BM 400 startar inte... LØSNINGEN.......

Tunga dieselfordon går också att överladda!
U.N.C.L.E.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 31, 2005 8:17 am

BM 400 startar inte... LØSNINGEN.......

Inlägg av U.N.C.L.E. »

Hej

Har en BM 400 från 1965. Nu har den stått stilla ca. 1 år (med urdragen stopp knapp) och vill inte starta.
Det kommer ingen diesel fram till spridarna, men om man skruvar upp luftskruvarna på pumpen kommer det diesel om man pumpar med matarpumpen.
Det samma hände förra gången den stod still under längre tid. Då bytte jag matarpump samt dieselfilter och den startade direkt. När den sen användes mera regelbundet var det inga problem alls.
Som det är nu värkar det som om pumpen är "stängd". Det är en cav dieselpump.
Nån som har nåt förslag till hva jag kan kolla?
Senast redigerad av U.N.C.L.E. den mån jul 19, 2010 5:22 pm, redigerad totalt 1 gånger.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

min gissning är det är nått läckage på någon backventil så soppan runnit tillbaka till tank och den helt enkelt behöver luftas.

Endel av de där maskinerna brukar vara ett rent helvete att få igång när man kört dem tom i soppa.

Testa lossa spridarrören och pumpa på handpumpen
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
U.N.C.L.E.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 31, 2005 8:17 am

Inlägg av U.N.C.L.E. »

Har testat med handpumpen, men bränslet kommer inte lenger en till huvudpumpen. Inget till spridarna. Har försökt att lufta. Matarpumpen är nestan ny, men den har möjligtvis gått sönder?
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

The skrev:min gissning är det är nått läckage på någon backventil så soppan runnit tillbaka till tank och den helt enkelt behöver luftas.

Endel av de där maskinerna brukar vara ett rent helvete att få igång när man kört dem tom i soppa.

Testa lossa spridarrören och pumpa på handpumpen
????????????? det funkar INTE!
Hoolen
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis aug 08, 2006 12:34 pm
Ort: Umeå - Hooden

Inlägg av Hoolen »

Brashade runt med en hyster dieseltruck. När den stått för länge så blev det luft i spridarrören.. Man lossade liiiite på en spridare och drog runt den..

När det kom diesel så drog man tillbaks den och den startade direkt.. (oftast) .
Svart e34 touring.. BMW Fahrer
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

The skrev:min gissning är det är nått läckage på någon backventil så soppan runnit tillbaka till tank och den helt enkelt behöver luftas.

Endel av de där maskinerna brukar vara ett rent helvete att få igång när man kört dem tom i soppa.

Testa lossa spridarrören och pumpa på handpumpen
Och kör på startmotorn skulle det naturligtvis stå :doh: :roll:
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Lufta så gott du kan, sen så kan du försöka att dra igång den.
Brukar vara lättare då du får mera skjuss i motorn.
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Du har förmodligen läckage så att den drar tjuvluft mellan matarpump och tank, eller skräp som sätter stopp i tank, ledning eller bränslekran, kan den annars ha vatten i bränslet så den kan ha frusit? Prova att lossa ledningen och prova blåsa ur den, när bränslet kommer till matarpumpen be en vän dra på startmotorn medans du luftar filter, spridarpump, sedan lossar du spridarrören uppe vid spridarna, när det kommer diesel där, dra åt och kör. Funkar inte luftningen så börja om att lufta allt ett varv till, ibland kan det vara någon bubbla som är svår att få ut som man måste lirka lite med.
per a
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 90
Blev medlem: ons dec 10, 2008 8:29 pm
Ort: västerlanda,lilla edet

Inlägg av per a »

om den har stått med stoppen ute länge så kan ju den lilla "stången" som
sammanlänkar "gas flärparna" inne i pumpen ha hängt sig i stopp läge.
släpper inte när man gasar för de sitter en fjäder imälla
U.N.C.L.E.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 31, 2005 8:17 am

Inlägg av U.N.C.L.E. »

per a skrev:om den har stått med stoppen ute länge så kan ju den lilla "stången" som
sammanlänkar "gas flärparna" inne i pumpen ha hängt sig i stopp läge.
släpper inte när man gasar för de sitter en fjäder imälla
Det är nog det som har skett. Har testat mera nu, och även gjordt rent tanken. (Den var riktigt skitig) Men hur mkt man vevar på startmotorn så kommer det ingen diesel upp till spridarna.

Finns det något trix i det här sammanhanget?
Patrik Skellefteå
Lite mer laddtryck
Inlägg: 49
Blev medlem: sön nov 09, 2008 11:26 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Patrik Skellefteå »

Mycket skit i tanken kan medföra att skit har kommit in i matarpumpen, ta isär och rengör den, ett fel som jag har haft och brottas med, kolla att backventilerna tätar som de ska,
U.N.C.L.E.
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: tor mar 31, 2005 8:17 am

Inlägg av U.N.C.L.E. »

Länge sedan nu men jag tänkte jag kunne skriva hva som va problemet om nån andra råkar ut för det samma.

Det va som "per a" skrev at den lilla "stången" som sammanlänkar "gas flärparna" inne i pumpen hadde hängt sig i stopp läge. Sedan så hadde oxå kolvarna inne i pumpen fastnat. Hur mkt man en vevade på startmotorn så kom ingen diesel til spridarna. Jag gjorde som "Melkutt" föreslo och drog igång den, ca. 500 meter på 1200 varrv/min och med gasen i båtten. Då kom det diesel vid spridarna. Drog fast spridarröen och startade traktoren på startmotorn. Har funkat fint sedan dess :)
Skriv svar