklusive frakt och allting och renoverade min 19T snurra till volvon helt själv. När jag var klar tänkte jag hurfan kan dom ta sånna pengar för detta, skitenkelt och inga specialverktyg behövs mer än SGH-tång. en viktig grej är bara att märka upp så kompressorhjulet kommer i samma position som innan för att undvika ev obalans.

jag vill nästan att turbon ska gå sönder så jag får renovera igen :P
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Turbon är en Garret TA-3a sitter org på Ford traktorer mm, renoverade min på köksbordet, jag tycker att det enda som var besvärligt var att få isär turbon då den har suttit ihop sedan 85. Jag har provkört den nu och den verkar gå hur bra som helst, har satt på ett open air? filter och byggt om avgassystemet och det blev en vacker sång i maskinen, det enda som är kvar på turbosidan är att jag ska linda avgaset med värme isoleringsband sedan är det klart. Jag tyckte att jag hade för lite effekt, org 97 hkr, men det kändes som 75, hittade följande fel, 5 ventiler i toppen var slut, backventil i matarpumpen var trasig så traktorn gick bara på självtryck ifrån tanken, ren turbon, plockade bort ac pumpen som bara tog effekt, nytt avgas utan dämpare, och traktorn känns helt annorlunda att köra, fick ett helt annat bottenvrid, trevligt!
arnfinn
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör feb 28, 2009 12:44 am

Inlägg av arnfinn »

Varför lindar man med isoleringsband på rören? Ursäkta dumma frågor :!:
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av tzanek »

värmeisoleringsband eller avgasbandage som det också heter gissar jag att han menar. Man får bort en hel del av värmeutvecklingen i motorrummet genom att ta bort strålningsvärmen.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Skriv svar